Hej.
Lite pinsam nybörjare på det här med FTX. Har ett Heru 100 T installerat i vårt 2mån gamla nybygge à 170kvm.
Nu är första gången temperaturen sjunkit, och eftersom värmen kommer påkopplas på nästa vecka har jag endast FTX att värma huset med i dagsläget. Trodde helt klart att det skulle kunna putta in mer värme än det verkar kunna.
Har jag missförstått effekten? Har ju inte passivhus, men har 0,8 i fönster och 30 i väggar.
Lite pinsam nybörjare på det här med FTX. Har ett Heru 100 T installerat i vårt 2mån gamla nybygge à 170kvm.
Nu är första gången temperaturen sjunkit, och eftersom värmen kommer påkopplas på nästa vecka har jag endast FTX att värma huset med i dagsläget. Trodde helt klart att det skulle kunna putta in mer värme än det verkar kunna.
Har jag missförstått effekten? Har ju inte passivhus, men har 0,8 i fönster och 30 i väggar.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Du kan bara få varmare tilluft än inomhus temperaturen under två tillfällen;
1. Det är varmare ute än inne.
2. El-värmen i aggregatet går.
1. Det är varmare ute än inne.
2. El-värmen i aggregatet går.
Du tillvaratar bara befintlig värme inifrån. Dock så sker en konstant förlust av värme för varje enhet luft som du byter ut vid luftcirkulation. Visst har du igång det elektriska värmebatteriet (osäker vad det heter)?
Det ger visserligen lite extra effekt, men när jag körde med det som tillskott i samma anläggning så var effekten verkligen marginell. Dock i ett gammalt hus som då krävde 2-3 ggr mer energi för uppvärmning jmf ett nybyggt hus.
Det ger visserligen lite extra effekt, men när jag körde med det som tillskott i samma anläggning så var effekten verkligen marginell. Dock i ett gammalt hus som då krävde 2-3 ggr mer energi för uppvärmning jmf ett nybyggt hus.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det ser inte ut som om värmeaggregatet går på displayen. Det finns en separat temperaturinställning för det. Iallafall om din Heru fungerar som min.
Ditt elbatteri är inte inkopplat då man inte ser värmesymbolen.
gå in under service meny och slå koden 1199, bläddra sen ner till menyn eftervärmningsbatteri tryck ok och välj "på"
Sen ska det funka.
Gör det inte det får hojta till så kan jag guida dig vidare.
gå in under service meny och slå koden 1199, bläddra sen ner till menyn eftervärmningsbatteri tryck ok och välj "på"
Sen ska det funka.
Gör det inte det får hojta till så kan jag guida dig vidare.
Aha! Ska testa bums. Han på alig sa att den tillför om plusset syns, men det är alltså en annan symbol som ska synas?Tjoa skrev:
Va mycket roliga inställningar det fanns där i servicemenyn. Men jag förstår att de är dolda. "You would just ruin it" om alla tilläts pilla med det där.
Följdfråga:
Vad menas med tilluftsgräns, min 15, Max 25? Stryper den helt tilluften utanför dessa intervall?
Följdfråga:
Vad menas med tilluftsgräns, min 15, Max 25? Stryper den helt tilluften utanför dessa intervall?
Redigerat:
Och vad menas med sommarkyla? Som nu stod som av? Med undermenyer:
InUtdiff: 5 gr
Frånluft hög: 24 gr
Frånluft låg: 18 gr
Är detta det jag saknade i somras när det kändes som Heru'n på kvällarna (kallare ute än inne) återvann även inneluftsvärmen trots att jag satt att jag ville ha 18gr inne (det var 23) och ute var 16. Minns att den inte visade att den sprutade in den kalla sommarluften rakt av utan värmde upp den först trots att jag bett om kyleffekt.
InUtdiff: 5 gr
Frånluft hög: 24 gr
Frånluft låg: 18 gr
Är detta det jag saknade i somras när det kändes som Heru'n på kvällarna (kallare ute än inne) återvann även inneluftsvärmen trots att jag satt att jag ville ha 18gr inne (det var 23) och ute var 16. Minns att den inte visade att den sprutade in den kalla sommarluften rakt av utan värmde upp den först trots att jag bett om kyleffekt.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Vill minnas att man kan ställa temperaturen för när elelementet skall gå på separat inne i inställningsmenyn.
Hittar inte nått sånt, kan det va nån av ovan inställningar jag frågade om? Eller "Reglertyp"? Känns inte som det. Kan det vara så enkelt att den inte kyler ändå? Att temperaturen bibehålls trots 20gr IN?mariatherese skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OT
Det låter som du har ett välisolerat hus!
Jag har själv 310 mm isolering i väggarna.
Och har ingen eftervärmare i FTXen.
Ingen värme har varit igång sedan april. Inte ens en liten mysbrasa.
Nu är det 15,2°C ute och 22,5°C inne.
Visserligen södra Halland, det är kanske lite tuffare i Västra G
Det låter som du har ett välisolerat hus!
Jag har själv 310 mm isolering i väggarna.
Och har ingen eftervärmare i FTXen.
Ingen värme har varit igång sedan april. Inte ens en liten mysbrasa.
Nu är det 15,2°C ute och 22,5°C inne.
Visserligen södra Halland, det är kanske lite tuffare i Västra G