Hejhopp!

Jag sitter och planerar för vårens projekt och det börjar närma sig dragning av ventilationskanaler etc. Jag har landat i att ha ett litet aggregat från Östberg Heru 90 (170m2) som sitter mellan takstolarna (se bild). Tilluft och Avluft hade helt klart varit lättast att bara dra ut till ett kombidon på fasaden, istället för att göra hål i taket och sätta ventiler. Finns det någon fördel att gå via ventiler i taket?

• 3D-modell av takstolar med installerade ventilationskanaler i olika färger, avsedda att visa hur ett aggregat kan installeras mellan takstolarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett ventilationsaggregat, Östberg Heru 90, installerat mellan takstolar med till- och frånluftskanaler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir mindre buller vid huset om avluften går upp genom taket.

• Gilla
oswim
  • Laddar…
Sant. Ska undersöka lite hur man kan undvika buller i den mån det går, ljuddämpare etc. Det är ju så svårt att avgöra hur mkt buller man är ok med innan man har upplevt det

Jag satte mitt kombidon riktat mot vägen på framsidan av huset. Där sitter vi aldrig, men jag kan höra ljudet varje gång jag går till/från garaget. Fasta 100cm (?) ljuddämpare är monterade på aggregatet mot kombidonet.
Jag är nöjd🙂

• Gilla
oswim
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag satte mitt kombidon riktat mot vägen på framsidan av huset. Där sitter vi aldrig, men jag kan höra ljudet varje gång jag går till/från garaget. Fasta 100cm (?) ljuddämpare är monterade på aggregatet mot kombidonet.
Jag är nöjd🙂
Vi kommer aldrig vara nära kombidonet pga det kommer sitta högt upp nära nock typ 5m från mark

Jag har ett kombidon på husgaveln ca 3m upp och det går inte att höra från marken. Min ute-/avluft är utförd enligt följande: aggregat -> 1200mm flexdämpare ø 160mm -> övergång 160mm till 200mm -> kombidon.
Ca 70l/s från- och 63l/s tilluft.

Jag har hittills aldrig upplevt att donet "kortsluts" alltså att det drar tjuvluft från avluften. Jag kan tydligt känna matos från köket vid utblåset men aldrig inomhus vid tilluftsdonen.

Jag rekommenderar kombidon.

P Peter321 skrev:
Vi valde två separata don på fasaden en bit ifrån varandra istället för ett kombidon, tyckte det blev lite diskretare. Kanske kan vara ett alternativ också.

[länk]
sant! ska undersöka saken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.