Elektrisk bilningsmaskin

243 läst  5 svar

1. S
    Medlem · Nivå 9
    Jag tänkte skaffa en elektriskbilningsmaskin. Jag skulle gärna ha en Hilti men att köpa en Hilti är inte aktuellt. Så det står mellan Bosch, Makita, Hitachi och de andra märkena som håller sig mellan 10-20kkr. Frågan är vilket märke som ger mest maskin för pengarna och hur stor slagkraft man behöver.

Den kraftfullaste maskinen i det prissegmentet verkar på pappret vara Makita HM1812
    https://www.proffsmagasinet.se/verk...bilningshammare/makita-hm1812-bilningshammare

I en tidigare tråd rekommenderade någon den lite klenare Bosch GSH 16-28. I Sverige ligger den i samma prisklass men i tråden länkades till en Brittisk butik där den ligger på halva priset plus frakt:
    https://www.lawson-his.co.uk/bosch-gsh-16-28-1750w-professional-demoli-p63494
    https://www.proffsmagasinet.se/verk...lningshammare/bosch-gsh-16-28-bilningshammare

Hur mycket slagkraft är "tillräckligt" för demolering av betongtrapport, källargolv, osv? Dvs: är det värt att gå upp från 35-50 J till de som ligger runt 60+ J?

Så vad har ni för tips?

2. slacker
    Renoverare · Nivå 15
    Har själv en GSH16-28 som köptes in från UK för många år sedan. Har bilat ut hela tvättstugan, hela badrummet, betong altanen, källartrappan och den gjuta entrébron - samt att den används av grannar för liknande jobb. Fungerar ypperligt i mitt tycke! Helt klart en bra investering som gjordes för många år sedan. Supernöjd helt enkelt!
    Man får även tänka på vikten av maskinen, då jag tog altanen så går maskinen igenom och den skall lyftas upp igen - Frukan påpekade att jag aldrig haft så muskulösa axlar som efter den sommaren...

Passa på att köpa ett par extra spett till den - För dom slits, jag valde den långa typen då jag är 187cm och det gör att jag kan stå upprätt vi bildning i golv. I övrigt inga problem alls med min, jag köpte från Lawson HIS och vid leverans var ett hjul skadat på lådan - Fick ett nytt på posten ett par dagar senare, har även kompletterat med mer högtemp fett från biltema och ett par billiga microfiberdukar för att torka av fett spetten.

Vet inte hur det är med Makitan men Boschen kommer i en smidig väska i hårdplats som gör den lätt att förvara och släpa runt på.

Min fem öre på den maskinen... Jag är supernöjd!

Steamboy gillar
  3. fgo
    Husägare · Nivå 11
    Jag köpte en Hilti TE-1500 (tror jag den hette) på klaravik. Blev ett bra pris och jag fick tillbaka det när jag sålde den.
    Körde av ett källargolv och det gick väldigt smidigt men tungt.

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 17
    Jag köpte denna (Toolson Pro-A 43) för ca fem år sedan, har delat en stor betongtrappa i några delar, bilat upp källargolv.

5. A
    Medlem · Nivå 6
    Jag har hyrt boschen en gång och kan bara rekommendera den. Bra maskin!

6. S
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle precis beställa Boschen när jag såg Demmpas inlägg. Med Bauhaus placerat mellan arbetsplatsen och hemmet, och med exakt en maskin i lager, så blev det en sån. Tack för alla tips! Finns viss risk att det blr en Bosch trots allt nästa år när jag har lite större projekt. Får se hur pass bra den här fungerar och hur mycket den vibrerar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: