7 073 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Ska FTX inte kunna uppnå 22°C inne vid 14 ute.
Hej
Hadde samma situation då jag byggde om tvättstugan och satte in bergvärme i oktober förra hösten. Men jag klarade det fint ihop med FTX & Braskamminen och en sommarstuga varmvattenberedare. Men det elementet är en liten reserv om aggregatet inte orkar växla upp temperaturen upp till 15 grader och det kan hända om det är riktigt kalla vinterdagar och du har lite svalare inne. Du ska aldrig gå under 15 grader på till-luften för då är det risk för kondens i rören.
Är det par minusgrader ute så har du bättre verkningsgrad på ditt FTX aggregat än en enklare frånluftvärmepump.
Själv har jag installerat frikyla och aggregatet reglerar det mycket effektivt genom en motorventil och startar och stänger av crikulationspumpen så jag har ungefär 15 grader på till-luften varma sommardagar.
Sommarkyla är när du har varmare inne än önskad temperatur och det är svalare ute (typ kväll) så går fläktarna upp i varv för att kyla ner.
Annars så rekommenderar jag en liten byggfläkt som du kan köpa för några hundralappar om du behöver mera värme .
// Fredrik
Hadde samma situation då jag byggde om tvättstugan och satte in bergvärme i oktober förra hösten. Men jag klarade det fint ihop med FTX & Braskamminen och en sommarstuga varmvattenberedare. Men det elementet är en liten reserv om aggregatet inte orkar växla upp temperaturen upp till 15 grader och det kan hända om det är riktigt kalla vinterdagar och du har lite svalare inne. Du ska aldrig gå under 15 grader på till-luften för då är det risk för kondens i rören.
Är det par minusgrader ute så har du bättre verkningsgrad på ditt FTX aggregat än en enklare frånluftvärmepump.
Själv har jag installerat frikyla och aggregatet reglerar det mycket effektivt genom en motorventil och startar och stänger av crikulationspumpen så jag har ungefär 15 grader på till-luften varma sommardagar.
Sommarkyla är när du har varmare inne än önskad temperatur och det är svalare ute (typ kväll) så går fläktarna upp i varv för att kyla ner.
Annars så rekommenderar jag en liten byggfläkt som du kan köpa för några hundralappar om du behöver mera värme .
// Fredrik
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Min / max tempinställningen när man exempelvis anväder sig av frånluftsreglerad tilluft eller rumsreglerad tilluft som grund inställning.
Vid sådan inställning blåser aggregatet inte in kallare eller varmare luft än install värde.
Använder man exempelvis tilluftsreglering som grundinställning har denna inställning ingen funktion.
Jag kan inte précis detta aggregat men sommarkyla brukar normalt vara följande.
Om det är varmare ute än inne startar värmeväxlaren jobba för att återvinna kylan inomhus.
Detta kallas normalt kylåtervinning.
Vid sådan inställning blåser aggregatet inte in kallare eller varmare luft än install värde.
Använder man exempelvis tilluftsreglering som grundinställning har denna inställning ingen funktion.
Jag kan inte précis detta aggregat men sommarkyla brukar normalt vara följande.
Om det är varmare ute än inne startar värmeväxlaren jobba för att återvinna kylan inomhus.
Detta kallas normalt kylåtervinning.
Japp nu var den på igen, värmaren, så det tyckte helt enkelt inte det var nödvändigt att värma då.
Känns ju hyfsat bra nu, blev lite orolig att huset läkte som ett såll och FTX'ns värmebatteri inte mäktade med. Att istället all värme skett per återvinning var ju helnajs.
Känns ju hyfsat bra nu, blev lite orolig att huset läkte som ett såll och FTX'ns värmebatteri inte mäktade med. Att istället all värme skett per återvinning var ju helnajs.
Mmm, har också en 15-litare för varmvatten. Blir sen förvärmare till Ack-tanken. Som drivs med ved o sol i första vändan.fredrikru skrev:
Fattar den det själv, eller menar du att jag ska springa o kolla det? Hur gör folk utan förvärmare? Vad är lite svalare? Säg jag åker på skidsemester.fredrikru skrev:
Detta fall hade jag ju några gånger, typ 23 inne, och 16 ute, men tyckte inte att FTXen jobbade mot mitt målvärde utan verkade "värmeväxla" den inkommande 16-gradiga luften innan den släppte ut den inne. Den sa exempelvis att det var 16 ute, men att den sprutade in 20 i rummen.fredrikru skrev:Själv har jag installerat frikyla och aggregatet reglerar det mycket effektivt genom en motorventil och startar och stänger av crikulationspumpen så jag har ungefär 15 grader på till-luften varma sommardagar.
Var sommarkyla läget aktiverat?Davidw skrev:
Om du har satt målvärdet 20 grader så håller aggregatet det värdet på till-luften. Själv körde jag 16 grader under större delen av sommaren när det var varmt ute och frikylan gick igång på dagtid och sommarkylaläget var avstängt.
Som sagt så är det ingen stor kyleffekt jag får från aggregatet på ett flöde på 50liter/sekund kanske max 700W när jag ökar på fläktarna men det hjälper att hålla det hyfsat svalt inne.
Varför vill man köra eftervärmare? Drar ju onödig el.
Har det alltid avaktiverat även fast det är -25 -20 så klarar aggregatet att återvinnavärmen så pass att det räcker med övriga fjärrvärme att hålla bra temp. inne.
Känns som att gå "bakåt" med att köra elvärme på luft
Har det alltid avaktiverat även fast det är -25 -20 så klarar aggregatet att återvinnavärmen så pass att det räcker med övriga fjärrvärme att hålla bra temp. inne.
Känns som att gå "bakåt" med att köra elvärme på luft
Eftervärme ska aktiveras när aggregatet inte orkar värma till-luften så att den inte understiger 15 grader. Annars finns det risk för kondens i rören. Men det är bara när det är riktiga köldknäppar som det ska behövas och det är inte många watt som behövs vid dessa tillfällen.NLA skrev:
True. Bara att jag inte installerat någon annan värmekälla än FTX'en än. Så nu klarar jag mig med FTX'en och en liten varmvattenberedare (som sen blir catch-tank). Ackumulatortanken installeras i detta nu. Sen kommer veden rulla igång.NLA skrev:
Tror inte det, blir till att experimentera mer nästa sommar.fredrikru skrev:
Ser du liter/sekund i dina inställningar, eller har du nått sätt att komma fram till det utifrån de rpm som mina inställningar ger mig?fredrikru skrev:
Har ventilationsritning på det gamla systemet och jag utgick ifrån dessa flöden när jag hade sotaren som justerade in det nya systemet. Klart billigare att anlita Sotaren än att anlita en ventilationsfirma.Davidw skrev:
Och nu är det -2°C ute och 18°C inne med eftervärmare på 1,2kW. Vet att det är flummigt att bara använda ett mätvärde, men säg det varit 2°C i medel sen 12 timmar tillbaka (20:00 igårkväll). Huset har då värmts med återvinning och eftervärmaren 1,2kW. Den har tappat 3°C eftersom det var 21°C igårkväll. (Nu när utetemp stiger kommer vi sakteliga tillbaka på 21°C.) Hus 170kvm.KnockOnWood skrev:
Vad blir förbrukningen utifrån detta enda mätvärde. Antar att 3 grader sänkning på 12h är rätt många kW, men vet inte hur jag räknar på tempsäkningen?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden