Huset jag ska flytta till har självdrag. Jag tänker installera mekanisk frånluft. För att det ska fungera måste överluften kunna röra sig fritt mellan rummen.
I nuläget är dörrarna dock täta. Hur löser man det på enklast sätt?
I lägenheten jag bor i nu så fotade jag två olika dörrkarmar
Om mina dörrkarmar i det kommande huset ser ut som i bild 2 kan man enkelt fräsa ut en luftspalt i karmen och vad för verktyg använder man i så fall?
Finns det någon enklare sätt att lösa överluften?
I nuläget är dörrarna dock täta. Hur löser man det på enklast sätt?
I lägenheten jag bor i nu så fotade jag två olika dörrkarmar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om mina dörrkarmar i det kommande huset ser ut som i bild 2 kan man enkelt fräsa ut en luftspalt i karmen och vad för verktyg använder man i så fall?
Finns det någon enklare sätt att lösa överluften?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Om tilluften kommer in under fönstret bör man ha luftpassage över dörren, men om tilluften kommer in över fönstret eller högt upp på väggen bör luftpassagen i stället vara under dörren för att få om möjligt ett diagonalt luftflöde genom rummet för bästa genomvädring.
Kan det inte även finnas en brandsäkerhetsaspekt att beakta?BirgitS skrev:
Antag att man inte har brandvarnare i alla rum. Om det då börjar brinna i ett rum utan brandvarnare, kan inte röken snabbare nå intilliggande rum (som förhoppningsvis har brandvarnare) om man har luftpassage i ovandelen av dörrkarmen, jämfört med om luftpassagen sker via glipa i tröskeln?
Brandröken är ju varm och stiger därför mot taket. Så rummet måste fyllas med rök från taket och nedåt tills den når luftspalten innan röken kan ta sig in till intilliggande rum tänker jag. Det betyder väl då att rummet måste vara mer eller mindre helt rökfyllt innan röken kan ta sig till intilliggande rum, om man endast har luftspalt via glipa i tröskeln?
Ursäkta men att enbart prata om "överluft" blir inte bra, du behöver ventilation i hela lägenheten.M Martin Lj skrev:
Varm luft stiger & kall luft sjunker, men blir ingen cirkulation utan ny tillförd luft & borttransporterad "gammal" luft.
Frånluft i badrum & ventilerad tröskel = lågt intag
Frånluft kök, tvättstuga mm.
Tilluft sovrum, v-rum fritt flöde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Fast det var vanligt med luftpassage ovanför dörrar på t.ex. 60-talet när man inte hade brandvarnare medan luftpassage under dörrar är det vanliga numera.N NyfikenVit skrev:Kan det inte även finnas en brandsäkerhetsaspekt att beakta?
Antag att man inte har brandvarnare i alla rum. Om det då börjar brinna i ett rum utan brandvarnare, kan inte röken snabbare nå intilliggande rum (som förhoppningsvis har brandvarnare) om man har luftpassage i ovandelen av dörrkarmen, jämfört med om luftpassagen sker via glipa i tröskeln?
Brandröken är ju varm och stiger därför mot taket. Så rummet måste fyllas med rök från taket och nedåt tills den når luftspalten innan röken kan ta sig in till intilliggande rum tänker jag. Det betyder väl då att rummet måste vara mer eller mindre helt rökfyllt innan röken kan ta sig till intilliggande rum, om man endast har luftspalt via glipa i tröskeln?
Ja, det är iofs lite lustigt.BirgitS skrev:
Men in princip, borde inte luftpassage ovanför vara bättre ur brandsäkerhetssynpunkt, pga skälen jag nämnde?
Jo, men om det brinner vill man väl inte vara kvar i sovrummet och vänta medan branden tar sig allt mer. Man vill nog få reda på att det brinner så fort som möjligt (via brandvarnaren) och sedan ta sig ut ur bostaden tänker jag.
Men jag antar att det finns både för- och nackdelar beroende på situation med att ha luftpassage ovanför respektive under dörr. Kan tex vara olika om man är vaken när det brinner (så man kanske observerar att det brinner även utan brandvarnare) eller ej.
Jag trodde det fanns någon typ av standardiserade brandskyddsregler regler för detta, men lyckas inte hitta något när jag söker på nätet.
Men jag antar att det finns både för- och nackdelar beroende på situation med att ha luftpassage ovanför respektive under dörr. Kan tex vara olika om man är vaken när det brinner (så man kanske observerar att det brinner även utan brandvarnare) eller ej.
Jag trodde det fanns någon typ av standardiserade brandskyddsregler regler för detta, men lyckas inte hitta något när jag söker på nätet.
Du kan se det så "enkelt", att INGA brandklassade dörrar har "luftpassage" varken under eller över.N NyfikenVit skrev:Jo, men om det brinner vill man väl inte vara kvar i sovrummet och vänta medan branden tar sig allt mer. Man vill nog få reda på att det brinner så fort som möjligt (via brandvarnaren) och sedan ta sig ut ur bostaden tänker jag.
Men jag antar att det finns både för- och nackdelar beroende på situation med att ha luftpassage ovanför respektive under dörr. Kan tex vara olika om man är vaken när det brinner (så man kanske observerar att det brinner även utan brandvarnare) eller ej.
Jag trodde det fanns någon typ av standardiserade brandskyddsregler regler för detta, men lyckas inte hitta något när jag söker på nätet.
Brandklassningar handlar om att ge "människor" på andra sidan dörren, ett skydd & minst 30-60 minuter extra att "rädda sig" på.
Vad gäller badrum så handlar det enbart om ventilation, att "trycka bort" den fuktiga luften.
För att få bästa effekten i hela badrummet yta så tas inluft nere vid tröskeln, så luften måste transportera sig igenom hela badrummet & sedan ut.
Vattnet i flytande form finns också till största del på golvet i ett badrum, så även där får man stora fördelar med uttorkning av inluft vid tröskeln.
Jo, men brandklassade dörrar är väl inget man normalt använder som innerdörrar i bostäder, utan endast för entredörrar?J jawen skrev:
Jag tänker att det är viss skillnad mellan att avgränsa för brand inom en lägenhet, respektive mellan lägenheter.
Man vill kanske förhindra att branden sprider sig mellan olika lägenheter, så därför har man brandklassade entredörrar.
Men inom en lägenhet har man ju inte brandklassade dörrar normalt, så branden kan sprida sig från rum till rum. Är man i den lägenheten där branden startar vill man väl så fort som möjligt få reda på om det brinner i ett rum (så man kan ta sig ut ur lägenheten), vilket sker när röken når brandvarnaren. För innerdörrarna i lägenheten skyddar ändå inte branden från att sprida sig från rum till rum. Så det är väl inte en god ide att stänga in sig i ett rum i lägenheten, stänga dörren till rummet, och bara vänta och hoppas att man klarar sig. Vill man inte ut ur lägenheten snarast möjligt?
Redigerat:
Det är inte jätteovanligt att man kanske har 1 sådan innerdörr i hus byggda efter år 2000.N NyfikenVit skrev:
Dom kan se ut typ som "vanliga" dyrare innerdörrar.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIsbiIlcmgjAMVjBCiAx1cDAi8EAQYBSABEgJX6vD_BwE
Hmm.... hur fungerar det med ventilationen då? Dvs om man tex har friskluftsventil i ett rum med sådan helt lufttät branddörr, och utsug via frånluftsfläkt i ett annat rum. Då är det ju en lufttät branddörr mellan friskluftsventilen och frånluftsfläkten som sätter stopp för luftflödet/ventilationen.J jawen skrev:
Dessa hus har FTX ventilation.N NyfikenVit skrev:Hmm.... hur fungerar det med ventilationen då? Dvs om man tex har friskluftsventil i ett rum med sådan helt lufttät branddörr, och utsug via frånluftsfläkt i ett annat rum. Då är det ju en lufttät branddörr mellan friskluftsventilen och frånluftsfläkten som sätter stopp för luftflödet/ventilationen.
Tror det också kom krav sedan ca 05/06 att alla nybyggda hus måste ha det.
Då kan du i praktiken ha tilluft + frånluft i samma rum, eller just i det rummet ha ventil & enbart frånluft, ell ventil & enbart tilluft.

