Ventilation
Han i Skogen: [citat] Kan banga på den med hagelbrakarn också, så ska nog ventilationen vara ihång igen
OXYD: Tack för alla svar. FTX system är säkert att föredra men lite bökigt med installation/rördragning och plats. jag mailade pax, fresh och liljegren och alla kom med olika förslag och ideer :) Men det lutar åt att sätta 100mm i sovrum nere och 80 i de små där uppe till att starta med. Om det sedan behövs sätta två till på andra sidan huset. Man kan ju montera på ljuddämpande rör
Consensus: [citat] Jag monterade bort min Minimaster ACC från 1981 när jag byggde om köket 2008. ACC:n fungerade, men behövde kärlek i form av en genomgång (avfrostningen gick åter runt). Reservdelar var inte lätta att hitta och spiskåpan var minst sagt brunful. Jag satte in en Fläktwoods RDKR. Fungerar bra men inte perfekt. Återvinner lite väl mycket fukt i kallt väder, vilket är ett aber
fredrikru: Ganska typiskt. Tar man bort oljepanna och tillägsisolerar så ändrar man på balansen i huset. Steg1 skaffa en trådlös temperaturmätare/fuktmätare kanske en modell som klarar av flera givare. Finns på bland Claes Ollson. Kolla om grunden går över 70% fukt under varma dagar... Har du många ute ventiler på vinden? Du får nog även installera frånluft ventilation för självdrag funkar
TheSLASH: Så är det säkert, men låter inte så ekonomiskt. Ok, det är väl det som är tanken, att fläkten ska får bort all fukt och inte samla det i röret ut.. :) Hur man nu rengör långa kanaler med böjar (om man väljer ett "hårt" material)?
hemmabyggets: Finns det någon mätare som man kan hyra/köpa för att objektivt mäta halten av cigarettrök i luften? Även om jag inte lyckas bli kvitt lukten helt vore det trevligt att kunna konstatera om jag ändå lyckas minska den. Struntar i det för egen del (även om det inte är så fräscht), men spädbarn ska inte utsättas för det och min fru har astma.
hahalj: Ja, ett runt 100 mm hål rakt igenom så löser man det nog.
badtastex: Har ni några frånluftdon ifrån murstocken i källaren? I vårt hus har vi en i fd pannrummet och en i tvättstugan men den i pannrummet är väldigt liten eftersom man har installerat rökkanal för oljepannan som satt där förut. I år upptäckte vi att vi hade ~25kg kajbo i den andra kanal (i tvättstugan) och när det var borttaget känns det som att luften blivit bättre. Vi har
term: Om du inte ska bo eller vistas längre stunder i källaren så behöver du ju inga tilluftsventiler. Risken med att inte ha några alls torde väl då bara vara att det kan lukta unket.
exerg: För de som sett ett s.k kombidon ,som ofta används vid ftxinstallationer, är frågeställningen ganska enkel. . Det är riktningen på avluften som är avgörande, inte avståndet mellan öppningarna.
seniorkonsult: Hokuspokus. Precis som stor enkelho. Det försvinner och ut i badkaret. :rolleyes:
Stenolofanders: [citat] Gör så! Gärna en termostatbrytare som går in när tempen sjunker under nåt visst. Du får ju latvarmvatten på sommarn när flvpn jobbar som bäst. Kanske t o m spetsa med luftsolvärme nån gång när du fått slut på nuvarande projekt? [citat] Nej, låter som en busenkel o bra moddning av din frånluftsvärmepump!
Mr L: Det är ju en lösning att låta källaren köra självdrag via en frånluftsfläkt. Och så kör man FTX på plan 1. Har öppen trappa ner till källaren. Bara inte FTX-anläggningen börjar dra luften från källaren och man tappar effekten i andra rum. Men det kanske man kan ställa in.
exerg: Kondens på utsidan av slangdämpare som leder avluft uppe på kallvind?? Vart kommer vindsfukten ifrån och vad har du då som kyler avluften så extremt att det blir is på plasten..En vvx kan det iallafall inte vara.
FrittDrag_II: Om "hundörat" kommer från den svarta delen i mitten på bilden är det kabelränna för när det sitter en fläkt i kåpan. Är inte viktig för kåpans funktion men risken är att matfett får det lättare att smita in till elektriska saker i kåpan. Den viktigaste delen för funktionen i kåpan är det vita spjället som sitter längst in i hörnan, antar att du har ett timer vred på kåpan
Fredrik Å: Sätt fläkten ovanpå skorstenen på taket så fungerar det. Alla andra PAX och kanalfläktslösningar är nödlösningar. Fredrik
jostmart: Nu vet jag att detta är en gammal tråd, men jag försöker svara lite ändå. Varm luft stiger uppåt i skorstenen och skapar draget. En motdragslucka justerar man in med en motvikt så att den öppnar lite lagom mycket, beroende på hur mycket drag det är i skorstenen. Vid tillfälliga vindstötar utomhus kommer luckan öppna mer. Om skorstenen är kall för att du inte eldar, blir det inte
elmont: Jag har mindre erfarenhet av Fresh så hur dom håller vet jag inte, men rätt stora och goda erfarenheter av PAX.
Micro: Kan tyvärr inte så mycket om fläktar men kanske en pax fläkt fungerar.? Om jag fattar det rätt så har ni en pool inomhus med ett golv över? Var kommer luften in till poolen ? Varför ska ni ta ur luften ? Räcker inte ventilationen utan att suga ur luften ? Att jag frågar beror på att jag är nyfiken o aldrig har hört någon bygga över en poolen.
mexitegel: Du kan ju enkelt testa om det är något självdrag i badrummet idag. Sätt ett pappersark över ventilationshålet och se om det verkar suga fast.
Seglarvännen: Har undersökt Nilans produkter lite mer ingående, hänvisar till denna tråd http://www.byggahus.se/forum/ventilation/219474-ventilationsaggregat-med-fransluftsvarmepump-bra-komplement-till-direktel-2.html
Erik_X: Du drar väl in varm fuktigluft som kondenserar och fukten fäller ut. Satsa på en avfuktare i stället och ventilera på vintern när luften är kall och torr.
Snigla: Det är svårt sånt där, besiktningsmannen vi anlitade sa inte så mycket om frånluft.. men däremot uttryckte han hur viktigt det var med ventiler för friskluft.. överallt (hela gården hade brist på det, även bostadshuset) och det är ju "lätt fixat".. bara att man ska dimensionera det hela rätt.. men sen kommer vi till det där med utluften också.. någonstans borde det finnas ett
fredrikru: [citat] Beror på vad du har för uppvärmning idag men jag tror att det blir svårt att räkna hem rent ekonomiskt men du får en överlägsen luftkomfort istället och du slipper kalldrag. . Är det någon i familjen som har pollenallergi så rekommenderar jag FTX med pollenfilter. Rekommenderar denna länk http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/ ftx
Tjoa: Ja det är normalt. Acucomp dämparna tystar ljudet i kanal men släpper det utanför.Vill du ha tyst invändigt och utvändigt så är det vanlig ljuddämpare med plåt runt om som gäller
BiFuel: [citat] Jag har gjort just så och det funkar fint. Unken lukt försvinner rätt snabbt.
Tjoa: Sorry, ser att jag skrev lite fel. kw x 1,296 x grader du vill sänka. (Delta t) Så 14 x 1,296 x 20 = 362l/s
pelpet: En bra fix för självdragshus med för dåligt luftflöde är att sätta in en badrumsfläkt som hela tiden går på lågfart. Det hjälper särskilt på sommaren då självdrag fungerar dåligt.
Fredrik Å: En sån här kanske ? http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/tl98f.php?group=prod_prod_grp-s1%2F319 Fredrik