Ventilation
Odi et Amo: Det stämmer att oljepannan värmde murstocken vilket skapade ett drag i de övriga piporna. För att få bättre luftomsättning är det enklast att öka frånluften. Det kan göras genom mekanisk frånluft i badrum och kök. Ett större alternativ är ftx vilket innebär mekanisk till- och frånluft med värmeåtervinning. Det är svårt att säga något om dofter. när vi köpte vårt hus stod
anhack: [citat] Så får det bli. Av intresse, går det att kombinera puts och murbruk C och eldfast tegel? Eldfast tegel är väl tätare så kanske svårare att få bruket att fästa?
Jochi: [citat] Den sitter fast med två trådbågar på samma sätt som frånluftdonet Flakt KGEB. Då är det ingen idé att vrida utan man drar endast neråt. Man får ta i ! Se https://www.flaktgroup.com/api/v1/Documents/127821?analytics=0
Mikail En: Hej Idag tänkte jag på filtret också. Men alltså jag har börjat byta var 5-6mån, det är kanske så enkelt (spisen används ofta). Får beställa nya och se på resultatet. 😀
nilsmag: Dags att köpa nytt kretskort till min save vtr 300 nu. Kostar 3000 spänn vid googlande, nån som vet om det går att få tag på billigare på något sätt? Måste vara typ 200 % marginal på den reservdelen... (Det var jag själv som brände ett relä på kortet för flera år sen när jag felsökte rotormotorn och nu har min fullagning ärgat sönder i anslutningspunkterna)
Snigla: [citat] Vi köpte bara en ”ren luftfuktare”.. för 20 m2 (dvs bara sovrummet). Men bara den fyller sin funktion så är vi nöjda 😊👍 (tyvärr hör jag allt.. men hoppas den iaf inte har nått högfrekvent ljud - stör mig mer på dessa) Köpte luftfuktaren på Apotea en ”Beurer lb 37” .. för 5-600 kr (Länk: https://www.apotea.se/beurer-luftfuktare-lb-37 )
magnu: Hej, Behöver byta nuvarande kanalisolering på vinden till ny. Rockwools montageinstruktioner säger att man ska ha passbitar till böjar. Någon som har en ritning på passbitar?
Demmpa: Har ingen bild från byggtiden, nu syns inte rören eftersom de är inbyggda i väggen. Har även tappvattenfördelarskåp och avloppsavluftningen i samma garderobsvägg.
jonaserik: [citat] Inget bra att låsa med något smet på axeln. Att det snurrar på axeln beror säkert på att lagret har dett sig och kärvat till sig. Som en nödlösning, kan du slå ett antal märken på axeln runt om, med en körnare.Se bara till att axeln ligger stumt/plant så axeln inte kan krokna. Det med märken blir som en kordong på axeln och förhoppningsfullt med nya lager ska fungera.
Totan: Om dom som installerar monterar ventrören så dom ligger på takstolarna, kan inte jag bara gå och lägga på isolermatta i efterhand?
xLnT: Jag gillar swegons, dom satte vi. Men finare don kostar mer, det kommer du nog inte ifrån.
Josth: Då måste du ju ändra i elinstallationen i badrummet och sätta upp en sådan brytare med kablar till och det är som sagt ett elektrikerjobb. https://www.elbutik.se/product.html/vridstromstallare-16a
MoggeMogge: [citat] Tack, då skall jag kolla säkring och vart slangen tar vägen.
xxargs: Det är en split-lösning du skall titta på när du har möjlighet till det - idag i praktiken köper och installerar en inverter-LLVP och det fins modeller med 2 innerdelar även om det prismässigt knappt är billigare än 2 separata maskiner (och mindre krångel) Det är väldigt skillnad på effektivitet och strömförbrukning för samma kyla mellan en split-anläggning i jämförelse med en
Ulltand: [citat] Det är vanligt med förstärkt självdrag i äldre hus och det brukar fungera bra.
emilpelle: [citat] Du fick aldrig något svar här, har du fått svar på annat håll? :)
Robin_91: @Pontus_R Kom ni fram till någon lösning på detta? Vi har likande problem. :)
Ubbe55: Hej Rikard Du kan också sätta en backventil på röret så slipper du ha det ut genom taket. https://www.google.com/search?q=backventil+avluftning+avlopp&oq=backventil+avluftning&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgCEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABjvBTIKCAQQABiABBiiBDIKCAUQABiiBBiJBdIBCjIzNjkwajBqMTWoAgiwAgHxBcQLN6mWDoLC&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Hälsar Urban
Claes Sörmland: [citat] Det är svårt att tjäna pengar i vår mogna ekonomi utan att få särskilda privilegier och fördelar av politiken. S k rent seeking: https://en.wikipedia.org/wiki/Rent-seeking
nisse7702: Tjena En regel är alla rum med vattenkran från luft. Resten tilluft. Bra springa under dörrarna till våtrum.
Klorgas: [citat] låter som det är lika bra i det läget, alltså om dom hittar sånt.
meriwan83: Jag har trefas motor som regleras med frekvensomriktare men nu dra ojämn mellan fasarna vad är orsaken? Tack för svar
Demmpa: Blåsljud, kan hjälpa med annan typ av takhuv. Eller montage av frånluftsfläkt, antingen på kanalen på vinden eller byta ut takhuven till en takhuv med frånluftsfläkt.
etompau: 1. Ja det låter rimligt. Inte ovanligt att varvtalsstyra fläkten. 2. Kolla exakt vilken typ av fläkt du har. En del moderna fläktmotorer har ingång för varvtalsstyrning via 1-10 V. Det finns trådlösa produkter som då kan användas. Alternativet är att du får använda någon passande dimmer för varvtalsstyrning.
Bengt65: [citat] Vad säger sotaren om att man börjar använda en gammal kanal? Måste man sedan sota med visst intervall ? Är ju inget man fixar själv orecis
Installation: [citat] Kallas endast frånluft eftersom den inte är imkanalsklassad.
krambriw: (Gammal tråd inser jag, möjligt det är fixat redan) Alternativt komplettera den befintliga lösningen med en sådan här (godkänd av HSB tydligen): https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-sirrus-automatspjall-125.html Satte in en sådan hos min mor, fungerar riktigt fint om man inte kör på högsta hastigheten. Men hon säger att det räcker gott och väl med första läget numera
xxLellxx: Började nyss låta konstigt och öppnade upp ena luckan. Bahco minimaster som sitter över köksfläkten. Eldrisk? Låter den vara ur över natten men tänkte vid matlagning imorgon innan man får ringa på måndag om ingen råkar veta reservdelen. Har kollat lite snabbt men givetvis ingen del man hittar.
skvadron: Final update! Var iväg till Clas Ohlson och bytte till en ny varvtalsregulator, och se på F*N, nu fungerar det precis som det ska med regleringen. Allt frid och fröjd i huset🤓 Dock verkar det som dessa varvtalsregulatorer från Clas Ohlson är ett lotteri så var uppmärksam ni som läser detta och ska köpa från Clas😯 Än en gång, tack alla som orkat läsa och kommentera denna