Hej på er,

Jag håller på att besluta kring hur jag bäst drar kanaler samt var bästa placering i huset är för aggregat. Jag har fått ett förslag från Alig där placering av aggregat är i badrummet (aggregat från Flexit, se ritning). Nu när jag har rest stommen och hittat ett annat aggregat från (Östberg Heru 90 LP EC) så har jag tänkt om kring placering, nu får det plats mellan takstolarna. Med mitt förslag skulle dragningen bli lättare samt att jag skulle slippa ha ett aggregat i badrummet med allt vad det innebär. Jag vill se vad ni här på forumet tänker kring detta.
 
  • 3D-ritning av ett hus med synliga takbjälkar och stommen resta, visar planering för kanaldragning mellan takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning av husstomme med takstolar och kanaldragning, visar potentiell plats för ventilationsaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning över ventilationskanaler med färgkodning, visar enhetens placering mellan takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Ryms det på vinden hade jag satt det där. Ett aggregat bullrar och kan man få bort hade jag varit mycket nöjd.

Underlättar det dessutom kanaldragning är det ju bara fördelar, men tänk på att du också ska rymmas när filter ska bytas.
Ftx är tyvärr inte servicefria, utan många aggregat behöver lite kärlek i form av nya lager, remmar och fläktar lite då och då och då är det ju bra om du inte behöver riva taket för att komma åt.
 
  • Gilla
oswim och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Ryms det på vinden hade jag satt det där. Ett aggregat bullrar och kan man få bort hade jag varit mycket nöjd.

Underlättar det dessutom kanaldragning är det ju bara fördelar, men tänk på att du också ska rymmas när filter ska bytas.
Ftx är tyvärr inte servicefria, utan många aggregat behöver lite kärlek i form av nya lager, remmar och fläktar lite då och då och då är det ju bra om du inte behöver riva taket för att komma åt.
tusen tack. ja det lär bli en rätt stor lucka som går mellan takstolarna för att komma åt och i värsta fall byta hela aggregatet.
 
  • Een ritning av takstolar med en lucka för att komma åt och byta ett aggregat, färgkodad blå, gul och röd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.