Hej! Planhyvel hoppar när jag kör in en planka och det blir lite motstånd. Det är den ena mätaren som skippar till ibland och skapar jack i träet
Lägger till film på hur det ser ut när den hoppar till. Jag antar att det kan vara kedjan som är slapp eller evt kuggar som slipats ner. Ngn som vet vad jag bör göra?
Lägger till film på hur det ser ut när den hoppar till. Jag antar att det kan vara kedjan som är slapp eller evt kuggar som slipats ner. Ngn som vet vad jag bör göra?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 913 inlägg
Börja med att kolla så att kugghjulen linjerar och att kedjan inte går snett och vill rida på kuggarna av den anledningen.
Verktygstokig
· Halland
· 7 697 inlägg
Kan vara en illusion av att kedjan kuggar över men tycker det ser ut som att hela vänstra drevet rör sig i vertikalled?
Verkar vara delvis beroende på var ämnet befinner sig.
Brukar synas bättre i verkligheten.
Kolla över dreven, rengör kedjan+olja+spänn.
Kolla matarvalsarna och självklart se till så du har vassa hyvelstål som är rätt inställda.
Verkar vara delvis beroende på var ämnet befinner sig.
Brukar synas bättre i verkligheten.
Kolla över dreven, rengör kedjan+olja+spänn.
Kolla matarvalsarna och självklart se till så du har vassa hyvelstål som är rätt inställda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 913 inlägg
@Frustrator är inte det en effekt att kedjan blir "kortare" iom att den rider på kuggarna?

Den ser lite stel ut nu när jag tittar igen, håller med där, rengör och smörj.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser lite stel ut nu när jag tittar igen, håller med där, rengör och smörj.
Bästa svaret
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Såååå sliten kan den inte vara, på bilden i #4 så hänger den kvar på hjulet till höger.
Kedjan måste gå spänna på något vis.
Protte
Kedjan måste gå spänna på något vis.
Protte

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 660 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 660 inlägg
13th Marine skrev:
Jag kände på delar av kedjan och den är väldigt stel och typ nästan låst på sina ställen.prototypen skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 697 inlägg
Uppdatering: Jag har oljat den och låtit den gå i 15 min utan förbättring.M Miiigge skrev:Hej! Planhyvel hoppar när jag kör in en planka och det blir lite motstånd. Det är den ena mätaren som skippar till ibland och skapar jack i träet
stigen skrev:
Hej! provade att smörja in den och låta den gå ca 15 min men problemtet kvarstår. Har dock wd40 som jag ska prova imorgon. Återkommer
Verktygstokig
· Halland
· 7 697 inlägg
Det där tror jag inte du löser med olja.
Kedjorna ser toklånga ut och jag tror knappt dom slitits så långa, är där ingen spännmekanism? Typ en fjäderbelastad rulle eller att ena axeln går att skjuta i ett spår för att ställa kedjespänningen, som på en cykel utan växlar.
Att vänstra axeln hoppar rundor känns som prio 1 att hitta orsaken till.
Kedjorna ser toklånga ut och jag tror knappt dom slitits så långa, är där ingen spännmekanism? Typ en fjäderbelastad rulle eller att ena axeln går att skjuta i ett spår för att ställa kedjespänningen, som på en cykel utan växlar.
Att vänstra axeln hoppar rundor känns som prio 1 att hitta orsaken till.