3 307 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Ni som har för stora tilluftdon ftx.
Sida 1 av 2
Ni som har stora tillluftdon i era ftx ventilation, vad upplever ni för problem?
Tex ni som installerar 125 tilluftsdon i sovrum. Samt ifall någon installerat ett 160 tilluftsdon i en normal villa 150kvm.
Jag har 125 i sovrummen och där ska det bara ut ca 5 liter ur ena och 10 liter tilluft genom det andra 125 donet. Bottenvåningen ska bara ca 20 liter (55kvm)tilluft ut genom ett 160 don.
Tex ni som installerar 125 tilluftsdon i sovrum. Samt ifall någon installerat ett 160 tilluftsdon i en normal villa 150kvm.
Jag har 125 i sovrummen och där ska det bara ut ca 5 liter ur ena och 10 liter tilluft genom det andra 125 donet. Bottenvåningen ska bara ca 20 liter (55kvm)tilluft ut genom ett 160 don.
Varför skulle större don vara ett problem? Det är väl luftflöden och inte donet som avgör hur mycket luft som rör sig genom systemet? Jag kanske missat något då jag inte själv kör med FTX men för mig är ett don ventilen på väggen som styr hur mycket som fritt kan flöda genom den givna öppningen. Är det en stor area får man skruva in den lite mer bara för att ge samma motstånd eller funkar dom inte så?
Litet flöde genom stort don medför att donet måste strypas hårt, detta medför att det kan bli högt ljud.
Det är även svårare att ställa in litet flöde I stort don.
Man bör välja donstorlek efter hur stort luftflöde det ska vara.
Det är även svårare att ställa in litet flöde I stort don.
Man bör välja donstorlek efter hur stort luftflöde det ska vara.
Vi har 160mm tillufts don i sovrummen och 2x 200mm tillufts don i vardagsrummet. All frånluft går i 200mm don. Största problemet för oss är det inte hörs om ftx aggregatet är igång eller inte även om det går på max.
Ja, ett större don ger lägre ljud (3-4dB) vid samma flöde/tryckfall, i alla fall dom jag har.
Valde själv att gå upp till 160mm rör - kanaldämpare - flexdämpare - 160 don till alla rum.
Ingen jag känner kan ens höra något ljud med dubbla flödet mot normalt (kör högre flöde pga kyla I tilluften)
Får man problem att något don måste strypas hårt kan man sätta i "skumstrypare" så långt in man når, gärna innan dämparen.
Valde själv att gå upp till 160mm rör - kanaldämpare - flexdämpare - 160 don till alla rum.
Ingen jag känner kan ens höra något ljud med dubbla flödet mot normalt (kör högre flöde pga kyla I tilluften)
Får man problem att något don måste strypas hårt kan man sätta i "skumstrypare" så långt in man når, gärna innan dämparen.
Gick det bra att ställa in luftflöde i så stora don och hur mycket tilluft skickar ni in genom varje don?A Anderscurl skrev:
Tänker ett sovrum behöver väl ca 4liter per person som minimum.
Det var inga bekymmer att ställa balansen mellan de olika donen. Jag kan tänka mig att det blir besvärligare om man har några små och några stora. Har för mig att vi ligger på ca 11 l/s i stora sovrummet och 7 l/s i de mindre vid kalla delen av året. Sommaren kör vi mer än det dubbla.
Systemair VSR 500 har vi.
Inte det minsta. Mätte då med mobilen i sovrummet och fick knappt mätbara resultat. 13 dB. Ingen tillförlitlig siffra. Men tyst är det.
Jag hör ingenting, frugan som stör sig på minsta ljud hör inget heller.M MarkMin skrev:
Normal hastighet ligger på 14%, på sommaren behöver vi gå upp mot 60-65% för att hålla kylan, då hörs ett svagt susande i sovrummen, ganska mycket från ett av badrummen pga att jag inte fick plats med 160mm don och nästan ingen dämpning.
Okej. Vi har flyttat in i nybyggd lägenhet och jag hör ett dovt brummande hela tiden från ventilerna, det tränger in i varje cell i min kropp. Värst är det i kök/vardagsrum. Trodde först det var frys el kyl men kunde lokalisera ljudet till ventilen tillslut.A Anderscurl skrev:
Det låter som en riktig gammal dator, brummar konstant. Så ska det väl inte behöva vara i ett nybyggt hus??
Skulle jag inte säga. Men det är nog inte ovanligt. Svårt att styra över när det är en lägenhet med centralt styrd ventilation.
Hade det varit ett hus hade jag tittat på att addera ljuddämpare till exempel.
Hade det varit ett hus hade jag tittat på att addera ljuddämpare till exempel.