Verktyg & Maskiner
fsn: [citat] Ja det är samma. Vill du fortfarande ha manual så kan jag nog få fram det. [bild]
MathiasS: Nu får jag visst chansen att testa med ett nytt batteri också. Summan av maskinen och bitsatsen puffade mig precis över gränsen för Prodeal erbjudandet så nu ska ett extra batteri på 4Ah vara på väg. Blev ju rena vinsten att köpa ny maskin......:) [bild]
JonasHolm: Kanske bättre att åka och hyra en maskin på Cramo och få med rätt borr. Känns trist att beställa och sedan upptäcka att det inte funkar… [citat]
cpalm: Själv tröttnade jag på den svåravlästa skalan (framför allt att det intressanta intervallet utgör en så väldigt liten del av skalan) och mekaniska mätares notoriska förmåga att visa fel med tiden. Köpte således en billig digital mätare. Jag vet ju fortfarande inte om den visar rätt, men jag tänker hypotetiskt att sannolikheten är mindre att den skall utveckla ett mätfel när
useless: Ja, den är nog ihopskruvad av nån klen Italienare. Jag tror jag drog åt varenda skruv jag såg när maskinen var ny....
Mortsken: Ska kolla på dessa: https://www.hornbach.se/shop/sok/artikel/svetst%C3%A5ng I princip gratis ju.
cpalm: [citat] Har ingen vidare koll på Rider, är det en separat säkring dedikerad till startmotorn? Annars kan det vara kortslutning till nåt relaterat till "startvillkoren", dvs. de strömbrytare som säkerställer att bromspedalen är nedtrampad och att den står i neutralläge och/eller vad det nu kan vara. Hade intermittent kortslutning i (kabeln till) sätessensorn på min klippare förra
Snickarkirre: Vi hade problem på ett bygge ja va på med just flexvoltbatterierna. Vi försökte lista ut va de va som var fel för de var ett par batterier som pajade å vi kom fram till att de va laddaren de va fel på. Vet inte om den kortslöt batterierna eller nått. Va en sån där gul snabbladdare. Vi kasserade den å fick en nya å då upphörde problemet med att batterierna dog. Sen kan de ju va nå
Stefan N: Gissar att det är denna smörjan. https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/multiverktyg/multiverktyg-mft-180-2000024006?gbraid=0AAAAADowiYg_9UBuzY4bxzlE_hthxoit_&gclid=Cj0KCQjwg_iTBhDrARIsAD3Ib5hrENnCdMJlD1_863U0QnWJZuJpxg5ZNrHlV8OdESDP5kXgRdGoXQkaAqzPEALw_wcB
kniv: Kan tillägga att jag tidigare haft Bosch grön och Ryobi, just av billiga anledningen... Ryobin vägde som två tegelstenar och har mycket sämre kraft en Makitan, sämsta köp jag någonsin gjort. Aldrig Ryobi igen
Anonymiserad 358496: Jag har sökt på alla möjliga termer medelst Google: golvspikare, golvspikpistol, spikpistol golv osv. Får bara upp skräp, såna automatisk översatta hemsidor. Söker jag på "flooring nailer" hittar jag kanske det du menar, men så bara i US.
nanowire: Jag byggde en egen, tyckte inte det befintliga utbudet riktigt föll mig i smaken. https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-576#post-3657696 Den har sett mycket användning sedan dess.
Tomtom79: [citat] Behöver inte vara en exakt sådan utan något liknande funkar utmärkt.
tbar: Tack till Cheesen, Robert-san01 och HogeN för era tips. Har gått tillbaka till en såg med lite tätare tänder men kör baklänges för att spåra upp och gör sen pilothål 8mm mot spåret. Kör man inte för fort så går det bra.
useless: Vad jag vet finns ingen laser (för konsumentmarknaden) som visar en punkt eller linje på ett givet avstånd från en referens. Enklast är att mäta ut ett par punkter med måttband och använda en krysslaser för att få raka linjer. Eller snörslå som också föreslagits, men en laser är smidigare och även de billiga modellerna ger raka linjer.
Peter_Ker: Använd Alkylatbensin istället. Enorm skillnad på avgaserna. Klart värt den lilla merkostnaden.
Pysslarn: [citat] Helt sant, klokt! I början jämförde jag med analogt skjutmått också, tänkte inte på det. Men när det digitala verkade rimma med det analoga gick jag över till att bara kolla repeterbarhet. Kanske korkat. Egentligen skulle man väl låna/hyra riktigt bra mätverktyg för att kolla sina egna. //Ronnie
chali: [citat] Fungerar utmärkt, vi kör dock alltid med sladden i. Är det fönster som aldrig tvättats eller inte tvättats på typ 15år får man dock köra ett par gånger för det ska bli helt rent, eller styra den manuelt med telefonen över dom värsta partierna (talar då om extreamt skitiga fönster)
EddieHansson: Det blev julasatsen. Helt klart nöjd med den.
Workingclasshero: Slå på fogen underlättar då den är stummare än Lecablocken.
Avemo: Jag skulle tro att en DC/DC-omvandlare som klarar hög ström och en matningsspänning som kan vara både högre och lägre än utspänningen är en dyr pryl vad du än gör. Delvis eftersom det är lite udda. Generatorn på bilen är anpassad precis till det du vill göra. Ladda batteriet snabbt vid körning. Jag tror att ett skiljerelä och en grov kabel som förbinder bilens batteri med
pfb: Jag köpte en pica penna och tillverkade egna märkbrickor av sönderklippta kakburkar och buntband. Blev hundra gånger bättre än tidigare! [bild] [bild] [bild] [bild]
Anna Pettersson2: Någon som har erfarenhet av Biltemas vinsch till Polaris 4-hjuling? Funkar det ok att lyfta snöblad med den? Hur är det med infästning på Polaris 325?
JFrisk: [citat] Jag vet inte... jag har knappt hunnit använda den. Den är ju väldigt stark och kan dra grov skruv utan större ansträngning, dottern på dryga 4 efterdrog 5x90-skruv genom en regel in i ändträ på nästa utan problem. Men det lilla jag använt den har jag ännu ingen känsla för hur hårt jag drar. Den känns också långsam. Inget att dra några stora mängder skruv med men funkar
Jpn208: Jag har en 2000e med trummor bak, men lyckas inte få loss trummorna. Någon som vet hur de sitter ihop?
BuilderBub: [citat] Jag har läst igenom svaren och fortskridit arbetet. Större delen av borren är isärplockad, den övre axeln är den enda som återstår att plocka bort. Hittills har jag lyckats få bort allt utan att göra sönder något, kräver sitt tålamod. Jag har beställt nya balataremar och tillhörande klämmor. Efter heimlagas råd och tips kommer jag behålla motorn och drivningen. Idén
rikardsvensson: Tänker att det kan vara vettigt att ha en provtryckningspump hemma, verkar som många rekommenderar Rothenberger RP30, men har fått erbjudande om att köpa en begagnad Rothenberger TP25. Funkar denna lika bra och vad skiljer dem åt förutom maxtryck, storlek och materialet på lådan? Skiljer inte mycket på nypriset heller. Tanken är att provtrycka pex för golvvärme och tappvatten.
Bo arnold: Sugkorgen kan du plasta in med en tät påse
WarraWarra: [citat] Misstänkte det, men tack för att du bekräftade. Skulle uppskatta att en 6 x 10 mm fjäder bör funka i så fall.