10 418 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Mini-ftx eller vanliga tilluftsdon?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 187 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 187 inlägg
Men finns det så att säga inte en kortvägg i kök och vardagsrum som går mot den dolda kattvinden?F farside22 skrev:
Det blir nog svårt att få ordning på ett FTX-system om typ halva boytan ska ventileras på ett annat sätt.
Fel sorts fläkt (för svag) eller trasig fläkt eller något halvstopp i röret ut eller något liknande.F farside22 skrev:
Vi har två st nibe ftx mini ventiler i källaren. Huset är från 1946. Källarlukten är borta i alla fall.F farside22 skrev:Hej!
Kort bakgrund:
Hus från 1959 som original värmdes med olja.
Tegelhus.
Huset är på 139kvm + källare.
Rejäl renovering gjord för ca 4 år sedan av tidigare ägare där hall+vardagsrum+kök nu sitter ihop och det är öppnat i tak till takstolar.
Värme bytt till bergvärme och nya fönster utan ventilation har satts in.
Öppen spis finns i huset samt pax fläkt i det badrum som finns samt köksfläkt.
Tilluft saknas helt på övervåningen, några tilluft kanaler finns i källaren.
Problem:
Luften i våra sovrum blir riktigt dålig, speciellt på vintern när vi inte kan vädra. Imma på rutan på morgonen.
Badrummets pax fläkt gör typ ingen skillnad på höst/vinter/vår. Immar igen helt i badrummet trots dusch där vi ibland kör med öppen dörr.
Sambon har börjat få förkylningssymptom när hon är hemma som släpper om vi går ut/ hon åker hemifrån.
Således påstår jag att ventilationen här hemma är rejält bristfällig.
Dessutom har vi en 11 åring här hemma som jag verkligen inte vill utsätta för risker att bli påverkad.
Har idag kontaktat några ventilationsfirmor på byn och de förslag jag fått är:
Fönsterspjäll, dock när jag sa att fönstren var nya så backade han och sa borra hål i väggen och sätt tilluft i alla sovrum samt kök/vardagsrum.
Ventfirma 2 tipsade om Mitsubishi vl-50 till sovrummen och vl-100 till vardagsrum/kök.
Jag har försökt energieffektivisera så mycket jag bara kan, men såklart skiljer det ju i pris på alt1 och 2, men jag är bra sugen på mini-ftx.
Men är det värt pengarna och funkar det bra i hus med självdrag? Eller ska jag gå på att bara sätta tilluft som ju blir absolut billigast?
HejF farside22 skrev:Hej!
Kort bakgrund:
Hus från 1959 som original värmdes med olja.
Tegelhus.
Huset är på 139kvm + källare.
Rejäl renovering gjord för ca 4 år sedan av tidigare ägare där hall+vardagsrum+kök nu sitter ihop och det är öppnat i tak till takstolar.
Värme bytt till bergvärme och nya fönster utan ventilation har satts in.
Öppen spis finns i huset samt pax fläkt i det badrum som finns samt köksfläkt.
Tilluft saknas helt på övervåningen, några tilluft kanaler finns i källaren.
Problem:
Luften i våra sovrum blir riktigt dålig, speciellt på vintern när vi inte kan vädra. Imma på rutan på morgonen.
Badrummets pax fläkt gör typ ingen skillnad på höst/vinter/vår. Immar igen helt i badrummet trots dusch där vi ibland kör med öppen dörr.
Sambon har börjat få förkylningssymptom när hon är hemma som släpper om vi går ut/ hon åker hemifrån.
Således påstår jag att ventilationen här hemma är rejält bristfällig.
Dessutom har vi en 11 åring här hemma som jag verkligen inte vill utsätta för risker att bli påverkad.
Har idag kontaktat några ventilationsfirmor på byn och de förslag jag fått är:
Fönsterspjäll, dock när jag sa att fönstren var nya så backade han och sa borra hål i väggen och sätt tilluft i alla sovrum samt kök/vardagsrum.
Ventfirma 2 tipsade om Mitsubishi vl-50 till sovrummen och vl-100 till vardagsrum/kök.
Jag har försökt energieffektivisera så mycket jag bara kan, men såklart skiljer det ju i pris på alt1 och 2, men jag är bra sugen på mini-ftx.
Men är det värt pengarna och funkar det bra i hus med självdrag? Eller ska jag gå på att bara sätta tilluft som ju blir absolut billigast?
Jag har jobbat med mini-ftx sen 2015, jaghar varit med och installerat över 600 enheter av Smartvents lösning, medn mycket gott resultat. Decentraliserad ventilation är ett mycket bra alternativ vid ROT. Tyvärr förekommer det en hel del gissningar vad gäller central ventilation kontra decentraliserad ventilation.
Jag svara gärna på frågor om du har några
Mattias
hej
Mattias777 (eller någon annan med bred erfarenhet av mini-ftx, många frågor)
vilka modeller har du erfarenhet av? vilken är bäst? är de tysta nog till sovrum? vilken skulle du rekommendera i sovrum? övrig info? jag har tittat på nibes, åsikter?
anders
Mattias777 (eller någon annan med bred erfarenhet av mini-ftx, många frågor)
vilka modeller har du erfarenhet av? vilken är bäst? är de tysta nog till sovrum? vilken skulle du rekommendera i sovrum? övrig info? jag har tittat på nibes, åsikter?
anders
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 187 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 187 inlägg
Du inser väl att Mattias777 gör reklam för Smartvent och därför inte objektivt kan jämföra deras produkter med någon annan tillverkares produkter?dummyAl skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 187 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 187 inlägg
HejBirgitS skrev:
Det är sant att jag jobbar för Smartvent, mitt mål är egentligen att berätta att MIni-ftx finns
Det är även så att det förekommer en hel del falsk information gällande mini-FTX det finns leverantörer som påstår att de har 11dBA i ljudnivå vilket är helt omöjligt om man inte borser från det bakgrundsljud som alltid finns.
Det har funnits mini_ftx i ett tiotal år, först ut var Lunos, det är stort i tex Tyskland men vi är några som jobbar med att berätta att dessa produker finns
hej
ok men skulle du säga att ljudnivån är ok för ett sovrum (2 m avstånd)?
som jag fattar det är det ljud på vanlig ftx tilluft också. är det ungefär samma?
de jag tittat på är fresh och nibe. har du råkat se nån av dem i drift? eller hört nått om dem i branchen?
ok men skulle du säga att ljudnivån är ok för ett sovrum (2 m avstånd)?
som jag fattar det är det ljud på vanlig ftx tilluft också. är det ungefär samma?
de jag tittat på är fresh och nibe. har du råkat se nån av dem i drift? eller hört nått om dem i branchen?
Hej
Jag har inte sett eller hört dom installerade tyvärr
Nibe har haft produkten i några år. Fresh är lite nyare.
I stort sett Samtliga tillverkare med undantag för smartvent bygger på exakt samma teknik som Lunos utvecklade. Lunos har idag 42dBA på sin hemsida men har tidigare haft mkt lägre, typ 15 dBA men de har blivit tvunga att ändra.
En del andra leverantörer har ftf så låga nivåer som 11 dBA vilket är ursäkta uttrycket bullshit
Vi har monterat flera st i sovrum och i många fall har det varit OK men i en del andra fall så har kunden tyckt det varit för mycket. Det som nämns ofta är att ljudet i sig är inte högt, men skillnaden i ljud när flkten byter håll har varit det som stört
Jag har inte sett eller hört dom installerade tyvärr
Nibe har haft produkten i några år. Fresh är lite nyare.
I stort sett Samtliga tillverkare med undantag för smartvent bygger på exakt samma teknik som Lunos utvecklade. Lunos har idag 42dBA på sin hemsida men har tidigare haft mkt lägre, typ 15 dBA men de har blivit tvunga att ändra.
En del andra leverantörer har ftf så låga nivåer som 11 dBA vilket är ursäkta uttrycket bullshit
Vi har monterat flera st i sovrum och i många fall har det varit OK men i en del andra fall så har kunden tyckt det varit för mycket. Det som nämns ofta är att ljudet i sig är inte högt, men skillnaden i ljud när flkten byter håll har varit det som stört
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 802 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 802 inlägg
Jag skulle köpt en PAX mini-vent om du har närliggande badrum eller klädkammare som ska ha från luft eller en Mitsubishi VL-50. De har separata in/utlopp och går med konstant flöde.
Vi har en VL-50 i sovrummet och den går att sova med på låga hastigheten. Då är jag känslig mot ljud och sover oftast med hörselproppar när jag sover borta.
Vi har en VL-50 i sovrummet och den går att sova med på låga hastigheten. Då är jag känslig mot ljud och sover oftast med hörselproppar när jag sover borta.
2020 köpte vi ett gammalt hus (1946) med källare. Installerade två st Nibe FTX ventiler att få bort ” källar lukt” fungerade bra för det ändamålet.dummyAl skrev:
Ljudet kan jag inte säga så mycket, men märker att när vi skruvar upp farten så blir ljudet markan högre.
Instämmer gällande vl-50, nästan helt tyst på lägsta hastigheten. Höjer man och ät känslig för ljud så blir det svårt att sova. Förbättrar luften väldigt mycket.U Utsliten och utdömd skrev:Jag skulle köpt en PAX mini-vent om du har närliggande badrum eller klädkammare som ska ha från luft eller en Mitsubishi VL-50. De har separata in/utlopp och går med konstant flöde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden