Hej
Har precis fått igång ftx-aggregatet (Heru160 s) hemma med hjälp av en vän som kan bra mycket mer än mig om sånt.
Jag har lyckats dra alla rör, etc själv. Men sen inställningarna är rena grekiskan för mig.
Allt funkar med rätt flöde i alla rum, & jag har fått igång appen. Har även panelen.
Något bland det första man läser om i installationsboken är anslutning & konfiguration av Modbus.
Vad är det (i enkla drag) & behövs det ?
Har precis fått igång ftx-aggregatet (Heru160 s) hemma med hjälp av en vän som kan bra mycket mer än mig om sånt.
Jag har lyckats dra alla rör, etc själv. Men sen inställningarna är rena grekiskan för mig.
Allt funkar med rätt flöde i alla rum, & jag har fått igång appen. Har även panelen.
Något bland det första man läser om i installationsboken är anslutning & konfiguration av Modbus.
Vad är det (i enkla drag) & behövs det ?
Modbus är ett kommunikationsprotokoll som många maskiner i byggnader använder (kylmaskiner, ventilationsaggregat, pumpar, brandspjäll, fläktar, värmepumpar... ). Överordnat system sammanställer parametrar, larm och styr maskiner. Man kan göra det hur komplicerat som helst.
Nej, Modbus behövs inte.
Nej, Modbus behövs inte.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Styr min FTX via HomeAssistant istället för tillverkarens app. Har varningar som fungerar (i appen gör det inte). Och så klart loggas temperaturer, värmeåtervinning (%), etc. Kan även öka luftflödet när alla är hemma i familjen då HA vet detta.R Runnis skrev:
Så HA vet när hela familjen är hemma & automatiskt höjer flödet ?S sjoelund skrev:
Jag har samma aggregat. Koppla in nätverkskabeln direkt i aggregatet så finns det färdig integration i home assistant så får du massvis med data och inställningar du kan göra. För att det är kul😉människa skrev:
Hej
Har precis fått igång ftx-aggregatet (Heru160 s) hemma med hjälp av en vän som kan bra mycket mer än mig om sånt.
Jag har lyckats dra alla rör, etc själv. Men sen inställningarna är rena grekiskan för mig.
Allt funkar med rätt flöde i alla rum, & jag har fått igång appen. Har även panelen.
Något bland det första man läser om i installationsboken är anslutning & konfiguration av Modbus.
Vad är det (i enkla drag) & behövs det ?
Vad är det du vill uppnå?människa skrev:
Skaffade FTX för lite drygt tre år sedan och jag trodde att jag skulle ha det uppkopplat och styra ventilationen. Nej, så blev det inte. Aggregatet sköter sig självt. Tittar till det på displayen några gånger i veckan. När vi städar väljer jag forcerat läge i 30min. Ser ingen vits i att öka och minska ventilationen utan uppskattar att komma hem till ett väl ventilerat hus.
Skönt att det sköter sig självt 😊
Man ska väl även höja då man har gäster, men frågan är ju om man kommer ihåg det 😛
Hur gör ni med filterbyten förresten ?
Kan tänka mig att dom kostar en del. Visst kan man blåsa eller suga dem också ?
Man ska väl även höja då man har gäster, men frågan är ju om man kommer ihåg det 😛
Hur gör ni med filterbyten förresten ?
Kan tänka mig att dom kostar en del. Visst kan man blåsa eller suga dem också ?