FESTOOL HKC 55 kostar ju en slant men vad jag läst så är många lyriska hur smidig den är tex vid takläggning, altaner etc. Finns det ngt alternativ hos andra märken? Alltså med skena.

Mafell har några varianter men är ju inte direkt billigare.

F fabian2000 skrev:
FESTOOL HKC 55 kostar ju en slant men vad jag läst så är många lyriska hur smidig den är tex vid takläggning, altaner etc. Finns det ngt alternativ hos andra märken? Alltså med skena.
Det finns väl ingen motsvarighet till FSK som jag vet och det är ju den som är det bästa med HKC’n.

Jag har ingen själv, ännu.. Men jag tycker 250 mm skenan ser smidigare än 420. RUBART.DE har av och till riktigt bra pris på hkc 55 + 5.2 akk och laddare. Hade nog köpt där och lagt till en 250 mm skena.

• Gilla
fabian2000
  • Laddar…
Jag har både 420 och 250 men skulle jag bara välja en blir det 420, 250 kommer kännas för kort.

• Gilla
fabian2000 och 1 till
  • Laddar…
Mafell har en motsvarighet, men jag tror inte att den är något billigare. Jag bestämde mig för en HK55 (nätdriven) i kombination med en Honda EU2200i för att kunna arbeta där det inte finns nätström. Inte heller billigare iofs. Sågen är fantastisk! Jag har bara en 250-skena, och den känns smidigare och duger till 90 % av sågningarna.

• Gilla
fabian2000 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det blir en HKC55 när jag hittar den till bra pris. Jag har ju en del annat i Festool och har inte mkt att klaga på.
Går det att använda HKC55/HK55 med den vanliga skenan för sänksågen TS55? Återfjädringen finns ju s klart inte men passar den i övrigt?

F fabian2000 skrev:
Tack för alla svar. Det blir en HKC55 när jag hittar den till bra pris. Jag har ju en del annat i Festool och har inte mkt att klaga på.
Går det att använda HKC55/HK55 med den vanliga skenan för sänksågen TS55? Återfjädringen finns ju s klart inte men passar den i övrigt?
Den passar, men observera att HKC55:ans sågklinga är tunnare.

• Gilla
fabian2000
  • Laddar…
F fabian2000 skrev:
Du kan sänka HKC också men det är inte lika intuivt som med TS. Köpte själv 250 skenan och jag är väldigt glad över att inte behöva vifta med 2dm till på längden. Visst, 45 graders på en 195 regel går inte helt men med den precisionen kan man faktiskt göra ett förkap på motsatt sida först för att komma igenom hela vägen.

Är lite sugen på en battericirkelsåg för ett kommande jobb och nu verkar man ju få ett batteri på köpet så det kanske är dags att ta steget mot Festool 18V. Hur är HKC 55 att köra utan skenan? 4.1kg med batteri (oklart vilken storlek) låter ju ganska lätt.

• Gilla
mvs
  • Laddar…
Visst funkar det och den har en fantastisk bra djup inställning och bra knapp för att dra undan skyddet men HKC utan skena tycker jag tappar hela poängen. Skall jag köra utan skena brukar jag ta makitan ist, tycker den känns mer naturlig att "dyka" i snittet för att hålla 90'

@Mickebandsåg Vilken Makita tänker du på? Har lånat DHS680Z vid några tillfällen och den tyckte jag var trevlig men jag har ju inga andra Makitaprylar så det faller lite på det. Boschs cirkelsåg med kolmotor (GKS 18V-57) tror jag inte alls på och HKCn kostar ju bara några kronor mer än Bosch GKS18V-68 som visserligen är ett nummer större. Har visserligen några Bosch-batterier sedan tidigare men det verkar som att GKS18V-68 kräver lite mer kraft så då åker jag ändå på att skaffa batteri...

Det är en 680 som jag använder till fuljobb och snabba snitt eller såga taksprång (hade en 610 på gamla firman och 680 är värd prisskillnaden tycker jag) HKCn är min privata så den går bara där jag inte riskerar spik eller bruk etc. Men HKCn är underbar, fsk skenan för att regla upp och sen över till fs skenan när det skall skivas

Vill även tillägga att jag inte kört bosch handklinga så den kan jag inte uttala mig om, men sågdjupet på HKC med fsk 420 har inte stoppat mig när 45 reglar skall sågas

• Gilla
keckepro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.