F
fredrikru: Man börjar alltid med större rör vid aggregatet men efter några avstick så kan man gå ner i dimmension för där är flödet mindre. Min anläggning så går det ner från 160mm=>125mm efter tre till-luftventiler. Sista två tillluft ventilerna så är slingan 100mm
17 svar · 6,1k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Låter kanon. Har själv ett gammalt Rexovent Som gjort sitt. Står i valet och kvalet om investera i Enervent LTR-3 eller Heru 130.
6 svar · 8,0k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Nu slänger jag ut skiten...,,,
20 svar · 14,8k läst
·
P
Pärran: Nej, då kan jag lika gärna använda ett element i ganska många timmar. Alternativet skulle vara ett begagnat eller om det går att hitta på något hemmabygge.
4 svar · 1,9k läst
E
Ekgolv: Tack, tack för alla svaren. Utmärkt forum detta. Hålet är nu klart och det var precis som jag hoppats på. Kan konstatera att väggarna även i min kåk är av den grövre modellen. [bild]
10 svar · 3,2k läst
·
B
blakkdukk: Tumstock och en yttre referens om det är svårt att avgöra. Mäta från en källarvägg till källarfönster. Då har du ett mått på utsidan. Sen kan du från markplan ev mäta mot ett fönster för att matcha detta mot källarfönstret. Du bör då även ha ett bra hum om väggarnas tjocklek och kan i teorin träffa rätt. I praktiken kommer du dock att stöta på ett vattenrör vid sista
4 svar · 1,3k läst
P
Per Hagman: Den finns fortfarande att köpa i webb butikerna, hittade den när jag sökte på Sirius fläkt. De kanske bara ska sälja ut lagret?!?
4 svar · 3,9k läst
S
Stegalos: Hej! Ok, ja, låter ju nästan som man då kanske helt ska strunga i brandspjää trots allt. Kanske enklare att utgå från den ritningen som finns för o få godkänt. Då är mest frågan hur man får till att kanalen mynnar ut 1 dm på yttersidan och får till en tät del så inte fukt kommer in. Några tips på det mer? Eftersom vi redan har ett fyrkantigt hål som förra ägaren hade så
6 svar · 1,8k läst
S
Stegalos: År säker en korkad fråga, men fattar ute var det här brandskyddet ska sättas o lite kring det... Ska det sitta i slutet, alltså innan själva ytteräggsgallret, något gott råd?
3 svar · 858 läst
B
bmseifer: Vi vill försöka undvika att få någon utbyggnad på väggen där röret sitter. Just nu lutar det åt täckplatta, stos och 100mm don.. röret är 125mm. Täta runt röret mot kaklet med silikon och täta/fästa täckplattan med silikon. Tror ni det funkar?
2 svar · 2,6k läst
·
P
Per Hagman: Hej Jag hittade också dessa via ett annat blockinlägg, den personen var väldigt nöjd. Den ända erfarenhet jag har än så länge är att jag i dagarna har pratat med dom om pris, lösning mm för mitt hus och fått ett väldigt bra bemötande så här långt. Jag tittar på deras största villa aggregat, prismässigt verkar det inte skilja mycket mellan det minsta och det största.
1 svar · 4,4k läst
V
vectrex: Här är en bra länk förresten, sitt och lek genom att dra i reglagen så fattar du snabbt vad det är alla pratar om här: http://www.dpcalc.org/
56 svar · 14,0k läst
·
S
sir j david: Jag har ett tilläggsisolerat 2 plans timmerhus från 1880 med självdrag via lucka i murstocken på nedervåningen i köket där vi i eldar med ved. Ingen källare, det är torpargrund. Vi saknar tilluftsventiler men jag funderar på att på övervåningen sätta tilluftsventiler i sovrummen samt badrumsfläkt av typ som går hela tiden (i badrum uppe). Är jag på rätt väg? :) Följdfundering
0 svar · 1,6k läst
S
sir j david: Moderator får gärna ta bort mitt inlägg ovan tar det i annan tråd, lyckas inte själv hitta vare sig redigeringsverktyg eller möjlighet att radera posd...
9 svar · 14,3k läst
T
tobbew: Det är helt öppet hela vägen, så det är rimligt att det blir ett flöde, känns det som. Maxkapaciteten är 133 m3/h och jag tror den går på 30% dygnet runt, så ca 40 m3/h. Huset är på ca 60 kvm så vi borde väl ha ca 130 m3 luft i huset totalt.
5 svar · 4,0k läst
L
ltz: Har ett 1½-planshus som ska få till ventilation. Övervåningen är inte inredd idag men jag vill inte dra ventilationsrör som kan försvåra inredning av ovanvåningen i framtiden. Hade rördragningen fungerat? FTX-agget ligger i kattvinden. Huvudledningar i 160mm, avstickare i 125. Alla på bilden horisontella rör går mellan mellanbjälklaget alla vertikala går i kattvinden utan att
0 svar · 1,6k läst
·
E
Eld: Enda skillnaden mellan el- och, gasspis är minimiavståndet till fläkten. Ovanför vedspis får man däremot inte ha fläkt alls.
5 svar · 3,1k läst
M
Musikvante: Okej, man kanske ska se efter sådana fläktar du pratar om. Det är gamla fönster vi har, de är monterade 1976, 2-glas fönster...glasen är väldigt mjuka..men har 3-glas fönster liggandes i boden på tomten som skall installeras..ska bara finna tiden till att göra det, och under tiden ordna till ventilationen.
11 svar · 2,4k läst
P
Pärran: Avluftkanalen ligger på vinden och är kondensisolerad men rensluckan är inte isolerad. Ska denna isoleras och isf hur gör man det på ett bra sätt?
0 svar · 1,2k läst
F
fredrikru: Mitt agregat är exempelvis inte med i testet men det ska vara en lite uppdaterad HERU 90T EC2. Kolla specen och gämför. Själv är jag nöjd över mitt Östberg Heru 100 EC som har funkat riktigt bra
3 svar · 2,1k läst
E
EndZone: Informativt svar som vanligt KnockOnWood, alltid lika uppskattat! Jag tror faktiskt att det inte har läckt något mer sedan isoleringen gjordes om trots allt. Hittade en gammal bild från då skadan upptäcktes. Tog en ny bild idag och jämförde. Det man kan se är att fuktrosen inte har vuxit, det är exakt samma gränser som tidigare, men de har blivit mörkare och tydligare. Det kanske blir
6 svar · 5,4k läst
·
V
vectrex: [citat] Normventilaton är 0,5 luftomsättningar per timme. Sen bör du hitta en fläkt som minst klarar det flödet vid ett givet tryckfall. Att ha en för kraftig fläkt som du sen låter gå för långsamt är bra för ljudnivån. Inte fel att kunna köra över norm ibland heller. T.ex. vid många gäster hemma! Glöm heller inte ljuddämpare, flexibla är enklast att jobba med och också
10 svar · 5,2k läst
·
B
Brf_lasse: Jag bor i brf med centralventilation. Vi får inte ansluta köksfläktar med aktiv ventilation så jag har en kolfilterfläkt. Effekten är inte bra tycker jag och det mesta oset stannar kvar i lägenheten. Jag ska sätta in en spiskåpa med spjäll, men... Idag finns det ett utsug i köket ovanför spisen. När spiskåpan är ansluten och spjället i den är öppen så kommer luften att dras ut
0 svar · 2,3k läst
F
Fredrik Å: Då har du problemet där. Köksfläken skapar ett sådant pass stort undertryck att luften går bakvägen. Om du öppnar ett valfritt fönster när du kör fläkten så ska du se att det inte luktar avlopp längre. Luften tar alltid den enklaste vägen. Att borra hål är nog ingen vidare idé.Risken är att du får in vatten genom frånluftskanalerna. Vi hade en liknande konstruktion förutom
5 svar · 3,8k läst
R
Ripper500: Hej! I vårt hus har vi ventilation över varje fönster. Dessa måste jag stänga vintertid annars blir det super kallt. Så mitt svar är Ja. Vi eldar varje dag i kamin. Som frånluft har vi badrumsfläkt, köksfläkt. Sedan har vi en frånluftsvärmepump som är ovanlig. Den friskluftsventilerar. Dock är jag tveksam till att den ventilerar ordentligt. Om jag förstått det rätt vill man
2 svar · 9,8k läst
F
Fredrik Å: Bitumen massa?
2 svar · 2,2k läst
F
L
lillefar: Inga fler idéer?
5 svar · 1,9k läst
M
Micro: Om du får byta den enligt regelverket vet jag ej ? Men jag hade nog bytt den själv oavsett om jag fick eller ej.:D Kontrollera noga att så att strömmen är bruten.
2 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.