Hej! Planhyvel hoppar när jag kör in en planka och det blir lite motstånd. Det är den ena mätaren som skippar till ibland och skapar jack i träet

Lägger till film på hur det ser ut när den hoppar till. Jag antar att det kan vara kedjan som är slapp eller evt kuggar som slipats ner. Ngn som vet vad jag bör göra?

Börja med att kolla så att kugghjulen linjerar och att kedjan inte går snett och vill rida på kuggarna av den anledningen.

Kan vara en illusion av att kedjan kuggar över men tycker det ser ut som att hela vänstra drevet rör sig i vertikalled?
Verkar vara delvis beroende på var ämnet befinner sig.
Brukar synas bättre i verkligheten.
Kolla över dreven, rengör kedjan+olja+spänn.
Kolla matarvalsarna och självklart se till så du har vassa hyvelstål som är rätt inställda.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
@Frustrator är inte det en effekt att kedjan blir "kortare" iom att den rider på kuggarna?

Kedja som rider på kuggarna av en maskin behöver rengöras och smörjas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:thinking:

Den ser lite stel ut nu när jag tittar igen, håller med där, rengör och smörj.

Bästa svaret

Rickard.
Byt kedjan, låser den sig sådär är den helt slut.

Nu vet jag inte hur det ser ut när den är ny men kedjan ser väldigt slapp ut vilket också kan vara ett tydligt tecken på att kedjan är slut.

Behöver man inte byta kugg också, dom lär ju va slitna med?

Såååå sliten kan den inte vara, på bilden i #4 så hänger den kvar på hjulet till höger.
Kedjan måste gå spänna på något vis.

Protte

Rickard.
Stefan N Stefan N skrev:
Behöver man inte byta kugg också, dom lär ju va slitna med?
Går det enkelt att få tag i så skadar det såklart inte. Jag tycker inte dom ser särskilt nötta ut så dom kan nog leva ett tag till.

13th Marine 13th Marine skrev:
Börja med att kolla så att kugghjulen linjerar och att kedjan inte går snett och vill rida på kuggarna av den anledningen.
prototypen prototypen skrev:
Såååå sliten kan den inte vara, på bilden i #4 så hänger den kvar på hjulet till höger.
Kedjan måste gå spänna på något vis.

Protte
Jag kände på delar av kedjan och den är väldigt stel och typ nästan låst på sina ställen.

M Miiigge skrev:
Jag kände på delar av kedjan och den är väldigt stel och typ nästan låst på sina ställen.
Byt den.
Behåll den gamla som reserv för att ha när nya kedjan rasar vid sämsta möjliga tillfälle. (Dvs julaftonskväll när du förbereder bröllopspresent som ska vara klar till juldagen...)

• Gilla
  • Haha
Sturmtiger och 1 till
  • Laddar…
M Miiigge skrev:
Hej Miiigge!

Välj någon av av dessa två smörjburkarna. Spruta in kedjorna ordentligt, lägg lite papper under för att suga upp överblivet. . Därefter kan du köra maskinen obelastad och spruta lite mer. Troligtvis har du löst problemet då.

Mvh/Dag

En WD-40 smörjsprayburk på 400 ml använd för att lösa upp fett och rengöra mekaniska delar. CRC 5-56 smörjburk för maskinkedjor, vit behållare med röd kork och schackrutigt mönster.

M Miiigge skrev:
Hej! Planhyvel hoppar när jag kör in en planka och det blir lite motstånd. Det är den ena mätaren som skippar till ibland och skapar jack i träet

Lägger till film på hur det ser ut när den hoppar till. Jag antar att det kan vara kedjan som är slapp eller evt kuggar som slipats ner. Ngn som vet vad jag bör göra?
Uppdatering: Jag har oljat den och låtit den gå i 15 min utan förbättring.

stigen stigen skrev:
Hej Miiigge!

Välj någon av av dessa två smörjburkarna. Spruta in kedjorna ordentligt, lägg lite papper under för att suga upp överblivet. . Därefter kan du köra maskinen obelastad och spruta lite mer. Troligtvis har du löst problemet då.

Mvh/Dag

[bild] [bild]

Hej! provade att smörja in den och låta den gå ca 15 min men problemtet kvarstår. Har dock wd40 som jag ska prova imorgon. Återkommer

M Miiigge skrev:
Hej! provade att smörja in den och låta den gå ca 15 min men problemtet kvarstår. Har dock wd40 som jag ska prova imorgon. Återkommer
Med smörjning kanske du får till det tillfälligt men tror starkt på att du ska byta kedja.

Det där tror jag inte du löser med olja.

Kedjorna ser toklånga ut och jag tror knappt dom slitits så långa, är där ingen spännmekanism? Typ en fjäderbelastad rulle eller att ena axeln går att skjuta i ett spår för att ställa kedjespänningen, som på en cykel utan växlar.

Att vänstra axeln hoppar rundor känns som prio 1 att hitta orsaken till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.