Hej. Mitt bältesspänne till mitt kära skärp gick sönder och jag skulle vilja ersätta det men jag hittar ingen variant som går att eftermontera.
Har ingen lust att sprätta upp sömmen men i värsta fall får jag väl göra det. Men jag tänkte höra här först.
Skärpet i fråga är till mina arbetsbyxor och har använts vardagligen 8h om dagen i över 10år och lädret är som nytt, därav min angelägenhet
Skärpet är 36mm så jag antar att spännet ska vara ett för 40mm, vilket verkar vara mån standard.
Har ingen lust att sprätta upp sömmen men i värsta fall får jag väl göra det. Men jag tänkte höra här först.
Skärpet i fråga är till mina arbetsbyxor och har använts vardagligen 8h om dagen i över 10år och lädret är som nytt, därav min angelägenhet
Skärpet är 36mm så jag antar att spännet ska vara ett för 40mm, vilket verkar vara mån standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle bocka till en ny bygel av en bit grov rostfri ståltråd. Låta skarvet vara öppet tills jag har trätt i bygeln i bältet. Till slut spänna fast skarvet mot en bit kopparskena ur en transformator och svetsa en liten punkt på skarvet med i,6mm rostfri svetssticka.
Enkelt och elegant,
Enkelt och elegant,
Varför rostfritt? Det där spännet är inte rostfritt..H heimlaga skrev:
Spännet är sannolikt zamac (en zinklegering) men jag tänkte att man vill ju ha ett bockbart och svetsbaret material som inte rostar så fasligt som vanligt järn gör.Violina skrev:
Fast givetvis kan man använda vanligt järn om litet rost inte stör.
Jag gillar tanken, men tror risken att det spricker blir ganska överhängande..?H heimlaga skrev:
Kan väl dock vara värt ett försök
(Jag hade nog lött ihop sk*ten eller gått till en sadel-/skomakare och fått spännet bytt)
Dubbelviket är sytt. Kanske kan va en idé att nita det om jag nu öppnar upp det. Sömnad är inte min starka sida 
Får se hur jag gör, ska nog prova att gänga lite och dra i skruv först, borde inte va så mkt vridkraft där så det kanske håller fint.
Annars tycker jag det finns ett hål i marknaden på öppningsbara bältesspännen
Får se hur jag gör, ska nog prova att gänga lite och dra i skruv först, borde inte va så mkt vridkraft där så det kanske håller fint.
Annars tycker jag det finns ett hål i marknaden på öppningsbara bältesspännen
Är ju inte tal om någon klassisk sömnad annars.. mer sån där "manlig" med tjock björntråd och du får ta tills du blir blå för att få igenom tråden med den där skittjocka nålen, om du inte är smart och använder de gamla hålen eller gör hål i lädret först, vilket ofta kräver verktyg (och att göra nåt som kräver verktyg är ju som vi alla vet manligt)M Magnus Larsson skrev:Dubbelviket är sytt. Kanske kan va en idé att nita det om jag nu öppnar upp det. Sömnad är inte min starka sida
Annars tycker jag det finns ett hål i marknaden på öppningsbara bältesspännen![]()
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Skomakaren syr det där på 10 sekunder. Hitta ett spänne att byta med bara.M Magnus Larsson skrev:Dubbelviket är sytt. Kanske kan va en idé att nita det om jag nu öppnar upp det. Sömnad är inte min starka sida
Annars tycker jag det finns ett hål i marknaden på öppningsbara bältesspännen![]()
Klicka här för att svara