Ventilation
Davidw: [citat] Och nu är det -2°C ute och 18°C inne med eftervärmare på 1,2kW. Vet att det är flummigt att bara använda ett mätvärde, men säg det varit 2°C i medel sen 12 timmar tillbaka (20:00 igårkväll). Huset har då värmts med återvinning och eftervärmaren 1,2kW. Den har tappat 3°C eftersom det var 21°C igårkväll. (Nu när utetemp stiger kommer vi sakteliga tillbaka på 21°C.)
Stene75: Hejsan. Jag har ett hus med vidbyggt garage som även innehåller en tvättstuga. Dessa är avgränsade med en Ei30 vägg. Jag vill montera en EC kanalfläkt i garaget och ta luft ifrån både garage och tvättstuga. Hur gör jag med brandcellen, räcker det med ett mekaniskt brandspjäll in till tvättstugan och att kanalen brandisoleras? Storlek på kanaler och fläkt? Tvättstugan är på 20
Anonymiserad 22996: Funderar på om man skulle kunna sätta en motorventil i en gammal frisklufts ventil. Denna skulle i så fall öppna när köksfläkten går. Detta borde väl kunna fungera som en automatisk "öppna fönstret" funktion?
Amatörbyggaren: Varför inte koppla två eller tre värmeförflyttare parallellt, den som pelpet länkar till? Om det finns plats naturligtvis.
fredrikru: Tänk även på att när det är några minusgrader ute så ger en FTX bättre verkningsgrad en än enklare frånluftvärmepump. Men installera FTX är en hel del jobb då du ska dra till-luft rör till varje rum. Du har en kall binne (min ligger på +6 nu) och enklaste och kostnadseffektivaste lösningen är nog att koppla på en frånluftmodul så du kyler ner frånluften året runt. Själv har
KnockOnWood: Faktum est att jag stängde av FTX-en vissa dagar/kvällar förra sommaren. Jag var lite för snål, och lade inte till tusenlapparna (tror det var tre) som behövdes för att få sommar-bypass. Så när det var "tropiska nätter" var det omöjligt att få ner temperatuern inomhus, det blev bara varmare och varmare.Då var det bättre att stänga av aggregatet. Men det märktes rätt sanrt att
Jidderberg: Hej jag är rätt grön på dethär med ventilation. Jag kommer bygga ett hus som ska fungera som permanentbostad året om, troligen mest under sommaren men får inte bygga detta som fritidshus, och kan ju hända att jag väljer att bo här permanent om det blir väldigt billigt, har ju bott mindre. Ventilationen ska dimensioneras för två personer. Byggnader under 50m2 i min region
Bror74: ok nu har jag kommit fram till att jag nog behöver en ikke portabel luft konditionering. men. vart hittar man d?? typ som en luftluft värmepump fast utan värme..bara ac pliis
KnockOnWood: I min/vår "sommarstuga" är den kombinerade kyl/frysen igång alltid. Frysen är full av gamla bär, isglass och liknande :p På sommaren används stugan flitigt, men på vintern blir det några dagar vid nyår och påsk. Det har aldrig varit problem med kylen. På vintern står rumstermostaten på ca 10°C.
Seglarvännen: [quote="MasterM, post: 1617423"] .... På söderort så kan jag rekomendera http://www.bahab.se/ Dem ligger vid sätra. .... [QUOTE] Svängde förbi Bahab-butiken, imponerande sortiment måste jag säga. Köpte bl a flexibla ljuddämpare och rensborste till ventilationskanalerna.
Tjoa: Få in en ljudämpare är väl lämpligt, av någon form. Du behöver inte göra som vi säger. Det är bara tips och råd om hur du ska göra för att det ska bli bra. Antingen har man bra ventilation eller så drar man ner och då får man sämre. Det är ju helt upp till dig. Det är inte vi som ska sova där.;):)
a1runa: Ingen mekanisk frånluft. Dock har jag har ytterligare 2 skorstenar i huset, en från kakelugnen på nedanvåningen och en från eldstaden på ovanvåningen. Räcker dessa för frånluft? Egentligen skulle jag vilja värmeväxla frånluften. Är det värmeekonomiskt vettigt och vad kostar ett system för det?
Dajm: Gjorde som så att jag fogskummade fast en 45 graders rörböj som jag stack in, snett upp i kanalen i murstocken. Anslutningen var ohyggligt ojämn och en stos hade inte gått att få tät. Detta var i mina ögon det smidigaste sättet att få det tätt. Har jag nu gjort något regelvidrigt? :-) Det går ju alltid att ta loss och mura fast en rörstump förstås... Jag tyckte det verkade ok iaf,
lindin: Hej Jag byggde om vår bastu för några år sedan och vi hade en pipa ledig i skorstenen som tidigare använts för en vedeldad bastuspis. Jag valde då att dra frånluftsventilationen från bastun så att den gick genom denna pipa i skorstenen. Vi har bergvärme och den enda kanal vi använder för vedeldning är nu den som går från vårt vardagsrum. Ytterligare en pipa i skorstenen används
Raskus: [citat] Utan att ha något att jämföra med skulle jag vilka hävda är det är mycket tyst, sover nästan under det och det hörs knappt alls.
jostmart: Jag skall ha dem för att släppa upp värme på ovanvåningen ifrån vardagsrummet, där det står en kamin.
Tjoa: Nja, Dolt fel undrar jag då en funktionskontrollant hade hittat felet rätt fort efter lite felsökning eller besiktning. Sen kanske du har ett case beroende på vad förra ägaren har sagt, men den frågan puttar jag vidare till andra forum medlemmar som kan mer om juridik än jag.
seniorkonsult: Det är ju skillnad på eluppvärmd och vedeödad bastu. Dessutom bbetyder utformningen mycket beroende på hur utrymmet ser ut. Jag har bara sett info om eluppvärmd men har inte kollat så noga på sistone.
Ripper500: har en ds15 och tycker inte att den låter speciellt mycket. Diskmaskinen låter 100ggr mer i jämförelse :) men alla uppfattar ljud olika vilket innebär att alla har rätt :)
jerk: Kolla in soliduct.se dom säljer strumpor för olika rördimensioner
Enk Projektet: Jag har en 90 dämpare men kan inte sätta det nya sticket efter den.... FTX är ett Fläktwoods RDAA v3
HeavyT: Vet inte riktigt vad som kommer ovanför, ska man öppna det så måste det sågas upp. Den biten är inte rörd sedan det bygdes i fabrik på 80-talet. Det satt en bit spirorör med isolering runt tidigare som gick ½m ner genom taket ungefär, men den är som sagt 11cm för långt till vänster nu. Min tanke är att jag sätter dit en 45gr rörböj (och jag kan isolera den om det är så man
Fredrik Å: FTX har större krav än vanlig frånluft. Byte av tätningslister runt fönster och dörrar brukar räcka vid konvertering till vanlig frånluft. Fredrik
ion: Jag skulle kunna tänka mig att ha det helt öppet på sommaren och stänga ned lite på vintern för att spara värme. Men du skriver lägenhet, så rör du det påverkar du övriga lägenheter på motsatt sätt, blir kanske inte så populärt.:rolleyes:
Mila Stockholm: Jockesbyggochvent vägrar lämna luftjusteringsprotokoll som besiktningsman frågar efter.
Tjoa: Nja, du ska inte sätta ett don med mindre area. Då kan du få nedsynt på nästa OVK besiktning.Och absolut inte slang. Det rätta är att ta bort gallret och återmontera det i det nya taket. Be en plåtslagare göra en anslutningslåda från vägg till nytt undertak.
tombe691: Har precis kopplat in en solarventi (solpanel för ökad cirkulation) För att testa om det fungerar som jag hoppas gjorde jag det enkelt för mig och använde en hål i väggen som tidigar tagits upp för en kattlucka. Röret har en diameter på 125 mm och hålet är antagligen 150mm fast fyrkantigt. Redan efter en väcka upplever jag skillnad så det verkar fungera. I röret kommer det bara
PAF: Naturen är lat... allt tar enklaste vägen. Sitter Y kopplingen väldigt nära fläktarna finns det nog risk att de kan gå baklänges om den ena står still. Men varm luft stiger så uppåt borde vara enklaste vägen. Trycker man ut fuktig luft bakvägen genom den andra fläkten borde väl den starta pga fukten?
Betonggrå: [citat] Var får man tag i en sådan? Jag vill förstås helst inte ha synlig isolering om det går att undvika...
bozze4evigt: Håller på att göra om i tvättstugan där vi tidigare har haft en frånluftstumlare med ventilationsrör ut genom fasaden. Frånluftsventilation saknas i detta utrymme. Nu har vi införskaffat en kondenstumlare och frånluftsventilen har ju istället blivit en friskluftsventil. Ska jag täta denna för att förhindra kallras, då jag inte har någon frånluft i tvättstugan? Eller låta