hej, jag försöker hitta vad jag ska ha för apparat för att kyla ned min studio som blir för varm av all utrustning. jag har precis byggt klart i lokalen o har ett rör ut o upp till gården där jag kan hämta eller blåsa ut luft. jag har även ett rum som är "kallt" vartifrån jag hämtar luft till ett annat rum.

måste jag köpa en värmeväxlare? finns d inget två eller en delat system som bara kan skicka in frisk luft i rummet? räcker en portabel ac?

ser fram emot era kvicka svar o er hjälp då jag just sitter o förgås härinne..

:eek:

Dra en kanal utifrån där du kan få in sval luft och sen drar du en kanal med en fläkt och blåser in den varma luften i huset. Om du nu har det i källaren på ditt eget hus förstås. På så rätt får du gratis värme oxå.

hepp igen!! kör en nystart på denna tråd eftersom d funkade bra med kanalfläkt under vintern men nu under vår o sommar blir d på tok för varmt. jag har alltså installerat en kanalfläkt som skickar in fräsch luft men jag måste kunna kyla ner luften oxå. jag har kollat på värmepumpar vilket leder till min första fråga. värmepump?! jag behöver aldrig värma min lokal jag måste kyla ner den!! kollar jag på fel grejer eller? va jag förstår måste jag ha en tvådelad pryl för att jag ska kunna placera utomhusdelen i ett närliggande hissrum o där bli av med varmluften. jag har en gammal fläkt/ac i en annan lokal på samma adress, National heter den, låter som fan men funkar o kyler ned rummet på några minuter. den har bara fläkt eller kylfunktion, ingen värme. utomhusdelen till denna National är placerad i samma hissrum som jag tänkte placera den nya apparatens utomhusdel i. finns d nått liknande idag??

hittade denna på prisjakt "LG S09" för 5k. är d rätt? vad kostar installation av en sån? eller är luft/luft-värmepump helt fel?? finns d tvådelade ac bara? eller vad heter d?

pliiis!!

:banghead:

Redigerat:
Köp en portabel ac på hjul.
Bara rulla in och sätta i kontakten i vägguttaget.

..men måste jag inte föra ut varmluften nånstans? alla portabla ac har väl en slang som man typ lägger ut på balkongen eller fäster vid ventilation vid fönstret??

Jag vet ej så mycket om dessa ac men slangen kan vara till att leda bort vatten om du har den som luftavfuktare.
Oavsett måste du ha hål i väggen för en luft/luft också då ena delen är utomhus o andra delen är inomhus.

vem installerar en sån här då?? o va kostar d? i sthlm.

Zibro S-1326

Micro skrev:
Jag vet ej så mycket om dessa ac men slangen kan vara till att leda bort vatten om du har den som luftavfuktare.
Oavsett måste du ha hål i väggen för en luft/luft också då ena delen är utomhus o andra delen är inomhus.
nja så funkar d inte riktigt va...? vatten får man väl tömma försig o den varma luften måste ledas ut..

Luft/luft leder i alla fall inte ut någon varmluft och dom små har jag ingen aning om.
Hålet till Luft / Luft är till elkabel och rören som kylmedel går i mellan innerdel o ytterdel.

Bump!!

BUMP!! komigennu!! berätta lite enkelt hur d funkar.

Kan du inte dra ett rör till ac:n som redan sitter där och ta kall luft från den?

Ställ din fråga här så kommer du att blir expert snabbt som ögat: www.varmepumpsforum.com

Jag skulle tro att portabel AC går bort om du inte kan leda bort luften, precis som du indikerar tidigare i tråden..

ok nu har jag kommit fram till att jag nog behöver en ikke portabel luft konditionering. men. vart hittar man d?? typ som en luftluft värmepump fast utan värme..bara ac

pliis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.