Skulle behöva löda lös kopplingarna från en plattvärmeväxlare i rostfritt och löda dit nya rör / kopplingar.
Är det bara att värma på för att få lös dom?
När man sen ska dit med nytt är det nåt speciellt lod man ska ha, flussmedel?
Var nog närmare 25år sen jag lödde nåt annat än lite små elektronik... Så alla tips är välkomna.
Ping @Violina som verkar ha koll
Var nog närmare 25år sen jag lödde nåt annat än lite små elektronik... Så alla tips är välkomna.
Har lött sådana värmeväxlare (behring tror jag de hette?) åt Alfa Laval och det är sånt j*vla tryck i dem sen plus giftig gas och i bostadsutrymme, så jag kan inte rekommendera att göra det alls om man inte är hundra på vad man håller på med.. (krävdes licens för att få löda dem)nino skrev:
Skulle behöva löda lös kopplingarna från en plattvärmeväxlare i rostfritt och löda dit nya rör / kopplingar.
Men ja, det är bara att värma för att få lös dem, problemet är att få dit de nya på ett bra sätt.. de ska dessutom lödas med purge-gas för du får inte ha några orenheter..
Kommer inte ihåg beteckningen på flusset, vi kallade det skämtsamt för chokladkräm (såg så ut) och sen silverlod till det..
Ok det lät ju inte så kul...
Ska använda för att kyla öl när jag brygger så det blir ju inget tryck mer än vattentrycket från vanliga vattenutkastet, men det kanske kvittar?
Då är det förmodligen enklare och smidigare att låta kopplingarna sitta och löda på nya rör på befintliga kopplingarna?
Ska använda för att kyla öl när jag brygger så det blir ju inget tryck mer än vattentrycket från vanliga vattenutkastet, men det kanske kvittar?
Då är det förmodligen enklare och smidigare att låta kopplingarna sitta och löda på nya rör på befintliga kopplingarna?
Har du tillgång till gassvets är det inget problem för dig att lossa och sätta dit nytt med silverlod precis som tidigare. Med andra brännare är det risk att du får värma så mycket och länge att det blir dåligt på olika sätt. Värm på kopparn som ska bort så det släpper då har du inte slösat värme i onödan in mot växlaren.nino skrev:
Det ligger ringar i dem mellan skikten som separerar sidorna och allt är lött i ugnar med skyddsgas vid tillverkningen. Om du värmer onödigt mycket och länge kan det ge sig i de delarna men inget problem med gas och att du kanske tränar lite på någon bit först så du inte tvekar när det blir skarpt läge.
Jo jag tror det kan bli lättast för mig, kan ev låta det vara också och bara fixa till stumparna, på de små kan jag sätta på slangar med slangklämmor men på de grövre hade jag gärna haft 1/2" för gardena koppling men det kan gå att lösa, ska ju bara strömma vatten genom så det kommer aldrig bli nåt tryckJ jonko skrev:
Klicka här för att svara