Verktyg & Maskiner
pirk: [citat] Hej, det sågas i grova dimensioner, strös och torkas. Därefter hyvlas virket innan klyvning. När det gäller läkt och mindre reglar kan det klyvas direkt i hyvel
Dan_Johansson: Ska du köpa Makita kan du googla på modellnamnet och lägga till RTJ bakom. Då är det med 2x5 Ah batterier, laddare och makpac (dvs Makitas variant på systainer-låda)...
GK100: [citat] Du är helt på rätt spår dvs grund 1A är att ha rätt fasföljd i alla uttag. Sen lägger du om för respektive maskin i proppen eller på motorn som skrevs tidigare. Då kan du flytta maskinerna som du vill mellan olika ställen och även till andra som har så pass förmåga att de har sina uttag rätt. Alltså kan du helt bortse från #10.
Agorazo: Uppföljning: Beställde en DDF484 startkit häromdagen med laddare och 2x5Ah batterier. Sedan köpte jag till ett 2Ah batteri. Körde enligt "Cry once-principen":-) Testar med detta först och känner på det. Blir det för klumpigt får jag komplettera med en DDF083 senare.
FredrikR: [citat] TS skrev: [citat] Så jag tolkade det som han köpt från Proshop. Även du skriver Proshop men jag gissar du/ni syftar på Protools, som är nåt helt annat..:rolleyes: Det är knappast OT. Sen finns den inte på lager, nu iaf, vilket också gör att prisgaranti inte är möjligt. :p
Bjober: Kanske AB Ledarskruv , Värmdö? Ledarskruv.se Max gänglängd 13,5 meter. Det måste väl räcka . :)
Tomture61: Dom ser inte lika ut ! Antar att Husqvarna kniven strimlar gräset bättre . På piratkniven finns ej urjackningarna .
stigen: Hej @F_man! Du kan beställa stålen på ebay.de. [bild] Men om du beställer direkt fabrik så får du 10% med koden TF10. [bild] Dom här priserna gäller 2 x 3 = 6 stycken stål. Det innebär att du får 6 omgångar stål då dom är dubbelslipade. Det blir många hyvelmeter för den tusenlappen! Dag
jonmo: [citat] Samma erfarenhet efter att jag köpte min för ett par år sen.
andreascarlsson: Jag listade ut att jag behöver en trekants-slip, och det blev den här Metabo:n efter lite kik. 800,- spänn. Alternativet var en Festool för 5500,-, kändes lite svettigt.
snowjim: Jar hag kört med en Faber-Castell TK4600 2mm stift penna i lite merän 1 år och är riktigt nöjd! Kommer beställa ett par till! [bild] Köpte till extra stift och vässare, har även inbyggd vässare i hatten. Det finns säkert fortfarande vissa fördelar med special snickarpennor men denna har varit en fröjd att använda såhär långt.
magnu: Hör med Jula, de kan ibland fixa reservdelar. Jula har hjälpt mig med reservdelar för några år sedan.
djac: Dammsugaren löste jordfelsbrytaren och det luktade bränt. Såg att det blixtrade vid kolen, som nästan var slut, har nu bytt till nya kol och nu går den men upplever att varvtalet är lägre än normalt och det blixtrar väldigt mycket runt kolen. Ska de slitas in eller kan man anta att axeln, och därmed motorn, är slut?
Sorryd: Här kommer bilden från Julas hemsida på trimmerspolen som nu ej längre finns i deras sortiment
slerker: Fint, tack för all input! Jag kör utan förborrning då, och ser till att vara noga med avkylning av borret.
corre: [citat] Dewalt och Hilti har fyrskrärsbetongborr som brukar klara armering.
anis16: [citat] Modus operandi är att de kapar låset, bogserar båten till ställe där de kommer ner med bil och där lyfter de av motorn medans båten lämnas kvar. Ny motor har >1 års leveranstid så risken är att två säsonger förstörs. Har en idé att dra en wirelina under vattnet från bryggan till akterspegeln och fästa med karbinhake i motorn bara så att det blir krångligare att få ut
Lutte: Efter att ha använt mst180 pp jobbet i många så föll det naturligt för mig att även ha ett sånt hemma för dom lite mer delikata sakerna. Men man får välja pass efter vad man ska göra, ett hv180 för att regla en innervägg medans man väljer mst'n för att väga av golvåsarna. Men ska du bara ha ett pass så säger jag mst och sen komplettera med ett 120 pass typ hv120 för dom
BengtH: Använder alkylatbensin, inga problem att lämna i tanken efter säsongen. Men köp 4-takt alkylat och blanda i lämplig 2-takt olja (vanligen 2%). Den färdiga 2-takt alkylaten är normalt avsedd för luftkylda motorer, dvs inte lämplig för snurror.
Lovan83: Jag ser boschen som ett komplement till Rotex 150 snarare än tvärtom ;)
MLindstrom: [citat] Har inte kommit så långt än, det får nog bli nästa år till och med :-D Om den skall finnas någon ekonomi i det så är det nog den feta med stålborst och kanske lite lägre varvtal och försiktig på handen.
PatrikJo: Borde väl inte vara svårare än att du skruvar ner tryckregulatorn? Dvs den röda hatten brevid tryckströmbrytaren. Eventuellt kan regulatorn på kompressorn vara lite för dålig för ditt syfte, men det finns dyrare varianter att köpa som antagligen är bättre.
champion: Det är så att jag tänkte byta tripodknut(inre drivknut) på en sharan-08 Funkar det med en sådan? https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/avdragare/avdragare-033177?gclid=CjwKCAjw7cGUBhA9EiwArBAvolqtzr5Umdw-qj20xV2E0UVeNGKR_YBJHLwv87FUUKzZLTen1m6EsRoCM2gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds [bild]
DrKron: Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter ifall det kan vara till hjälp för någon annan. Jag har använt följande maskiner den senaste månaden: Bosch Borrhammare GBH 2-28 F (3,2 J), ca 2500 kr Einhell TC-DH 43 (43 J), ca 2000 kr Hilti TE 1000-AVR (26 J) ca 30000 kr Boschmaskinen hade jag hemma och använde till att riva två väggar av blåbetongblock. Det fungerade den utmärkt till.
Qjanto: 16g = 1,6mm i diameter på dyckert så den är lätt att komma ihåg. Men där slutar det logiska , för 18g=1,2mm, 15g=1.8mm etc... men inget du behöver tänka på då din picka är 16g :)