Hej
Har precis fått igång ftx-aggregatet (Heru160 s) hemma med hjälp av en vän som kan bra mycket mer än mig om sånt.
Jag har lyckats dra alla rör, etc själv. Men sen inställningarna är rena grekiskan för mig.
Allt funkar med rätt flöde i alla rum, & jag har fått igång appen. Har även panelen.
Något bland det första man läser om i installationsboken är anslutning & konfiguration av Modbus.
Vad är det (i enkla drag) & behövs det ?
 
Modbus är ett kommunikationsprotokoll som många maskiner i byggnader använder (kylmaskiner, ventilationsaggregat, pumpar, brandspjäll, fläktar, värmepumpar... ). Överordnat system sammanställer parametrar, larm och styr maskiner. Man kan göra det hur komplicerat som helst.



Nej, Modbus behövs inte.
 
D Dr.Barbarossa skrev:
Nej, Modbus behövs inte.
För de av oss som tycker om smarta hem är det ett måste ;)
 
Ok tack för lektionen 😊👍
 
S sjoelund skrev:
För de av oss som tycker om smarta hem är det ett måste ;)
Vad ska du göra med informationen som du får ut?
 
R Runnis skrev:
Vad ska du göra med informationen som du får ut?
Styr min FTX via HomeAssistant istället för tillverkarens app. Har varningar som fungerar (i appen gör det inte). Och så klart loggas temperaturer, värmeåtervinning (%), etc. Kan även öka luftflödet när alla är hemma i familjen då HA vet detta.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Styr min FTX via HomeAssistant istället för tillverkarens app. Har varningar som fungerar (i appen gör det inte). Och så klart loggas temperaturer, värmeåtervinning (%), etc. Kan även öka luftflödet när alla är hemma i familjen då HA vet detta.
Okej.
 
S sjoelund skrev:
Styr min FTX via HomeAssistant istället för tillverkarens app. Har varningar som fungerar (i appen gör det inte). Och så klart loggas temperaturer, värmeåtervinning (%), etc. Kan även öka luftflödet när alla är hemma i familjen då HA vet detta.
Så HA vet när hela familjen är hemma & automatiskt höjer flödet ?
 
människa människa skrev:
Så HA vet när hela familjen är hemma & automatiskt höjer flödet ?
Ja. Den känner av vilka telefoner som är anslutna till WiFi - ingen går utan sin telefon längre, så det är ett ganska bra sätt att mäta det på. Det går så klart med sensorer också.
 
människa människa skrev:
Hej
Har precis fått igång ftx-aggregatet (Heru160 s) hemma med hjälp av en vän som kan bra mycket mer än mig om sånt.
Jag har lyckats dra alla rör, etc själv. Men sen inställningarna är rena grekiskan för mig.
Allt funkar med rätt flöde i alla rum, & jag har fått igång appen. Har även panelen.
Något bland det första man läser om i installationsboken är anslutning & konfiguration av Modbus.
Vad är det (i enkla drag) & behövs det ?
Jag har samma aggregat. Koppla in nätverkskabeln direkt i aggregatet så finns det färdig integration i home assistant så får du massvis med data och inställningar du kan göra. För att det är kul😉
 
S sjoelund skrev:
Ja. Den känner av vilka telefoner som är anslutna till WiFi - ingen går utan sin telefon längre, så det är ett ganska bra sätt att mäta det på. Det går så klart med sensorer också.
Grymt smart ju 😀
 
O OskarL skrev:
Jag har samma aggregat. Koppla in nätverkskabeln direkt i aggregatet så finns det färdig integration i home assistant så får du massvis med data och inställningar du kan göra. För att det är kul😉
Har inte HA.
Är det värt det? Krångligt? Dyrt ?
 
Lite krånligt om man inte redan har en server som är igång hela tiden. Gratis är det om man redan har en liten dator som körs...
 
människa människa skrev:
Har inte HA.
Är det värt det? Krångligt? Dyrt ?
Vad är det du vill uppnå?
Skaffade FTX för lite drygt tre år sedan och jag trodde att jag skulle ha det uppkopplat och styra ventilationen. Nej, så blev det inte. Aggregatet sköter sig självt. Tittar till det på displayen några gånger i veckan. När vi städar väljer jag forcerat läge i 30min. Ser ingen vits i att öka och minska ventilationen utan uppskattar att komma hem till ett väl ventilerat hus.
 
Skönt att det sköter sig självt 😊
Man ska väl även höja då man har gäster, men frågan är ju om man kommer ihåg det 😛
Hur gör ni med filterbyten förresten ?
Kan tänka mig att dom kostar en del. Visst kan man blåsa eller suga dem också ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.