Akahigi skrev:
Du menar att det redan finns frånluftsfläktar som alltid går? Då är det väl inte självdrag utan närmast F-ventilation (?).

I det fall man har självdrag till takgenomföring kan man ju sätta en takfläkt.

Man kan ju, om man har köksfläkt till vägg/takgenomföring, sätta en fläkt utanpå som alltid går. Och en i badrummet. Eller?
- Nej, jag menar att frånluftsutgångarna väl sitter i kök och badrum i ett självdragssystem?

Hej
Det bästa är att sätta fläkten på taket och sedan justera in systemet.
Gör en sökning i forumet. Det finns spaltkilometer skrivna om detta.
Fredrik

Akahigi
Själv har jag rör upp till takgenomföring i mitt självdrag. Det ska bli (precis som föreslås ovan) takfläkt med transformator för att ställa hastigheten.

Jag funderar på hur ett tänkt självdragssystem reagerar på att utluftsvolymen plötsligt ökas mha ex. en fläkt. Är det inte risk att man får för mycket kalluft in i huset o på så sätt ökar sina uppvärmningskostnader?
Hur reglerar man en sådan lösning?

Akahigi
Kalmarkille skrev:
Jag funderar på hur ett tänkt självdragssystem reagerar på att utluftsvolymen plötsligt ökas mha ex. en fläkt. Är det inte risk att man får för mycket kalluft in i huset o på så sätt ökar sina uppvärmningskostnader?
Hur reglerar man en sådan lösning?
Generellt sett vad jag förstår är självdrag för effektivt på vintern och för lite effektivt på sommaren, när det dessutom är fuktigt ute.

Så att ställa in flödet med en fläkt och reglera med ventiler säkerställer rätt mängd luft. Man kan då ställa på "spar" när det är minusgrader, om man vill.

Från ditt perspektiv är det att väga energikostnaden mot risken för dålig inomhusmiljö.

Om man kollar på vad som rekommenderas som minimiluftomsättning enligt Boverket så blir det svårt att se att det sker med självdrag.

Men jag är inte expert, och de verkar osams :D

Luftomsättningen ska vara minst 0,5 luftomsättningar i timmen året runt och dygnet runt
Det ställs in genom att man monterar frånluftsdon,tilluftsdon och en fläkt.
Frånluft sätts i kök,badrum,toaletter och klädkammare
Tilluftsdon sätts i alla andra rum som tex vardagsrum,sovrum osv.
En venttekniker justerar sedan in anläggningen. Injusteringen är inget en privatperson klarar om man inte har tillgång till de instrument som krävs.
På detta vis konverterar man ett självdragssystem till mekanisk frånluft. Vill man inte elda för kråkorna är det FTX som gäller men då ska det till rör och annat i alla rum.
Det går inte att kompromissa på detta område. Det har provats med dålig framgång på 70 talet med sjuka hus och människor som följd.

Fredrik Å skrev:
Luftomsättningen ska vara minst 0,5 luftomsättningar i timmen året runt och dygnet runt
Det ställs in genom att man monterar frånluftsdon,tilluftsdon och en fläkt.
Frånluft sätts i kök,badrum,toaletter och klädkammare
Tilluftsdon sätts i alla andra rum som tex vardagsrum,sovrum osv.
En venttekniker justerar sedan in anläggningen. Injusteringen är inget en privatperson klarar om man inte har tillgång till de instrument som krävs.
På detta vis konverterar man ett självdragssystem till mekanisk frånluft. Vill man inte elda för kråkorna är det FTX som gäller men då ska det till rör och annat i alla rum.
Det går inte att kompromissa på detta område. Det har provats med dålig framgång på 70 talet med sjuka hus och människor som följd.
- Kräver inte mekaniska ventilationssystem att huset är någorlunda tätt och isolerat? (läste att i synnerhet när det gäller FTX som förutsätter en tät byggnad)
Ett hus som är byggt för självdragsventilation är väl långt ifrån tätt...av naturliga skäl?

FTX har större krav än vanlig frånluft. Byte av tätningslister runt fönster och dörrar brukar räcka vid konvertering till vanlig frånluft.
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.