F
Fredrik_1976: Jag har skickat dig ett PM
4 svar · 6,4k läst
·
N
norrbottenstorpet: [citat] Tja, om tilluften till rummet bara kan komma via det hålet i vilket fläkten sitter så ja, då torde fuktstyrningen kunna få lite fnatt. Så är det inte för mig. Men, det finns ju många andra styralternativ på moderna fläktar. Du kan ju styra på brytare när du börjar duscha och sedan fördröjt frånslag (timer kanske 10-15 min). [citat] Skorstensskydd, plåthuv eller vad man
3 svar · 1,2k läst
stake
stake: Ja, börja byta filter på TL så kanske det löser sig. Spännande;-)
27 svar · 9,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: Undertryck på vinden är fel. Kyla luften på vinden är fel.
4 svar · 1,2k läst
B
big mike: Så symmetriskt som möjligt borde bli nånstans runt där kylskåpet är ungefär och då blir det ca 7 m till gaveln där jag sätter friskluftventilen. Ska försöka rita upp rördragning med utgångspunkt från det då.
8 svar · 9,7k läst
·
K
keihin84: Tack för svaren! Har letat lite själv och hittat att Sunwind säljer till synes samma grejor för en femhundring mindre... http://www.sunwind.se/produkter/produkter-foer-fritidshuset/energi/ventilation Kanske går hitta på E-bay från Kina el likn? :)
3 svar · 5,3k läst
·
Patrick E
Patrick E: I mitt dubbelgarage finns en ventil längst ner på varje dörr (pardörrar). Ventilöppningarna är ca 10x20 cm. Dock är öppningen för luften mindre eftersom det sitter ett galler på utsidan av dörren. På ena långsidan finns en tallriksventil med diameter på ca 15 cm. Denna sitter ca 20 cm ner från taket och nästan i slutet av väggen från dörrkortsidan sett. Elementet i garaget är
1 svar · 3,2k läst
Dede77
Dede77: [citat] Lite nyfiken hur andra gör med sina garage på vintern. Jag har ett oisolerat garage (95mm isolering i vägg och tak, oisolerad platta) och håller runt +5°C hela vintern. Har lågt sittande ventiler i resp slagport och en ventil högt på motstående sida. Under den ventilen har jag satt frostvakten. Där sitter idag ett galler men har funderat på att sätta tallriksventil istället.
17 svar · 24,2k läst
P
plv: Okej, då fattar jag mer. Lite klurigt... Först och främst måste den nya spirobiten till den gamla kanalen brandisoleras då den ligger i innertaket och nära brännbart material. Avslutet på den gamla kanalen är ju helt klar inte bra och att ansluta den nya på den gamla kanalen i sidan med alla dessa böjar är heller inte helt optimalt, bromsar luften mycket. Bäst hade varit att gå på
5 svar · 5,9k läst
·
L
lollo_19: Vi tackade nej. Tack för all hjälp!! :)
11 svar · 2,6k läst
Patrick E
Patrick E: Jag har öppen spis och FTX. Systemet är projekterat av en ventilationsfirma. När jag inte eldar har jag spjället stängt. Eftersom FTX-systemet både tillför friskluft och suger ut frånluft blir undertrycket kontrollerat jämfört med ett rent frånluftsystem. Jag har aldrig märkt att det kommer in luft genom skorstenspipan. Mitt FTX-aggregat går att ställa om i ett läge så man tänder
1 svar · 1,2k läst
johannaj
johannaj: [citat] Jodå, möss kan allt de vill, visste du inte det....:p
23 svar · 22,8k läst
·
A
Angelin: Som Fredrik skriver så finns det ersättningsplattor i fibercement. Promonord säljer dessa, de har även ventilationshuvar till dessa plattor. Du kan köpa deras produkter hos tex Optimera och Beijer. Se länk... http://www.promonord.com/products/product/p6/?caturlname=vagformade-takplattor Med vänlig hälsning Magnus
12 svar · 4,1k läst
oldswede
oldswede: Orreborre, Om du är bra på att teoretiskt beräkna flöden så skall du absolut lösa problemet den vägen. Rent praktiskt gäller det annars att hindra radongasen från att tränga upp från marken genom plattan och in i bostaden. Tryckskillnaden mellan bostaden och utrymmet under plattan bör vara mycket lågt och det bör alltså vara lätt att avleda gasen en annan väg via dina "smalrör".
4 svar · 14,7k läst
S
Smile.75: Vilket system valde du?
6 svar · 2,8k läst
R
rollo: Om det nu är ett gammalt hus borde grunden ha bekänt färg vid det här laget om den är osund eller ej. Om det inte finns lukt eller biologisk påväxt skulle jag inte bekymra mig. Lösningen du föreslår om att blåsa in den varma ("torra"?) luften med fläkt ger fel resultat. Det du mäter är den relativa fulktgheten och den blir lägre eftersom temperaturen är högre. Det kan mycket väl
5 svar · 1,9k läst
C
canardlover: Tack alla för bra synpunkter, jag har tvekat inför HEPA-modellerna - lite av en halvmesyr - eftersom dammsugarlukten tyvärr stannar inomhus men jag får väl trösta mig med att all den goa varmluften oxo stannar i huset.....=)..!
4 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Otur! En sådan här ventil använder man normalt för frånluft: [bild] http://www.jula.se/invandig-franluftsventil-414006 Den är gjord för 100 mm ventilationsrör. Går det inte att sätta in en skiva som täcker hela utloppets öppning, och sedan sätta en sådan här ventil i täckskivan? Alternativt bygga en liten sned låda, som är så bred att ventilen får plats. Ytterdiametern är
8 svar · 7,4k läst
·
V
vectrex: [citat] Nja, lite luftcirkulation blir det nog ändå, åtminstone om det blåser lite. Jämför med 2 öppna fönster på var sida huset, korsdrag. Men någon konvektionsdriven ventilation får man inte. Visar det sig att det inte räcker med min föreslagna lösning är väl det enklaste alternativet i så fall att sätta in 1 eller 2 fläktar (typ Fresh) vid frånluftsventilerna. 50 cm är nog
7 svar · 10,2k läst
sysmali
sysmali: Detta vore något att ha i min fuktiga krypgrund :) "– Vi ser att det har oerhört många unika egenskaper som ingen hade väntat sig. Materialet suger upp vatten bättre än något annat ämne man känner till vid låga rumsfuktigheter, säger Maria Strømme. Uppsugningsförmågan gör uppfinningen intressant inte bara ur ett kommersiellt perspektiv, utan också ur miljösynpunkt. –
0 svar · 1,3k läst
M
Motörelf: Hej! Letar efter lite idéer och tankar kring ventilationsinstallation på en liten toalett. Byggde om ett klädskåp till en "andratoalett" förra sommaren och tänkte att jag skulle ge mig på att få till någon ventilationslösning nu när semestern är slut. Huset är byggt 58 med självdrag, enplans med källare. Det finns tillluft i alla rum i källaren och från det gamla badrummet samt
0 svar · 2,4k läst
S
smurfen72: Blir svårt att få dit ett 125 don på 80*80 kanal. Vet inte om det behövs don det lär inte behövas strypa flödet men nån typ av galler behövs så det ser bra ut men vet inte vad som finns.
7 svar · 3,0k läst
F
fredand44: Hej! Tack för den förklaringen som var mycket bra för att förstå. Mvh Fredrik
14 svar · 3,0k läst
bjolo360
bjolo360: Det låter bra. Att det varit ett fönster där gör det ju mindre troligt att det går några ledningar där, men du kan knappast lita på det och knappast lita på några ritningar heller, så det är nog att borra lite försiktigt helt enkelt (lager för lager liksom)...
3 svar · 10,1k läst
D09
D09: [citat] Absolut värt att ha självreglerande beroende på temp. Har liknande :)
4 svar · 4,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jodå, Nombz, vi bryr oss visst! Och vi (i alla fall jag) tycker att det är jättebra att du löste ventilationen på "riktigt" sätt. Grattis till ett jobb du kan känna dig nöjd med :thumbup: Och det blir ju åter igen en pluspoäng till Bygga Hus!
6 svar · 4,6k läst
Y
Yrrol: (separata rör men i slutändan samma fläkt)
22 svar · 15,2k läst
·
S
svetsnisse: Fungerde bra med 2st ventiler.
1 svar · 2,5k läst
E
Elsakling: [citat] Nä jag uttryckte mig nog fel när jag skrev tilläggsisolering. Jag menar att de i samband med bygget gjorde extra tillval gällande isolering utöver hustillverkarens standard.
21 svar · 3,8k läst
H
Helioz: Detta brukar ske om man inte slammat/rödgrundat väggen innan putsning.
4 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.