Jag köpte en Yamaha 2hk motor för några veckor sedan. När jag nu startar igång den så går den bara när choken är tillslagen.
Hur felsöker jag?
Kan det bero på att bensinen i tanken hade några år på nacken?
Den startar på första eller andra draget. Choken är påslagen vid kallstart. Sen kör jag på låga varv med choke. När jag efter ett tag stänger av choken så dör motorn efter ett tag om jag inte snabbt sätter igång choken. Jag kan alltså ”rädda” motorn så den inte dör genom att slå på choken.
(Lånad bild)
Hur felsöker jag?
Kan det bero på att bensinen i tanken hade några år på nacken?
Den startar på första eller andra draget. Choken är påslagen vid kallstart. Sen kör jag på låga varv med choke. När jag efter ett tag stänger av choken så dör motorn efter ett tag om jag inte snabbt sätter igång choken. Jag kan alltså ”rädda” motorn så den inte dör genom att slå på choken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Lånad bild)
Det låter som att den får för lite bensin. En förgasarrengöring är nog rätt medicin.
Gammal bensin brukar göra det svårstartat. Men om man bara får igång motorn så känner jag inte igen att man får de symptomen.
Den stryper luften så att motorn får en fetare blandning. Med bränsle i förhållande till luft.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
…poängen är alltså att choken löser symptomet ”motorn får för lite bränsle” genom att strypa luften, och då får den ju relativt mer bränsle. Rensa förgasaren! Ett mysigt pillande som inte tar mycket tid eller är särskilt krångligt
Jag håller med. Det är skit i förgasaren. Sannolikt gammal hoptorkad tvåtaktsolja som blev kvar när bensinen som blev kvar i förgasaren avdunstade. Där finns en del små kanaler som bränslet skall igenom utan hinder.
Använder alkylatbensin, inga problem att lämna i tanken efter säsongen. Men köp 4-takt alkylat och blanda i lämplig 2-takt olja (vanligen 2%). Den färdiga 2-takt alkylaten är normalt avsedd för luftkylda motorer, dvs inte lämplig för snurror.
Klicka här för att svara