Verktyg & Maskiner
Bjober: Men visst har du en högfarts och lågfartsskruv på förgasaren? H och L? Jag hade vridit H 45-90° moturs och testat igen. Sen måste du latja runt lite med de här skruvarna för att lära dig hur motorn reagerar. Motorer som bara är att tanka och köra är en orimlig önskedröm. I vart fall allt som inte har elektronisk insprutning som justerar själv. Braap braap -- bööö bööö. Lätt
myrstack: En slipkopp, även en bättre än den från Jula, kommer troligtvis vara för grund för att du kommer kunna ha kontakt med annat än bara kanten på den. En slipskål linande denna kommer troligtvis funka och du kan lägga ann hela ytan. Observera dock kraven på slip både i styrka samt i varvtal som denna får utsättas för [bild]
KjellTimell: Beställde en DPN1664PP igår från Toolab. 1787kr landade den på.
marcusrosendahl: [citat] Tack för alla tips! Bänken är lika mycket ett projekt för att fräscha upp gamla kunskaper och lära mig nya, så kommer nog testa lite olika grejer när det blir av! /Marcus
ClasseClas: Beställ från Bosch. De levererar snabbt. https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschprof/spareparts/search
L A Axelsson: [citat] Öva först på en skrotbit. Skrapa elektroden mot biten som du skall svetsa på lite lätt och lyft elektroden på en gång när du får en ljusbåge men inte för mycket för då slocknar den Skraptändning är inte optimalt för elektroden, bättre med en strömbrytare.
simonedstrom: Jag har en Ryobi R18BS-0 med 4ah batteri som jag tänkte använda för att slipa altantrall. Det är tyvärr inte görbart då batteriet räcker i ca 2-3 minuter och dessutom orkar maskinen bara igång när det är fulladdat. Denna maskin kommer att åka tillbaka till butiken.
fsn: [citat] jag borde veta det då det är en del av mitt jobb men jag har för mig att det är tillverknings/importförbud nästa årsskifte och försäljningsförbud från 2024. Jag är lite fartblind där men det är klart att en 3-fas inverter med ett namn man känner igen hade blivit dyrare, mycket dyrare tänkte mer om det hade räckt med en inverter 1-fas som hade fixat ca 210-215A (det är
useless: [citat] Köpeborden är både rangliga och för korta. Jag har byggt ett eget som är knappt fem meter långt. Dubbeljobbar som avställningsyta och fräsbord också...
Lovan83: [citat] Jag ångrar inte en sekund att jag tog batteri trots det dyrare priset. Väldigt behändigt när man är utomhus och inte behöver bry sig om damm utan kan använda påsen (som fungerar över förväntan).
stigen: [citat] Hej F_man! Kombihyveln DW50 ligger mellan 2-3 tusen kronor i gott skick. Rikten DW55 bör nog ligga runt 1500 kronor. Dag
Dagwood: [citat] Tack. Ska prova.
JeLö: Farsan köpte denna: https://bolist.se/produkt/kompressor-6l-1hk-low-noise-stanley-fatmax/ Går väldigt tyst och behagligt! Själv kör jag med clas ohlssons HC 16. Vibrerar mer och låter mer än Stanleys, men duger för mig. Använder den främst för att pumpa däck, men har även använt den för dyckert och klammerpistol. Blåsa rent, beror på vad som ska blåsas rent. Att blåsa rent ett
Djävulssnickarn: Gardena-kopplingar använder jag inte utan bara slangarna. Kopplingarna är mässingskopplingar för vattenrör
JFrisk: Jag har en worx landroid, följer guide-kabeln utan problem. Har en grindöppning på tomten, gissar den är 80 eller 90 bred med guidekabeln ~15cm in på varje sida, där både letar den sig igenom på vägen ut och även under klippning. Är det en lång korridor är det säkert svårare men tror den skulle ta sig igenom i alla fall, vet inte hur bra den skulle klara att hålla efter i
Mickebandsåg: På makita 14.4v måste man skära bort en plast plupp på maskinerna sen kan man köra 18v Har tyvärr inte gjort några lång tester, kört endel med slagskruvdragare och upplevt ett högre varv men 18v maskinerna har bättre prestanda/effekt
Leif i Skåne: Det kallas för utarmning, när rostfritt värms upp vid svetsstället så förgasas Krom och Nickel och försvinner från ytan atom för atom, kvar finns bara Fe = järn som rostar! Men ta det lugnt det är bara några lager av järn- atomer som oxiderat. En polertrissa med polervax slipar bort ytan med rent järn så krom/nickel finns på ytan. Dålig yrkeskunskap att inte polera svetsstället
Jonas Persson: Och så den sista för denna gång. Skruvskallen som finns lite var stans, men få känner till, och än färre har en korrekt skruvmejsel för - JIS. [bild] Japan Industrial Standard, JIS ser ut som en vanlig Phillips, men är det inte. Phillipsskruven borde ha försvunnit då dess design må vara snygg, men funktionskraven är omoderna. Patentet är från 1932 och idén var att skruvmejseln
Pysslarn: Kan bara beklaga, jobbigt läge såklart. Har ingen erfarenhet av din modell/märke; dock skulle jag rekommendera dig att kontakta moderatorn för att få din fråga flyttad till underforumet "Verktyg, Maskiner och Fordon" där alla verktygsnördar hänger som kan hjälpa dig. Det här här ju underforumet för möbelsnickeri, som har väldigt lite med maskinproblem att göra. Lycka till! //Ronnie
anis16: [citat] Precis det som händer med mina nya små batterier, tar säkert en halvtimme innan de kan laddas igen. De äldre batterierna klara ett högre C/t än de nya då jag misstänker sämre termisk konstruktion. Frågan är varför de skickar med de små batterierna med gräsklipparen om de inte klarar driva dem över tid? Borrhammaren, häcksax o trimmer kör man momentant medan gräsklipparen
stigen: [citat] Jag har fräst ut i min skiva till plattan. Du ser hur mycket som är kvar av skivan. Min fräs sitter horisontalt monterad. 4 skruvar håller den på plats. Lycka till! Dag [bild]
ptk: Varför heter Sencos dyckertar "DA-dyckert"? https://www.senco.se/sv/produkter/infaestning/spik/dyckert/p/DA17EGB och finns det nåt som gör att de inte skulle funka ihop med Ryobi R15GN18-0? https://www.bauhaus.se/dyckertpistol-ryobi-r15gn18-0-one-18v-utan-batteri