Hej

Köpt ett hus från -76 ganska nyligen. Huset har eftermonterat mekanisk till/från ventilation med ett vred i köket för att öka/sänka hastigheten. Det berättades till oss vid besiktning samt står i besiktningsprotokollet att det är till- och frånluftsventilation. Var på vindan innan köpet och såg de välisolerade till och frånluftskanalerna som gick mot vad jag antog var en växlare som var helt inklädd i isolering samt varsitt rör på varsin sida av "växlaren" som gick till ventiler på väggen (ut&in intag).

Vi märkte ganska snabbt att kläderna inte torkade ordentligt i tvättstugan om dörren inte var helt öppen så jag snurrade bort själva "locket" på donet i taket och kikade in. Spiroröret är avslutat ca 5-6 cm ovan donet som i sin tur är skruvat på insidan mot tak. Spiroröret slutar nästan i isoleringen. Gick då till toa och kök där det också sitter frånluftsventiler, samma visa där. Rören går något längre ner, slutar ca 1cm från donet.

Samtliga frånluftskanaler är väldigt skitiga med damm så jag tänkte då att säljarna i huset ej bytt filter på ett tag så dom kanske suger extra dåligt. Går upp på vinden och försöker hitta vart det kan vara gömt, men isoleringen runt hela växlaren är som en stor klump! ca 60 cm djupt fick jag skära med kniven för att nå till metall. Insåg att detta var mission impossible för mig så jag kontaktade en ventilationsfirma för en stor service, rengöring, filterbyte samt kolla över alla ventiler och installera om dem på ett korrekt sätt. Jag sa att det var bara att gå bananas, riva bort all isolering om så behövdes.

Efter 40 minuter, 6 ton isolering senare kommer han ner till mig och vet inte om han ska skratta eller vara allvarlig. Det visar sig: Det finns INGEN växlare!!!

Båda ventilerna på yttervägg är intag av luft, varav den ena går ett varv runt skorsten (antar "värmeåtervinning") och sen ihop med det andra röret som tillsammans går in till en fläkt som trycker in inluften. Frånluften går tillbaka och sedan in bakom fläkten för att åter pumpa in den gamla luften. Frånluftskanalen saknar fläkt.

Jag har alltså övertryck och inte nog med det, jag får tillbaka min gamla luft om och om igen??

Som lite grädde på moset är hela konstruktionen som var inbakad i den jättelika isoleringen ett ihop plock av vad jag antar är begagnade grejjer. Det är en salig blandning av fyrkantiga rör, spirorör, kanaler, osv som är tejpade i skarvarna med eltejp, silvertejp m.m...

Vad säger ni? är detta ett dolt fel eller en dålig egenkontroll?

Ventilationsfirman skulle återkomma nästa vecka med en offert på ett ftx system.

Nja, Dolt fel undrar jag då en funktionskontrollant hade hittat felet rätt fort efter lite felsökning eller besiktning.
Sen kanske du har ett case beroende på vad förra ägaren har sagt, men den frågan puttar jag vidare till andra forum medlemmar som kan mer om juridik än jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.