Hej,

Vanligen kan man använda vilken blyertspenna som helst för jobb men man inser snabbt att tjockt stift är att föredra och ibland vill man även ha en lång men smal penna som ändå är rubust nog att inte brytas.

Det finns en del special pennor att välja bland och vad jag förstår så är Lyra och Pica Dry vanliga om man nu inte kör traditionella snickarpennor ex Hultafors.

Det dock dock upp en Staedtler mars technico som verkar omtyckt, även där köper man stiften lösa.

Vad föredrar ni? Någon som testat Staedtler modellen?

Jodå, har den och den är bra. Tyvärr ingen stiftvässare integrerad i pennan så man får ha en liten sådan i fickan men det funkar. Dessvärre frigörs stiftet utan kontroll när man trycker på toppknappen så man får hela tiden justera stiftlängden för hand; lite störigt.

Eftersom jag har en bakgrund i den grafiska branschen där tyska Rotring är stor är jag lite kär i deras pennor och kommer snart att beställa en 0,5 och två mm penna. Fördelen med tvåmillimetaren är att den matar ut blyet genom klickningar på toppknappen, det finns vässare i pennan och att den är jävligt snygg. Har haft en 0,5 penna sedan -87 och har fullkomligt älskat den men i somras gick den i golvet med fatala följder...

Självklart för mig är det metallkroppen som gäller men 0,5 varianten finns i plast till löjligt bra pris.
//Ronnie

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ikeas pennor (gratis).
Jag såg en video om alla finesser en vanlig platt snickarpenna har, beroende på hur man vässar den, som man aldrig tänkt på.
Annars finns det säkert förgyllda pennor för den som är lagd åt det hållet. ;)

Skulle vara kul att få en länk till den videon. Ser spontant inte så mycket mer varianter än "på längden, på bredden och diagonalt", men kan ju vara min fantasi som brister.

Den traditionella rektangulära snickarpennan är ju avsedd för byggnadssnickeri; stomresning, panelarbete osv. När det gäller finsnickeri krävs ju lite finare märkutrustning varför många använder märkkniv istället för penna; ett knivsnitt är finare än ett blyertsstreck.

En bra penna är bra. Tror inte att en penna är bättre för att den är förgylld.

När det gäller Rotring 0,5 är det den här pennan:

https://penstore.se/rotring/rapid-pro-stiftpenna-05-svart

Och den här när det gäller tvåmillimetaren:

https://penstore.se/rotring/rapid-pro-stifthållare-2-mm-svart

Oslagbar kvalitet, väl värt varje krona!
//Ronnie

Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Skulle vara kul att få en länk till den videon. Ser spontant inte så mycket mer varianter än "på längden, på bredden och diagonalt", men kan ju vara min fantasi som brister.

Den traditionella rektangulära snickarpennan är ju avsedd för byggnadssnickeri; stomresning, panelarbete osv. När det gäller finsnickeri krävs ju lite finare märkutrustning varför många använder märkkniv istället för penna; ett knivsnitt är finare än ett blyertsstreck.

En bra penna är bra. Tror inte att en penna är bättre för att den är förgylld.

När det gäller Rotring 0,5 är det den här pennan:

[länk]

Och den här när det gäller tvåmillimetaren:

[länk]

Oslagbar kvalitet, väl värt varje krona!
//Ronnie
Det fanns flera videos men det här är en:

Jag har provat både Lyra, Pica och bleispitz utan att dessa fallit mig i smaken helt då de inte håller vad gäller frammatning av stiften över tid. Då föredrar jag faktiskt gammaldags timmerpenna som man dessutom kan vässa spetsen snett för att få till en annan höjd på riten när man lägger pennan efter underlaget vid exempelvis noggrann fasonering. Annars så är den absolut bästa pennan för mig som plåtis (Enbart millimeter räknas som accepterad marginal) en billig stiftpenna som hänger med otroligt länge på grund av bra kvalité och bekväm tryckmekanism, samt påfyllningsbar sudd. Och det är denna Pentel click 0,7 för runt 30:- Och inte stavar den fel heller;)
Pentel Click 0,7 stiftpenna i svart och transparent design med synlig stiftframmatning och sudd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Tack för inputen. Jag brukar själv använda vanliga stiftpennor när det ska vara lite precision, typ .7 mm, om inte precision är så viktigt så har jag gillat ByggMax platta stiftpennor med rejält stift men stifen finns vad jag vet inte att köpa löst och pennorna i sig håller låg kvalité.

Några problem jag stöter på från gång till gång är :

1. Har ett objekt med förborrade hål(av mindre typ som är relatvit djupt, säg 45 mm och jag behöver märka ut var hålen ska hamna i väggen. Vanligen håller jag upp objektet, lodar det och sen ritar men inte helt sällan har man en penna som inte går in, eller en penna som har för svagt blöj(2).

2. Blöjertsstiftet äts upp för snabbt mot materialet som man ritar mot.

3. Man behöver hög precision men har svårt att få till en spets som håller måttet.

Låter som man egentligen bara ska ha en hög billiga pennor, typ lite olika stiftpennor och blöjertspennor osh sen använda vad som passar. Chansen är då stor att man faktiskt inte gjort av med alla pennor när man väl ska ha en ;)

vilken krisgrupp ska jag ansluta mig till ;) ?
Bara mig det är fel på ? som gillar byggmax "( Snickarpenna)"

Verkar väldig litet stift, kommer det hålla?

Jag har kört pica länge och det är en superbra penna men helt orimligt pris rycker jag.

Köpte lyra pennor och dom var helt ok om man tittar på priset (tror att jag betalade 29kr)

Byggmax pennorna var ok men Lyra var bättre.

Jar hag kört med en Faber-Castell TK4600 2mm stift penna i lite merän 1 år och är riktigt nöjd! Kommer beställa ett par till!

61LSyF3pNgL._AC_SL1500_.jpg

Köpte till extra stift och vässare, har även inbyggd vässare i hatten.

Det finns säkert fortfarande vissa fördelar med special snickarpennor men denna har varit en fröjd att använda såhär långt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.