Ska göra om badrummet på ö-v och tänkte att när man ändå håller på och river i allt så är det lika bra att kasta den värdelösa paxfläkten och sätta en kanalfläkt på kallvinden istället och ett frånluftsdon i badrumstaket. Tystare, kraftigare och snyggare!

Nu till funderingarna..
- Jag behöver ta bort en eternitkanal som ansluter till egen kanal i murstocken. Den sitter knappt fast och verkar i princip gå att bara bära iväg. Tips kring hur jag bäst undviker att dra i mig en massa asbest? P3-mask och engångsdräkt har jag. Annat att tänka på?

- Tänkte ansluta till murstocken med spirorör. Kan jag ta en 90 graders böj, sticka in den och spruta i fogskum så den "gjuts fast", eller är det mer lämpligt att använda t.ex husfix? Eller ska jag sätta en stos över öppningen? Hur tätar jag i så fall? Får man använda fogskum för tätning mot murstock när det handlar om allmänventilation?

- Isolering av kanal och fläkt? Jag köpte 30 mm brandmatta med hönsnät på. Ska jag svepa in både rör och fläkt i detta? Räcker det med ett lager eller måste jag ta två?

Köp en stos och skruva fast i skorsten.

Eftersom det är frånluft behöver du ingen värmeisolering, bara kondensstrumpa på röret.

Jag har precis gjort ungefär samma sak.

Mina reflektioner
- jag skulle inte tryckt in fuktig luft som kan kondensera inne i skorstenen, dra röret ända upp istället

- fogskum i skorstenen... På min sort står det att den klarar 90 grader varaktigt, 130 korta perioder. Vad tycker man om detta vid en brandakyddskontroll, eller mer viktigt, är det en brandrisk? Jag vet inte, men jag hade inte chansat. Hade dragit rör ända upp i skorstenen och fyllt i anslutning mellan rör och murstock med vanligt murbruk.

- jag köpte en mkt tyst kanalfläkt, och den låter inte mycket. Men det är förvånande mycket ljud som fortplantas/skapas i röret. Jag skulle sätta dit ljuddämpare, funderar starkt på att sätta dit det hos mig i efterhand.

- eternitrören brukar gå bra att "vicka" isär i skarvarna, då går inte röret sönder, och risken för damm minskat mycket

lapower skrev:
Eftersom det är frånluft behöver du ingen värmeisolering, bara kondensstrumpa på röret.
Och hur tänker du här?
Om det blir kondens så blir det på insidan av röret så vad du behöver är värmeisolering som ser till att röret inte blir kallt när det är kallt på vinden. Kondensstrumpan med sitt plastytterhölje ska ju hindra varm luft att kondensera på utsidan av ett kallt rör.

Men den fungerar säkert men är inte nödvändig utan vanlig isolering som TS köpt är helt perfekt....

Gjorde som så att jag fogskummade fast en 45 graders rörböj som jag stack in, snett upp i kanalen i murstocken. Anslutningen var ohyggligt ojämn och en stos hade inte gått att få tät. Detta var i mina ögon det smidigaste sättet att få det tätt. Har jag nu gjort något regelvidrigt? :-) Det går ju alltid att ta loss och mura fast en rörstump förstås... Jag tyckte det verkade ok iaf, med tanke på att kanalen endast är för allmänventilation. Spiroröret virade jag in i 2x30 mm brandmatta och najade runt allt. Väntar bara på elektrikern nu, sen blir det bra drag i ventilationen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.