Hej!
Bor i ett 70-tals hus med självdrag.
Svag kemisk doft i hallen.
Någon som har erfarenhet från FTX-system.
Tänker att jag kanske lyckas få bort den sista doften med hjälp av de…. Någon som har erfarenhet kring detta?

7 70talshus- skrev:
Hej!
Bor i ett 70-tals hus med självdrag.
Svag kemisk doft i hallen.
Någon som har erfarenhet från FTX-system.
Tänker att jag kanske lyckas få bort den sista doften med hjälp av de…. Någon som har erfarenhet kring detta?
Jag hade också problem med lukt i mitt 70-talshus med självdrag. Det luktade dock inte kemiskt utan mer "sommarstuga" och luften kändes generellt dålig. Kemisk lukt som du skriver för tankarna mot tryckt syll?
Oavsett så installerade vi nyligen FTX och skillnaden är drastisk! Luften känns alltid fräsch och vi slipper kallraset från friskluftsventilerna.
Jag gjorde allt arbete själv men tog in tekniker för beräkning av flöde och driftsättning av systemet.

Jag rekommenderar verkligen FTX!

Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Vi fick visserligen bättre luftomsättning i huset men lukten minskade inte märkvärt, så småningom förstod vi att FTX-aggregatet skapar ett lätt undertryck i huset och då sögs det in mer lukt från syllen i huset :(

Vi har fortfarande en viss lukt i huset trots FTX, krypgrundsfläkt och syllbyte. Förmodligen är det gammal, luktsmittad isolering som är boven.

Som Zarkov skriver kan det bli sämre beroende på utgångsläget. I vårt fall ersatte vi 3 badrumsfläktar + friskluftsventiler med FTX. Badrumsfläktarna skapade ett större undertryck och drog därför också in mer luft från konstruktionen än FTXen.

filip.johansson filip.johansson skrev:
Jag hade också problem med lukt i mitt 70-talshus med självdrag. Det luktade dock inte kemiskt utan mer "sommarstuga" och luften kändes generellt dålig. Kemisk lukt som du skriver för tankarna mot tryckt syll?
Oavsett så installerade vi nyligen FTX och skillnaden är drastisk! Luften känns alltid fräsch och vi slipper kallraset från friskluftsventilerna.
Jag gjorde allt arbete själv men tog in tekniker för beräkning av flöde och driftsättning av systemet.

Jag rekommenderar verkligen FTX!
Tack för svar!
Satte sig lukten i dina kläder?

zarkov zarkov skrev:
Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Vi fick visserligen bättre luftomsättning i huset men lukten minskade inte märkvärt, så småningom förstod vi att FTX-aggregatet skapar ett lätt undertryck i huset och då sögs det in mer lukt från syllen i huset :(

Vi har fortfarande en viss lukt i huset trots FTX, krypgrundsfläkt och syllbyte. Förmodligen är det gammal, luktsmittad isolering som är boven.
Tack för svar! Sätter sig lukten i era kläder?
Tycker du de blev någon skillnad alls efter syllbyte?

Vi hade också kemisk stugdoft i hallen, och detvisade sig vara tryckta syllar. Det saknades även syllpapp mellan syll och betong så fukt hade börjat krypa upp i väggreglarna. Vi fick byta allt material i hallen, förutom yttertaket och då blev det bättre, dock 300 000 kronor fattigare.

B Bre234 skrev:
Vi hade också kemisk stugdoft i hallen, och detvisade sig vara tryckta syllar. Det saknades även syllpapp mellan syll och betong så fukt hade börjat krypa upp i väggreglarna. Vi fick byta allt material i hallen, förutom yttertaket och då blev det bättre, dock 300 000 kronor fattigare.
Tack för svar.
Jag kunde ha varit tydligare- våra syllar är bytta utvändigt för cirka 2 år sedan. Vi har även tagit syllarna inomhus. Vi har två kvar som sitter mellan wc & badrum, dessa kommer vi endast åt när vi renoverar badrummet.
Hur snabbt försvann din lukt efter bytet?

Renoveringen är inte klar än, så nu luktar det mest svettiga byggkläder och glasfiberisolering, så det är svårt att bedöma redan nu. Så jag får återkomma om några veckor när renoveringen är klar, det är nog först då jag kommer märka nån skillnad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.