9 306 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Fråga om ventilationsrör ovanför köksfläkt
Hej, håller på att bygga ett kök och det är i princip bara köksfläkt och lite lister som ska upp.
Nu är det såhär att centrum för ventilationsröret som kommer ner är 11cm till vänster om centrum för köksfläktens rör. Metallkåpan ovanför köksfläkten är 8,5cm bredare än slangen, så 4cm kan man ta i den, så 7cm återstår.

Sådär ser det ut. (Anledningen till att det går en kabel på väggen är att dosan länger ned på väggen råkade hamna för långt ner...)
Det är 8,5cm från rörkanten till undersidan (ner mot rummet) av gipsskivan så det får inte plats en 45gr rörböj+muff tyvärr.
Vad jag hade tänkt göra nu är att fästa lite träbitar mot reglerna och sedan fästa gipsbitar i dem och spackla->måla för att täcka det som hamnar utanför fläktens metallkåpa.
Eftersom att det inte får plats någon 45gr böj så måste jag fästa slangen i röret, dvs 8-10cm ovanför innertaket. Jag misstänker att det här kanske inte är helt tillåtet, eller? Spelar det någon roll i praktiken? Mer än att det är svårare att komma åt slangklämman i framtiden. (Det kommer fortfarande gå, men svårare om man inte tar bort gipsbitarna jag tänkte sätta dit iag.
Alternativen som jag ser det är att sätta dit 1 eller 2st 45gr (beroende på hur mycket de bygger i sidled) som går ner genom taket. Det kräver dock att man bygger någon sorts "låda" under taket vilket inte blir lika snyggt. Tips mottages gärna på en smart och smidig sådan om det är det bästa alternativet!
Ett annat alternativ är att man får såga upp taket, flytta röret och elkablarna mm och det slipper jag väldigt gärna.
Har jag missat något alternativ? Vad hade ni rekommenderat? Är det jätteotillåtet och dödsfarligt (tm) att ha slang i taket?
Nu är det såhär att centrum för ventilationsröret som kommer ner är 11cm till vänster om centrum för köksfläktens rör. Metallkåpan ovanför köksfläkten är 8,5cm bredare än slangen, så 4cm kan man ta i den, så 7cm återstår.

Sådär ser det ut. (Anledningen till att det går en kabel på väggen är att dosan länger ned på väggen råkade hamna för långt ner...)
Det är 8,5cm från rörkanten till undersidan (ner mot rummet) av gipsskivan så det får inte plats en 45gr rörböj+muff tyvärr.
Vad jag hade tänkt göra nu är att fästa lite träbitar mot reglerna och sedan fästa gipsbitar i dem och spackla->måla för att täcka det som hamnar utanför fläktens metallkåpa.
Eftersom att det inte får plats någon 45gr böj så måste jag fästa slangen i röret, dvs 8-10cm ovanför innertaket. Jag misstänker att det här kanske inte är helt tillåtet, eller? Spelar det någon roll i praktiken? Mer än att det är svårare att komma åt slangklämman i framtiden. (Det kommer fortfarande gå, men svårare om man inte tar bort gipsbitarna jag tänkte sätta dit iag.
Alternativen som jag ser det är att sätta dit 1 eller 2st 45gr (beroende på hur mycket de bygger i sidled) som går ner genom taket. Det kräver dock att man bygger någon sorts "låda" under taket vilket inte blir lika snyggt. Tips mottages gärna på en smart och smidig sådan om det är det bästa alternativet!
Ett annat alternativ är att man får såga upp taket, flytta röret och elkablarna mm och det slipper jag väldigt gärna.
Har jag missat något alternativ? Vad hade ni rekommenderat? Är det jätteotillåtet och dödsfarligt (tm) att ha slang i taket?
Jag har använt följande för att ansluta köksfläkten till spiroröret:
http://www.bauhaus.se/kok-ventilationsslang-130x1500.html
Eventuellt behöver du något för att komma ner i storlek vid fläkten. Prata med närmsta VVS-firma, de har allt du behöver.
http://www.bauhaus.se/kok-ventilationsslang-130x1500.html
Eventuellt behöver du något för att komma ner i storlek vid fläkten. Prata med närmsta VVS-firma, de har allt du behöver.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, det är det jag menade med slang. Testade lite innan med en sådan och det blir för tight att ansluta den mot röret och bygga upp med gips runt så att hålet döljs helt och hållet av fläktkåpans "rör".jtl skrev:
Övergång eller vad kallas ner till fläkten (160mm har jag för mig) har jag.
Ta upp ett nytt hål vill jag inte gärna göra, så då återstår att bygga någon sorts "box" bakom vilken jag kan gömma 1 eller 2 45gr böj(ar) beroende på hur mycket de bygger i sidled och sedan ansluta slangen i dem.
Någon som har något förslag på hur en sådan box enklast och snyggast konstrueras? Det är ca. 120 mellan väggskåpen, ska den fylla hela mellanrummet eller bara en bit i mittan ovanför fläkten? Material? Etc.
Om någon vet på rak arm hur mycket centrum förflyttas av en 125mm 45gr böj så vore det tacksam information också!
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
En dum fråga. Hur ser det ut ovanför? det går inte att öppna och skarva på en krök lite högre upp?
Det ser för mig ut som röret går för nära brännbart material. Du skall ha brandisolering (30 mm stenull) på röret i hela sin längd där det inte går i själva köket. Det är i princip bara den sista slangbiten som inte behöver vara isolerad, under förutsättning att den är helt åtkomlig.
När vi hade inspektion av immkanalen i vårt gamla kök så klagade sotaren på att slangklämman till anslutningsslangen inte kunde öppnas utan verktyg. Han hävdade att anslutningen skall vara gjord så att man inom sekunder skall kunna slita bort slangen för att hindra brand att sprida sig från fläkten vidare upp i röret. Det finns slangklämmor med små spakar som spänner istället för en skruv.
Kravet på isoleringen är att det skall kunna brinna inne i röret i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför röret (inom den tiden släcker brandkåren). Det finns platser dit brandkårens utryckningstid är längre, då ställs högre krav på isoleringen.
Det ser för mig ut som röret går för nära brännbart material. Du skall ha brandisolering (30 mm stenull) på röret i hela sin längd där det inte går i själva köket. Det är i princip bara den sista slangbiten som inte behöver vara isolerad, under förutsättning att den är helt åtkomlig.
När vi hade inspektion av immkanalen i vårt gamla kök så klagade sotaren på att slangklämman till anslutningsslangen inte kunde öppnas utan verktyg. Han hävdade att anslutningen skall vara gjord så att man inom sekunder skall kunna slita bort slangen för att hindra brand att sprida sig från fläkten vidare upp i röret. Det finns slangklämmor med små spakar som spänner istället för en skruv.
Kravet på isoleringen är att det skall kunna brinna inne i röret i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför röret (inom den tiden släcker brandkåren). Det finns platser dit brandkårens utryckningstid är längre, då ställs högre krav på isoleringen.
Vet inte riktigt vad som kommer ovanför, ska man öppna det så måste det sågas upp. Den biten är inte rörd sedan det bygdes i fabrik på 80-talet. Det satt en bit spirorör med isolering runt tidigare som gick ½m ner genom taket ungefär, men den är som sagt 11cm för långt till vänster nu.
Min tanke är att jag sätter dit en 45gr rörböj (och jag kan isolera den om det är så man ska göra) som går ner genom innertaket, och sedan ansluter en slang inuti fläktens "kåpa" eller "skorsten" eller vad det kallas, då kommer man åt slangklämman inifrån köket. Då måste jag dock på något sätt dölja hålet som är där idag, samt delar av rörböjen som också kommer synas.
Jag har sett att folk har byggt som en liten "box" tidigare, skulle gärna vilja ha tips på hur man bäst bygger en sådan.
Min tanke är att jag sätter dit en 45gr rörböj (och jag kan isolera den om det är så man ska göra) som går ner genom innertaket, och sedan ansluter en slang inuti fläktens "kåpa" eller "skorsten" eller vad det kallas, då kommer man åt slangklämman inifrån köket. Då måste jag dock på något sätt dölja hålet som är där idag, samt delar av rörböjen som också kommer synas.
Jag har sett att folk har byggt som en liten "box" tidigare, skulle gärna vilja ha tips på hur man bäst bygger en sådan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
