14 388 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Hur fixar man överluften om dörrarna är täta?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det beror ju på var det brinner. Brinner det just utanför dörren så är det oftast bättre att försöka täta dörrspringor och sen stå vid ett öppet fönster så att räddningspersonalen kan rädda en.N NyfikenVit skrev:Men inom en lägenhet har man ju inte brandklassade dörrar normalt, så branden kan sprida sig från rum till rum. Är man i den lägenheten där branden startar vill man väl så fort som möjligt få reda på om det brinner i ett rum (så man kan ta sig ut ur lägenheten), vilket sker när röken når brandvarnaren. För innerdörrarna i lägenheten skyddar ändå inte branden från att sprida sig från rum till rum. Så det är väl inte en god ide att stänga in sig i ett rum i lägenheten, stänga dörren till rummet, och bara vänta och hoppas att man klarar sig. Vill man inte ut ur lägenheten snarast möjligt?
Ja, men det förutsätter att man ens får reda på att det brinner. Om man exempelvis ligger och sover och brandvarnaren inte går igång pga att det tar lång tid för röken att sprida sig från rummet det brinner i till rummet med brandvarnaren så tar det lång tid innan man ens får reda på att det brinner. Då kanske det är för sent att ta sig från sovrummet till exempelvis balkong eller entrédörr för branden hunnit sprida sig så den blockerar flyktvägen.BirgitS skrev:
Men jag håller med om att det är svårt att förutse alla situationer. Det kan vara antingen en fördel eller en nackdel att röken snabbt sprider sig till intilliggande rum. Det beror på var branden startar, var man själv befinner sig, och var man har brandvarnare placerade.
Bäst är naturligtvis att ha en brandvarnare i alla rum. Men många har nog inte det.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Har jag aldrig sett i några bostadsprojekt jag varit i.J jawen skrev:
Har du gått fram & kontrollerat varje dörr menar du?I Installation skrev:
Brandklassade dörrar går "hand i hand" med ljudisolerade dörrar, man får relativt ofta någon form av brandklassning när man väljer dyrare ljudisolerade dörrar, då dörrens egenskaper är "liknande"
Jag hade en massiv innerdörr som var E30 klassad till min biograf/stereorum/mancave, & den såg "vanlig" ut
& ljudisolerade dörrar är relativt vanligt, så några av dessa är säkerligen brandklassade.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Att de är klassade för brand är en sak men det är sällan de har den funktionen. Eftersom bostäder oftast endast består av en brandcell i boytorna.J jawen skrev:Har du gått fram & kontrollerat varje dörr menar du?
Brandklassade dörrar går "hand i hand" med ljudisolerade dörrar, man får relativt ofta någon form av brandklassning när man väljer dyrare ljudisolerade dörrar, då dörrens egenskaper är "liknande"
Jag hade en massiv innerdörr som var E30 klassad till min biograf/stereorum/mancave, & den såg "vanlig" ut
& ljudisolerade dörrar är relativt vanligt, så några av dessa är säkerligen brandklassade.
Klicka här för att svara