F fsn skrev:
Det var mer maxeffekten om det var 7-8mm gods som gällde och inte intermittensen, vill man inte stränga det i evigheter så behövs det lite kräm. Sen tycker jag att den där lilla rackaren alltid landar i en jävla blandbåge, bättre att sprätta på lite till och köra liggande svetsfogar med ordentlig spray om det är tjockt gods. Men det är en väldigt prisvärd maskin och ägarna verkar generellt vara nöjda med den.

Intermittensen vet jag inte hur bra den är på den maskinen och om den verkligen gäller, jag har sett båda delarna, maskiner med uttalad intermittens på 40% som dör vid 40% i normal rumstemperatur och jag har sett 40% maskiner som svetsat på i 95% i evigheter i rumstemperatur (reglerna säger att intermittensen bestäms vid 40 graders temperatur och därför så borde det inte vara direkt kritiskt i svenska, normalt svala förhållande. Jag tycker att en 40% maskin borde klara minst 55% eller nåt sånt i 20-25 grader och det är väldigt svårt att uppnå det).
Jag har uppenbarligen jäkligt mycket att lära inte bara om själva hantverket utan om maskiner och begrepp som intermittensen, och att den är temperaturberoende. Känner mig pinsamt okunnig. Men alla är vi barn i början, även om man är 66.

F
T Toltorpsfixaren skrev:
Jag har uppenbarligen jäkligt mycket att lära inte bara om själva hantverket utan om maskiner och begrepp som intermittensen, och att den är temperaturberoende. Känner mig pinsamt okunnig. Men alla är vi barn i början, även om man är 66.
Nä, det behöver man inte kunna. Mest nörderi...

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Jag tycker lite tvärtom att gaslös tråd (flusstråd) är helt ok att svetsa med, och då har jag "bara" just en gammal LKA180. Det osar och sprätter, och är rätt olikt att svetsa med skyddsgas (MAG) så det behövs lite tillvänjning. Men mycket lättare än pinne. Bonus är ju att det funkar även utomhus. Och tur är det eftersom det osar så pass att man måste vara utomhus likt förbaskat... Skulle jag köpt en ny svets idag hade jag sett till att den klarade även tjock rörtråd (räfflade matarhjul och kanske helst fyra matarhjul).

F
J JPW skrev:
Jag tycker lite tvärtom att gaslös tråd (flusstråd) är helt ok att svetsa med, och då har jag "bara" just en gammal LKA180. Det osar och sprätter, och är rätt olikt att svetsa med skyddsgas (MAG) så det behövs lite tillvänjning. Men mycket lättare än pinne. Bonus är ju att det funkar även utomhus. Och tur är det eftersom det osar så pass att man måste vara utomhus likt förbaskat... Skulle jag köpt en ny svets idag hade jag sett till att den klarade även tjock rörtråd (räfflade matarhjul och kanske helst fyra matarhjul).
Rörtråd är i första hand (eller till stor del) en produktionsfråga. När behöver man det som privatist? Jag vidhåller att självskyddande tråd är skit, det går varmt om man gör fel och då nyper det i munstycket. Och då menar jag inte att man glömt polvända utan tex fel utstick. Röken är väldigt giftig, mycket giftigare än vanliga pinnar (ingen svetsrök är direkt hälsosam). Tycker även att sån tråd är betydligt lynnigare och svårare på tunn plåt än med gas. Det är även billigare att svetsa vanlig solidtråd med gas än en fungerande självskyddande.

Jag har svetsat med sån tråd utomhus då jag skulle nästa armering, där såg jag inga andra alternativ. Det är inte smidigt att punkta med pinne. Men att det generellt skulle vara svårare med pinne än fluxtråd håller jag inte med om.

Redigerat:
Okej, jag är bara amatör så jag vet inte. Men är den verkligen dyrare än att svetsa med skyddsgas? Gasen är jättedyr...

F
J JPW skrev:
Okej, jag är bara amatör så jag vet inte. Men är den verkligen dyrare än att svetsa med skyddsgas? Gasen är jättedyr...
Riktig självskyddande tråd är ännu dyrare. Jag räknar inte Biltemas variant till ”riktig”.

Men allvarligt håll dig borta från sån tråd eller se till att ha fantastisk ventilation, den röken är farlig på riktigt.

Du skrev tidigare om räfflade matarhjul, vad är det du inte klarar mata med vanliga rullar?

Redigerat:
F fsn skrev:
Riktig självskyddande tråd är ännu dyrare. Jag räknar inte Biltemas variant till ”riktig”.
Fast vi hobbysvetsare vet inte om någon annan tråd ;)
Tycker den fungerar helt ok faktiskt. Men jag har ju också tid att göra om när det inte blir bra..

Kör i princip alltid med svetsen utomhus för jag har ingen dedikerad yta till det inomhus..garaget inbyggt i huset, vill ju inte gärna elda upp hela skiten..

F
Frustrator Frustrator skrev:
Fast vi hobbysvetsare vet inte om någon annan tråd ;)
Tycker den fungerar helt ok faktiskt. Men jag har ju också tid att göra om när det inte blir bra..

Kör i princip alltid med svetsen utomhus för jag har ingen dedikerad yta till det inomhus..garaget inbyggt i huset, vill ju inte gärna elda upp hela skiten..
Då har du inte svetsat riktig tråd med gas....

Jag svetsar också en hel del ute för att inte bränna ner huset. Bygger vindskydd eller använder ett popup-tält. Gör man skapligt rätt så sprätter det inte så mycket heller och man kan lägga tiden på svetsen och inte på vinkelslipen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.