Huset behöver ingen ventilation när människor och fukt lämnat huset. Normal kontors ventilation stängs av eller reduceras på kvällar och nätter. Orsaken att vi behöver ventilation är att vi människor förbrukar syret, att vi släpper partiklar från hår, hud och kläder samt att vi genererar fukt genom vår utandning och vår verksamhet.R Runnis skrev:Vad är det du vill uppnå?
Skaffade FTX för lite drygt tre år sedan och jag trodde att jag skulle ha det uppkopplat och styra ventilationen. Nej, så blev det inte. Aggregatet sköter sig självt. Tittar till det på displayen några gånger i veckan. När vi städar väljer jag forcerat läge i 30min. Ser ingen vits i att öka och minska ventilationen utan uppskattar att komma hem till ett väl ventilerat hus.
Så tanken är att spara lite energi när alla är tex på jobbet och då aktivera bortalaget?M MickeMörkö skrev:Huset behöver ingen ventilation när människor och fukt lämnat huset. Normal kontors ventilation stängs av eller reduceras på kvällar och nätter. Orsaken att vi behöver ventilation är att vi människor förbrukar syret, att vi släpper partiklar från hår, hud och kläder samt att vi genererar fukt genom vår utandning och vår verksamhet.
Dvs minimiventilation för tomt hus?
€20 var 6:e månad är inte så farligt. Vill inte riktigt rengöra skitiga filter. Det är mycket de fångar upp...människa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, inte att stänga av helt. Spara lite energi när det inte behövs.Huddingebo skrev:
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Sen skall man då inte glömma att kontorshus oftast har efterbehandling på sina system för värme och komfortkyla som gör att det blir en kostnadsbesparing. I normalvillan är det en försvinnande liten del en spar på detta.M MickeMörkö skrev:Huset behöver ingen ventilation när människor och fukt lämnat huset. Normal kontors ventilation stängs av eller reduceras på kvällar och nätter. Orsaken att vi behöver ventilation är att vi människor förbrukar syret, att vi släpper partiklar från hår, hud och kläder samt att vi genererar fukt genom vår utandning och vår verksamhet.
Till exempel (har köpt från dem tidigare och såg ingen skillnad från original förutom logotypen, men för annan tillverkare):människa skrev:
https://cleanfilter.eu/sv/product/filtersatsen-for-ostberg-heru-160-s-nextgen-premium/
Tips som vi gjort med vårt aggregat,
Utan automation, använder fjärrdisplayen:
- Stängt av elektriska eftervärmaren. Vi har bergvärme och golvvärme så det är ju skönare och effektivare än att ftxet ska väema med el. Vi har också kondensisolerat inluften. Aldrig känt eller upplevt det som kallt ändå.
-Dragit ner ventilationen(fläkthastigheten) under kalla vintern, bor i Västerbotten. Det är ändå bra luft och aggregatet hinner med att värma utan eftervärmare.
Vi kör 3e part filter.
Det enda som inte är bäst är att aggregatet låter för högt även fast mi har dämpare och sånt överallt. Skulle behöva ställa det på dämparmatta föe vibrationerna
Utan automation, använder fjärrdisplayen:
- Stängt av elektriska eftervärmaren. Vi har bergvärme och golvvärme så det är ju skönare och effektivare än att ftxet ska väema med el. Vi har också kondensisolerat inluften. Aldrig känt eller upplevt det som kallt ändå.
-Dragit ner ventilationen(fläkthastigheten) under kalla vintern, bor i Västerbotten. Det är ändå bra luft och aggregatet hinner med att värma utan eftervärmare.
Vi kör 3e part filter.
Det enda som inte är bäst är att aggregatet låter för högt även fast mi har dämpare och sånt överallt. Skulle behöva ställa det på dämparmatta föe vibrationerna
Hej igen
Nån som vet hur jag ställer in hur länge övertrycket är på ?
Vi har kopplat aggregatet till vår köksfläkt, så att tilluften ökar & kompenserar när köksfläkten är på. Den är inställd på 15 min, men ofta lagar man ju mat mycket längre än så
Nån som vet hur jag ställer in hur länge övertrycket är på ?
Vi har kopplat aggregatet till vår köksfläkt, så att tilluften ökar & kompenserar när köksfläkten är på. Den är inställd på 15 min, men ofta lagar man ju mat mycket längre än så
Hur är köksfläkten påkopplad på ventilationen? Normalt behöver du inte köra övertryck utan allt går bra med tillfälligt ökat undertryck.
Välj Service på displayen och knappa in 1199 så kommer du till menyn där du kan ställa tiden för forcering och överteyck mm.
Välj Service på displayen och knappa in 1199 så kommer du till menyn där du kan ställa tiden för forcering och överteyck mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden