Har någon jämfört båda modeller, är det stor skillnad eller likvärdiga? Gröna går för drygt 900 och den blå för 1300 från amazon.
61jLfh1Yt-L._AC_SX679_.jpg


514TaXXGRPL._AC_SX679_.jpg
 
Pro och så reggar du för 3 års garanti. Min erfarenhet är att de blåa oftast är bättre kvalite.
 
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
K
Varför kollar man på dessa slipmaskiner och inte en oscillerande excenterslip? Frågar för att jag är ärligt nyfiken och försöker inte vara dryg.

Helt med på att hörn inte går att ta med excenterslipen men vad är övriga fördelar?
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har den blå. Två saker som är bra att vara medveten om: den blå har inte justerbar hastighet och plattan sitter med torx. Den gröna ser ut att ha ett snabbfäste. Men man får med en torx-mejsel :)
 
  • Gilla
AlexanderMäkelä och 1 till
  • Laddar…
Den gröna ser ut att vara en konstig variant av papper till delta på den gröna. Triangeln är nog standard men den bakre delen ser speciell ut.
Har själv den blå och den är helt okej. Kan inte uttala mig om den gröna.
Kolla hur lång sladden är är mitt tips eftersom de inte är löstagbara.
 
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
Röstar blå - men, fundera ett varv till om du verkligen vill ha en (oavsett färg/märke) med sladd. Du blir begränsad och tröskeln för att göra något såååå mycket högre, leta och bära upp förlängningssladd etc.
Det är värt de extra pengarna att köra m batteri :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Håller med den gröna finns i en version med batteri har haft en sådan i tio år mycket smidig o effektiv kommer åt överallt
 
  • Gilla
Markhult och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Bulten37 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag håller på med lägenhetsrenovering och behöver något som kommer åt inuti köksskåp, hörn och skrymslen.. visst sladdlös är smidigt men kan stå ut med sladd för det jag tänker använda till nu åtminstone. Sen har jag en grovdammsugare, vet inte om det går att koppla till dessa?

Har spanat efter en begagnad Rotex 90 ett tag, som har både rund och delta platta, men inte hittat någon till rimligt pris. Ni som har den blåa, hur bra är den att avverka? Eller klarar den endast lättare slipning?
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Tack för alla svar! Jag håller på med lägenhetsrenovering och behöver något som kommer åt inuti köksskåp, hörn och skrymslen.. visst sladdlös är smidigt men kan stå ut med sladd för det jag tänker använda till nu åtminstone. Sen har jag en grovdammsugare, vet inte om det går att koppla till dessa?

Har spanat efter en begagnad Rotex 90 ett tag, som har både rund och delta platta, men inte hittat någon till rimligt pris. Ni som har den blåa, hur bra är den att avverka? Eller klarar den endast lättare slipning?
Den blå går enligt Bosch själva att koppla direkt till en boschgrovdammsugare - annars kan du behöva nån adapter mellan. Fördelen med den blå är att uttaget till dammsugaren är runt och adaptrar finns det gott om på amazon.
Har du en Kärcher t.ex. så är ett sånt här paket med smidig slang + adapter perfekt. https://www.amazon.se/Kärcher-sugslang-flexibel-Elverktyg-grovdammsugare/dp/B004INB0NG/ref=sr_1_17?crid=1ST1GPQ21QQD2&keywords=grovdammsugare+slang&qid=1653336937&sprefix=grovdammsugare+slang,aps,78&sr=8-17
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Den blå går enligt Bosch själva att koppla direkt till en boschgrovdammsugare - annars kan du behöva nån adapter mellan. Fördelen med den blå är att uttaget till dammsugaren är runt och adaptrar finns det gott om på amazon.
Har du en Kärcher t.ex. så är ett sånt här paket med smidig slang + adapter perfekt. [länk]
Ok Har en Nilfisk med iaf en extra adapter vet jag..
 
K
Om du ändå ska koppla grovdammsugaren till den (vilket är att rekommendera), så kan man ju lika gärna köra på en maskin med sladd. Får bättre effekt jämfört med batteridriven.
 
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
För den blå så passar festool dammsugaren på den. Det är såklart ingen bajonett men den sitter fast eftersom det är gummi på slangens muff. Jag har för mig att på maskinen så är den räfflad så dammsugare som inte har mjuk muff kanske får svårt att passa?

Jag brukar fästa sladden på slangen med buntband när jag slipar.
 
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
Vet ni om Festool slippapper passar den blåa? Ser ut att vara samma format och storlek samt hålplaceringen iaf på deltapappret. Eller är den fäst med någon slags kardborre?
 
Jag kör med festool granat på den blå. De spetsiga passar hålen perfekt. De rektangulära har några hål i mitten annorlunda på festools papper. Jag kör dock med de ändå. Dammupptagningen är inte festool bra oavsett om alla hålen matchar så ;)

Edit: det är kardborre på alla utom kvadraten.
 
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.