Tappade min ena tving till skenan till sänksågen och då bröts de två skruvarna som håller toppen av. Nu får jag inte loss dem. Det är så hemskt lite som sticker upp. Har provat med bågfil och med tänger.
Testade att lossa på skruvarna på den som inte var sönder, och de sitter jättehårt (ville inte de sönder dem, så drog inte tillräckligt hårt för att de skulle lossna).
Någon som varit med om samm sak eller något liknande och har tips att dela med sig av?
Testade att lossa på skruvarna på den som inte var sönder, och de sitter jättehårt (ville inte de sönder dem, så drog inte tillräckligt hårt för att de skulle lossna).
Någon som varit med om samm sak eller något liknande och har tips att dela med sig av?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har du provat att värma?
Problemet med grispitt tycker jag är att om(när) den går av så är det bara att kassera. Jag brukar istället slipa skruvänden plan, borra (med vänsterborr om man har det tillgängligt vilket bara det kan få skruven att släppa) och sen gänga om.
Problemet med grispitt tycker jag är att om(när) den går av så är det bara att kassera. Jag brukar istället slipa skruvänden plan, borra (med vänsterborr om man har det tillgängligt vilket bara det kan få skruven att släppa) och sen gänga om.
Är nog bara att sätta upp det i en pelarborrmaskin ( fila av så det blir plant först ) och borra lite större och gänga om för lite större skruv. Du får se var du kan få tag i för skruv som kan padda med försäkningen. Det kan var locktight i för att dom inte ska lossna. I bland hjälper det att värma kraftigt för att lossa dito. Är det aluminium i biten så var försiktigt . det smälter innan du ser det.
Detta är bättre än grispitt:
https://www.brider.se/verktyg/verkt...sEmK2W_VnB30dwl2vVvq6tnNguop-1AEaAkwMEALw_wcB
https://www.brider.se/verktyg/verkt...sEmK2W_VnB30dwl2vVvq6tnNguop-1AEaAkwMEALw_wcB
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Svetsa på en mutter på biten som sticker upp. Blir både värme och bra grepp
Bästa svaret
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
De sitter säkert med någon form av gängsäkring (loctite) så utan värme får du inte ur dem...
Medlem
· Västernorrland
· 12 024 inlägg
värme är nog grejen och sen en riktig muttertång.
Produkter som diskuteras: "muttertång"
Muttertänger
Muttertänger är särskilda handverktyg som används för att greppa, hålla fast och vrida muttrar eller bultar. Dessa tänger är ofta utformade med breda, platta käftar för att ge ett säkert grepp om en mutter eller bult och undvika att skada
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Kanske lika bra att svetsa fast den? Den ska väl aldrig loss?
Skruvarna ifråga är väl bara 3mm så det blir nog svårt att använda grispitt eller annat. Jag tror att rätt väg att gå är som föreslagits att värma och försöka få tag i det som finns kvar. Går inte detta så får man nog försöka att slipa ner resterna och försöka att borra och gänga nya hål inte mycket material att spela med dock.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto