Verktyg & Maskiner
ByggarNicke: Tackar, detta forum är bara för bra. Nu slipper jag fundera. Tack!
sweden: Hej Såg att Swedendro har någon liknande liten cnc. Vet att dom har v-carve som är lätt att rita upp sina detaljer i. Innan jag köpte min cnc så laddade jag ned en V-carves prov-version från vectrics hemsida det är samma som fullversionen enda skillnaden är att koden går ej att mata ut i maskinen.
josa100: Jo det blir väl slutsatsen att effekten blir snabbt orimlig.
Danie_K: [citat] Det är sant, det är en helt annan hållbarhet på grejerna.. Men ibland är det skönt att bara kunna lyfta på luren om någon skitsak går sönder eller saknas. Visste inte att de haft klyvkniv så länge faktiskt, då jag sett flertalet utan, men då är det så att den troligen bara varit bortplockad! Att tillverka en klyvkniv är inga stora problem för mig så länge fästet finns
McNulty: [citat] Ja, det borde bli perfekt. Tack! Det var inte helt klart för mig att 1an bakom EP angav nlgi gradering. Men det är det nu :)
remdrivet: [citat] Jag antar att du menar planhyvel och inte rikthyvel där, annars är det svårt att få på något skydd mot fenomenet. Jag har sökt dokumenterade fall av skador från bakslag i yrkesutövande och just dessa är näst intill obefintliga på vanliga planhyvlar men med kombimaskiner som den du kör är dom betydligt mer förekommande på grund av maskinens natur och dåliga
Tobzter: Cf moto slår ja ett slag för . Har haft min 520 med kärra och plog (b reggad). Plogar flera decimeter snö utan konstigheter. Har dragit stockar å röjt i skogen. Kört till jobbet lekt i skogen . Har servo ,delad bakaxel som kan låsas . Vi är flera här som ha cf moto. Grannen har haft sin i ca 5 år utan problem. 3 års garanti. Allt detta för ca 70k. Är oslagbart är min kommentar.
kurre_kul: Har varit och köpt mig ett 12-delars Ryobi One Plus paket (Varianten med svart stor låda/väska/case, se länk). Jag är så'n som gärna har ordning bland verktygen och var sak på sin plats. Trodde att den förvaringslåda detta kom i skulle innehålla någon slags inredning/fack, men så var inte fallet. (Trodde naivt nog också att jag skulle kunna stoppa tillbaka allt som det låg med nu
Bart: Digitalt slangvattenpass typ Nivcomp. Kanske går att hyra? Dyra att köpa. Eller bara ett slangvattenpass på en pinne med fot. Enkelt att knalla runt i rummet och mäta med. Annars rätskiva, meterstock och ett par schyssta knäskydd.
Trrttsch: Jag vet tyvärr inte mycket om den. Tror den vi har är från -96 och att farsan köpte den för 25-30.000kr. Antingen är dessa väldigt ovanliga eller så är de som använder den inte intresserade av internet. Det senare stämde bra på farsan. :-) Vi är tyvärr inte intresserade av att köpa delar. Kanske ska vi försöka sälja vår också men inte än på ett tag.
Pensionärshunden: Tack för fler kommentarer. Plastvredet sitter med en tunn sprint som går att knacka ur. Förstår jag mattiasp rätt så borde jag sen stoppa in godset i en vanlig köksspis. Jag har ingen mutterknackare men skulle det kunna gå med att klämma åt med en rörtång och försöka vricka? Mitt problem är att resten av maskinen finns på landet så jag har inget bra sätt att hålla enheten
breakman: Jag har ringsprint som håller fast mina hjul, satt så original och har inte haft nått problem på dessa 13-14år. https://www.abkati.se/catalog/product/view/id/4110/s/ringsprint-6-mm/category/550/
andersda: Som återrapportering. Det är blev lång leveranstid med alla jädra röda dagar. Inga större problem med att få tillbaka både lager och tätning. La lämpliga grejer i frysboxen innan montage och det fick ihop utan några egentliga problem. Lite svamp blev det på axeln - jag hade mellanlägg hela tiden under demontaget - men jag slipade ner toppen lite så gick allt ihop. Provstartad idag i
MathiasS: [citat] Gnissel kan man ju inte ha. Idealo.de is your friend....!
putte22: [citat] Tackar för hjälpen. Jo tror nog oxå den e ny. Börjar gå upp ett ljus för mig att den är ny. Hittar inget märke efter centrumbulten/brickan.
nanowire: [citat] Förutom för hålsågar så är det bra med starkare och snabbare maskin för borrning i stål.
Viktor.J: Har en Bosch gas 35 M AFC. Men det fanskapet sätter igen konstant. Gav upp att suga upp kutterspån. Så testade med typ sand/dam/små kutterspån. Men den sätter igen direkt. Några tankar ? Jag har försökt göra rent i slangen. Den verkar ren.
Krux: [citat] [citat] Finns från 300 . Är inga kvalitet grejer men duger gott till hobbymadkin
hackatall: C6mey är överlägset den bästa cirkelsågen på marknaden. Jag har bränt ett 10-tal cirkelsågar genom åren och håller den här högst.
Meman: Är du nöjd med maskinen? funderar att skaffa än likadan själv. Är det bra kvalitet på dem.
MrMosshem: [citat] Jag är beredd att hålla med dig, har bara pysslat med svagström (RC osv) tidigare. Tack för hjälpen hörrni! Jag ska läsa på lite och se om det är något jag känner mig kapabel att göra.
pyro: I utskicket från sommarkampanjen hade de med en C3 31. De hävdade då att den var nedsatt från ca 103500 ink moms till ca 92k ink moms. Det borde ge en fingervisning. Men det finns nog en vis förhandlingsmån baserat på vilka tillbehör man vill ha osv.
___EM: Det gjorde du rätt i. Du har istället för frustration och en låda svordomar, köpt dig en såg som är 10ggr bättre på varje enskild punkt troligtvis. Går inte ens jämföra :)(y) Dessutom har du tillgång till support och gott om reservdelar inom rikets gränser och det kan vara närpå ovärdeligt när det väl behövs.