Ventilation
lofe: [citat] Nej. Det är ju inget problem att fläkten går hela tiden annat än att den låter lite. Vi brukar inte köra den hela tiden utan stänger av den mellan tvättar. I sommar har vi dock kört den någon timme per dag för att hålla ned luftfuktigheten. Vi har även använt den som svamptork. Vi la ut svampen på ett nät i en liten toalett och körde den en natt. Svampen var torr på
norrbottenstorpet: Då det kommer att vara uppvärmd luft som går från badrummet i röret, så borde det inte finnas någon kondensrisk på rörets utsida. Men du borde väl ändå ha isolering i mellanbjälklaget mellan två plan, inte minst för ljudisolering.
Hus-kvarna: Jag kan inte svara på om diametern ökat generellt på köksfläktarna. Men många har just 125 mm och då är det dumt att göra en flaskhals. Vanlig frånluft i badrum mm brukar väl bara vara 100 mm
Stegalos: Hej igen, ok.. ingen som hade något där.. En annan fråga som någon kan svara på kasnke då. om man kollar på ritningarna som finns: http://ovikssotning.se/Byggbeskrivningar/IMKANAL%20GENOM%20VAGG.pdf så står det att den ska sticka ut 100mm utanför ytterväggen. - Hur ser man då till att täppa itll hålet i själva väggen runt röret på bästa sätt så man inte får in fukt där
Krillew: Nej det satt inge list i tröskeln. Men jag kommer fixa en tätning där med. Mellan rummen då byggde jag dubbelvägg för att minska ljudledningen och sen så hallen utanför är en del av framtida tv/biljardrum så om tjejerna inte vill höra klotkrockar hela natten så måste jag se till att det blir tyst i deras rum. Min o frugans sovrum vetter också mot samma utrymme.
ion: Tror det blir enklast att dra ett eget rör till köksfläkten. Plugga anslutningen på ventilationsröret eller sätt en extra dysa i köket från det påsticket. Att ha båda på samma rör skulle kräva att v-fläkten varvade upp och gav det dubbla flödet gentemot spisfläkten för att inte v-flödet skulle avstanna när man använder spisfläkten. Må påpeka att ventillationen och
leftrustle: [citat] Tack, beställt 2 stycken nu, så billiga så lika bra att testa. Känns definitivt som rätt idé.
Torpartösen: Jepp, allehanda kolmonoxid/gaslarm ska införskaffas. Men hur säkerställer jag en god ventilation?
GoForIt: Ja, det låter väl som en vettig lösning med någon form av väggventil. Justerbar kan ju vara bra, så att ni kan justera ventilationen när ni inte är där..
Danju: Hallå! Fläktträsket har det ju kallats. Har äntligen bestämt att renovera köket. Vi har ju en takfläkt som styrs av köksfläkten. Hajar dock inte skillnaden mellan fläktarna nedan. Eller: den första fläskar på för fullt i alla utsug medan den andra finlirar lite grann? Till exempel genom att bara dra ut ur badrum men inte kök. Nästa fråga: går det att sätta in en Alliance
pelpet: En 55 x 110 rektangulär kanal har en area på 6050 mm2. Ett 100mm spirorör har en area på 7850 mm2. Så om du går mellan dessa två så blir det sämre sug i röret. Det finns två sätt att hantera det. Antingen försöker du hitta en kanal med större area, eller så sätter du en kraftigare fläkt på taket. Jag har ingen koll på hur det korresponderar mot brandskydd och liknande. En
Maveric77: Tack cubix! Det skulle ju kunna funka med en avfuktare med, men källaren är ju lite olika rum så det vore enklare med ventiler. Ingen annan som har tankar/åsikter om huruvida jag ska täta källardörren och betrakta källare och bostadsdel som olika "klimatzoner"?
Demmpa: Är garaget som en del av huset (tex källargarage)? Eller är det ett vidbyggt garage (garagets ena yttervägg är del av husets ena yttervägg)? Om garaget är en del av huset är det hyfsat ok att det ventileras ihop med huset. Om garaget är vidbyggt så är det "förbjudet" med gemensam ventilation.
Fredrik Å: Våra satt med byggband. Bort med byggbandet och gungade skarvarna lite så dom gick isär. Fick bort allt utan att det gick sönder. Fredrik
cpalm: [citat] Det stämmer säkert, det var länge sedan jag höll på med detta. :)
Bigfoot: 90 m3/h => 108 kg/h Antag att du tar luften vid taket ovanför kaminen och att den håller 40 grader (ingen aning om det är ett rimligt värde, men det är ju bara att skicka upp en termometer och testelda) och att övriga rum kommer att stabilisera sig på 20 grader. (Det senare gäller förstås under förutsättning att du flyttar över "lagom" mycket värme.) 108kg/h * (40 - 20)K * 1012
HSP: Mycket riktigt ser det svarta ut att vara ett avloppsrör. Man bör kunna lyfta upp ventilationsröret så det hamnar till höger om det svarta röret. Ännu bättre om man får det ovanför det svarta röret, det beror på hur det ser ut i övrigt (utanför bilden) Att bara ta bort det är nog ingen bra ide utan att först ta reda på hur ventilationen är tänkt att fungera i ditt hus. Flyttar
pelle242: Titta på www.byggtjanst.se. Sen måste det finnas som kurslitteratur för byggingenjörer, kolla på nån högskola, dom brukar ju ha beskrivningar av kurser. Har du någon högskola i närheten kan du knalla in på deras bibliotek och kolla runt lite och kopiera sånt som är intressant.
peroande: Fläkt på taket är inte ett alternativ. Kanalen mynnar i källarytterväggen. Ovanför finns två våningar varav en har betongbjälklag. Jag vill ha kanalfläkt just för att inte skapa övertryck. Tanken är att sätta den strax innan kanalen mynnar genom ytterväggen. Det blir alltså bara några decimeter med övertryck. Alternativet vore att montera en sugande fläkt på utsidan av
fredrikru: Inget som slår golvvärme men det är lite dyrare men helt underbart. Kombinationen golvvärme & FTX är underbart för då slipper man kalldraget. Gör rätt från början. Du kommer inte att ångra dig. Ventilationsritning kan du beställa exempelvis hos http://www.ventilationsbutiken.se/ och det är inte så svårt att göra det själv. Själv bor jag i ett 1plans hus byggt 1992 och köpte
KnockOnWood: [citat] [citat] Ett litet tillägg efter genomläsning: Det är just i toaletter, tvättrum etc man inte vill "ha in" luften. Det är där den skall sugas ut. Som kuriosum kan jag berätta att i mitt hus finns 5 tilluftsventiler och 4 frånluftventiler. En tilluftventil vardera i de tre sovrummen och två i vardagsrum/matrum. Frånluftventiler i badrum, toalettrum, tvättstuga och kök. Allt med
Fredrik Å: Jag kanske missförstod det hela. Är det inte väggventiler du vill ersätta ? Jag gjorde operationen i vårt hus där tilluften bara var ett uppsågat fyrkantigt hål i sockeln med ett galler på utsidan och en lucka på insidan. Ventilen jag länkade till täckte för hela hålet på insidan vilket gjorde ett rör överflödigt. Jag limmade även ett insektsnät på insidan av utegallret för
Fredrik Å: Finns bra ventiler för sånt... http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/tl98f.php?group=prod_prod_grp-s1%2F231
Hubbe2: Japp, som nämnt så har projekt köksrenovering startat. Planen är att rensa rummet och ta bort befintlig gips på de väggar där skåp skall stå för att ersätta med OSB+gips. Nu siiter det en gammal alliancefläkt på ena väggen och den styr ju ventilationen i huset. Fläkten skall bytas men det kommer ju dröja innan den kan monteras. Hur gör jag med styrningen så länge? Kan huset
gaffa: [citat] Det är ett bra tips för att slippa ljudet lite grand så det kanske jag börjar med. Men främst vill jag spara lite på värmeförlusterna, finns det ingen som har/har sett en sån fläkt som jag beskriver?
Hemmaprojektarn: Ytterligare ett bekymmer som skulle kunna uppkomma med en luftsolfångare på vinden är att den kanske bara kommer att höja temperaturen så pass mycket att det blir en perfekt klimat för mögelsporer att växa. Så om man har otur så förvärras bekymret istället för att förbättras. Annars är luftsolfångare toppen, med rätt placering och konstruktion så ger de ju ett fin fint
Fredrik Å: En korrekt justerad frånluft byter all luft 0,5 gånger/timme.Hur mycket paxar och liknande skickar ut vet jag inte. Fredrik
b_hasse: Idealet är väl att suga ut luft ur duschutrymmet med den vanliga frånluftsfläkten, och släppa in luft från övriga huset, t.ex genom en glipa i dörrens över- eller underkant. Du ska i så fall täppa till båda tallriksventilerna och installera en ny ventil som ansluts till frånluftsfläkten. Att helt undvika imma och droppar på fönstret vid duschning kanske inte är realistiskt.
hempularen: Vad gäller riktning så är dte OK med vågrätt, men det hadlar om antalet krökar. Normalt är kravte max en krök. Det skall gå att komma åt hela röret genom att rensa från ena eller andra hållet. Har man fler kräkar så skall det finnas rensluckor vid krökarna. Det skall vara OK med någon extra krök om man förmonterar en dragvajer i kanalen, så att rensutrustning kan dras igenom