Tänker försöka tillverka ca 30m räcke i vanligt kolstål i lämpliga sektioner för senare galvning. Att köpa färdigt räcke efter ritning skulle kosta >100.000 enl en bekant. Godstjocklek 7-8mm antar jag blir lämpligt. Har aldrig svetsat, men fått höra att jag borde skaffa en MIG/MAG då det ska vara enklare för en nybörjare. Räknar med att kunna stå i min trånga verkstad och låta sektionerna bli ca 4m.
Synpunkter och råd tack.
Typ av svets? Storlek? Annat?
 
T Toltorpsfixaren skrev:
Tänker försöka tillverka ca 30m räcke i vanligt kolstål i lämpliga sektioner för senare galvning. Att köpa färdigt räcke efter ritning skulle kosta >100.000 enl en bekant. Godstjocklek 7-8mm antar jag blir lämpligt. Har aldrig svetsat, men fått höra att jag borde skaffa en MIG/MAG då det ska vara enklare för en nybörjare. Räknar med att kunna stå i min trånga verkstad och låta sektionerna bli ca 4m.
Synpunkter och råd tack.
Typ av svets? Storlek? Annat?
Från en nybörjare till en annan.
1. Man klarar sig långt på en billig svets.
2. Vinkelslipen är din vän.
3. Öva innan.

4. Det går säkert lättare med en bättre svets, men i början är det svetsaren som är begränsningen så fundera på om det är ett engångsjobb eller om du tror du kommer svetsa mer framöver.
 
Har du en ritning?

7-8 mm godstjocklek låter som ett väldigt tungt räcke, på en balkong borde det väl vara intressant att hålla nere vikten?
 
Om det ska varmgalvas senare får det av säkerhetsskäl inte innehålla stängda sektioner/luftfickor, tex rör får inte vara tillslutna i båda ändar, så det kan vara bra att tänka på när du ritar. Kanske bra om du kontaktar dem som ska göra det jobbet redan nu för riktlinjer så det inte blir tråkiga överraskningar senare.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Från en nybörjare till en annan.
1. Man klarar sig långt på en billig svets.
2. Vinkelslipen är din vän.
3. Öva innan.

4. Det går säkert lättare med en bättre svets, men i början är det svetsaren som är begränsningen så fundera på om det är ett engångsjobb eller om du tror du kommer svetsa mer framöver.
Jodå, det är säkert så att jag själv utgör den största begränsningen i början, men ”övning ger träning”.
Jag föreställer mig att man kommer få blodad tand och ge sig på annat också i framtiden, sådant som jag tidigare inte ens övervägt då jag saknat svets. Sedan spelar det ju egentligen ingen roll om svetsen är gratis eller kostar 5-10.000. Det är ju ändå mycket billigare än att köpa ett färdigt räcke, och sedan kan man ju sälja svetsen om man inte vill behålla den. Frågan är bara vilken svetsmetod som är mest lämplig för mig, och hur kraftig den behöver vara.
Sedan håller jag med dig om vinkelslipens förträfflighet. Det första elverktyget man köper är väl en bra skruvdragare/borrmaskin, men nr två är definitivt en smidig vinkelslip. Tror jag har 5-6 stycken. Det minst användbara är väl tigersåg.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du en ritning?

7-8 mm godstjocklek låter som ett väldigt tungt räcke, på en balkong borde det väl vara intressant att hålla nere vikten?
Har inte gjort någon ritning ännu. Återkommer om den saken.
Vikten är inget problem. Balkongen, eller rättare sagt verandataket, är byggt med så kraftigt överdimensionerat material att man kan belasta det med flera ton. Förre ägaren byggde den av en ovanlig virkesdimension som han kom över billigt. Jag tänkte närmast att räcket inte ska se för spinkigt ut, men jag kanske borde nöja mig med 5mm.
 
nanowire nanowire skrev:
Om det ska varmgalvas senare får det av säkerhetsskäl inte innehålla stängda sektioner/luftfickor, tex rör får inte vara tillslutna i båda ändar, så det kan vara bra att tänka på när du ritar. Kanske bra om du kontaktar dem som ska göra det jobbet redan nu för riktlinjer så det inte blir tråkiga överraskningar senare.
Tack, det var goda synpunkter. Ska ta dem i beaktande.
 
T Toltorpsfixaren skrev:
Har inte gjort någon ritning ännu. Återkommer om den saken.
Vikten är inget problem. Balkongen, eller rättare sagt verandataket, är byggt med så kraftigt överdimensionerat material att man kan belasta det med flera ton. Förre ägaren byggde den av en ovanlig virkesdimension som han kom över billigt. Jag tänkte närmast att räcket inte ska se för spinkigt ut, men jag kanske borde nöja mig med 5mm.
Det beror ju lite på designen.. Ska det vara mycket plattjärn och rundstång är säkert 7-8 mm rimligt på sina ställen, men bygger du någon del av rör räcker ju tunnare gods...

Börja med att skissa på hur du vill att det ska se ut, så kan du få mera tips på tillvägagångssätt...

Montano har en hel del "smidesdetaljer" som är färdiga, de kan vara kul för att få ett proffsigt slutresultat...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Migsvetsning är inte svårt att lära sig, åtminstone hyfsat. Nar du svetsar så tjockt material, gäller det att kräma på rejält. Pinnsvets, är ett bra och billigt alternativ, också i ditt fall. När man blivit varm i kläderna, är det riktigt roligt och användbart.

Staffan
 
Mig är definitivt enklast. Med tjockt gods behöver du slipa foden till ett V för att komma år hela vägen med smältan.

En svets med hög intermittens är att föredta så att du kan blåsa på med tråden för att fylla ut dina V profiler. En självbländande hjälm och en riktigt bra jigg kommer också hjälpa dig att få ett bra slutresultat
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Toltorpsfixaren skrev:
Tänker försöka tillverka ca 30m räcke i vanligt kolstål i lämpliga sektioner för senare galvning. Att köpa färdigt räcke efter ritning skulle kosta >100.000 enl en bekant. Godstjocklek 7-8mm antar jag blir lämpligt. Har aldrig svetsat, men fått höra att jag borde skaffa en MIG/MAG då det ska vara enklare för en nybörjare. Räknar med att kunna stå i min trånga verkstad och låta sektionerna bli ca 4m.
Synpunkter och råd tack.
Typ av svets? Storlek? Annat?
Nu får man ju hoppas att du inte planerar att använda vad som vanligtvis benämns som kolstål, svetsbarheten hos dessa är nämligen mycket låg, vid sammanfogning brukar man traditionellt löda dessa. Jag antar att du menar svartstål.

Vilken typ av svets du bör inhandla beror mycket på var du planerar att svetsa. Inomhus i ett relativt dragfritt utrymme är en mag-svets att föredra. Ska du däremot svetsa utomhus eller i ett utrymme med mycket drag är en pinnsvets "the way to go". Förutom personlig skyddsutrustning behöver du ju en svets.
Mag har en betydligt högre startkostnad än pinne, du behöver köpa svets, gas, tråd och eventuella tillbehör. Det är däremot väldigt lätt att få ett bra resultat, viktigast är inställning på svetsen, jag brukar rekommendera nybörjare att sikta på att det ska låta som att de steker ägg, då är det en vettig inställning. Det är också lätt att fylla i och fixa till i efterhand om fogen blivit ful.
Pinne är billigt att köpa grejer till när man ska börja svetsa, svets som ofta går att köpa en bra för billig peng och pinnar. Lite svårare att få kläm på och inte lika lätt att få snyggt, mycket svårare att fylla i och fixa till i efterhand också.

Sen finns ju fler svetsmetoder, men om du inte redan i förväg vet att du kommer ha användning av det (svetsning och utrustning) senare så skulle jag skippa dessa.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det beror ju lite på designen.. Ska det vara mycket plattjärn och rundstång är säkert 7-8 mm rimligt på sina ställen, men bygger du någon del av rör räcker ju tunnare gods...

Börja med att skissa på hur du vill att det ska se ut, så kan du få mera tips på tillvägagångssätt...

Montano har en hel del "smidesdetaljer" som är färdiga, de kan vara kul för att få ett proffsigt slutresultat...
Stort tack. Ska kolla.
 
Violina Violina skrev:
Nu får man ju hoppas att du inte planerar att använda vad som vanligtvis benämns som kolstål, svetsbarheten hos dessa är nämligen mycket låg, vid sammanfogning brukar man traditionellt löda dessa. Jag antar att du menar svartstål.

Vilken typ av svets du bör inhandla beror mycket på var du planerar att svetsa. Inomhus i ett relativt dragfritt utrymme är en mag-svets att föredra. Ska du däremot svetsa utomhus eller i ett utrymme med mycket drag är en pinnsvets "the way to go". Förutom personlig skyddsutrustning behöver du ju en svets.
Mag har en betydligt högre startkostnad än pinne, du behöver köpa svets, gas, tråd och eventuella tillbehör. Det är däremot väldigt lätt att få ett bra resultat, viktigast är inställning på svetsen, jag brukar rekommendera nybörjare att sikta på att det ska låta som att de steker ägg, då är det en vettig inställning. Det är också lätt att fylla i och fixa till i efterhand om fogen blivit ful.
Pinne är billigt att köpa grejer till när man ska börja svetsa, svets som ofta går att köpa en bra för billig peng och pinnar. Lite svårare att få kläm på och inte lika lätt att få snyggt, mycket svårare att fylla i och fixa till i efterhand också.

Sen finns ju fler svetsmetoder, men om du inte redan i förväg vet att du kommer ha användning av det (svetsning och utrustning) senare så skulle jag skippa dessa.
Ja, jag skrev väl fel, svarvstål menar jag- rätt ska vara rätt.
Jag har av en tidigare svetsare på Bauhaus i Göteborg fått höra att jag skulle satsa på just MAG då det skulle vara lättare för en nybörjare, ja t.o.m. en framgångsrik metod om man inte är tappad bakom en vagn. Men vilken storlek, alltså strömstyrka tror du är lämplig? Steka ägg är jag van vid :).
 
Sorry svartstål. Missade autokorrelationen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Toltorpsfixaren skrev:
Ja, jag skrev väl fel, svarvstål menar jag- rätt ska vara rätt.
Jag har av en tidigare svetsare på Bauhaus i Göteborg fått höra att jag skulle satsa på just MAG då det skulle vara lättare för en nybörjare, ja t.o.m. en framgångsrik metod om man inte är tappad bakom en vagn. Men vilken storlek, alltså strömstyrka tror du är lämplig? Steka ägg är jag van vid :).
Du behöver inte en speciellt stor maskin, men bör väl inte begränsa dig alltför mycket om du vill kunna använda den till annat.
Har du tillgång till 16A trefas så satsa på en riktig maskin, brukar gå att köpa vettigt begagnat.. Har du det inte så är utbudet med den budgeten (max tio) ganska begränsad..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.