Hejsan, jag har ett garage som jag skulle vilja installera lite ventilation i. Vill veta vad som kan göras och hur mycket det kan kosta.
Har inga specifika krav på hur mycket som ska ventileras men vad jag vet finns inget just nu.
Det är ett separat byggnad med el och till för en bil.

• Gilla
Mattias777
  • Laddar…
Är garaget uppvärmd?

Det enklaste är två ventiler diagonalt mot varandra, en nere vid golvet en uppe vid taket i motstående vägg.

Nästa steg är att byta ena ventilen mot frånluftsfläkt, konstant fart, fuktstyrd, tyristorstyrd, etc.

Typ sista steget är (mini)FTX

Nej, garaget är inte uppvärmt.

Okej, hur mycket skulle såna lösningar kosta? Både om det går att göra själv eller att anlita någon.

Om du gör det själv, allt från några hundra till 10000.
Om du anlitar någon, allt från någon tusenlapp till 15000.

Okej,

Hur är det man ska göra då? Är det bara göra ett hål i väggen och sätta en ventil i det?
Är rätt nybörjare och kan rätt lite.

I stora drag är det "bara" att göra hål i väggen och sätta in ventiler.

Men hur man gör praktiskt beror bl.a. på hur väggen är uppbyggd, vilka material.

Thebackdiamond Thebackdiamond skrev:
Hejsan, jag har ett garage som jag skulle vilja installera lite ventilation i. Vill veta vad som kan göras och hur mycket det kan kosta.
Har inga specifika krav på hur mycket som ska ventileras men vad jag vet finns inget just nu.
Det är ett separat byggnad med el och till för en bil.
Jag skulle välja ett mini ftx i alla lägen att bara borra hål i väggen och sätta in ventiler ger ingen uppfattning och vad ventilationen egentligen blir. Ett mini ftx återvinner 80-90% av värmen och garanterar att det blir rätt ventilerat
Mattias

M Mattias777 skrev:
Jag skulle välja ett mini ftx i alla lägen att bara borra hål i väggen och sätta in ventiler ger ingen uppfattning och vad ventilationen egentligen blir. Ett mini ftx återvinner 80-90% av värmen och garanterar att det blir rätt ventilerat
Mattias
Låter som att du inte har läst hela tråden, eller iaf TS inlägg.

Garaget är ouppvärmt, så det behövs ingen egentlig värmeåtervinning.

I ett oupvärmt utrymme så behöver det inte vara särskilt högt luftflöde för att ge tillräcklig ventilation, i värsta fall så kan man sätta in någon typ av styrd fläkt.

Hej
Aha sorry missad den lilla detaljen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.