Jag håller på med en renovering av en klädgarderob i källaren där det även sitter ett frånluftsaggregat. Idag är tanken att jag ska slipa en herrans massa putsade väggar därinne, vilket förstås gör att dammet sugs in i ventilationen. Enda sättet jag ser att hindra detta, är att täcka över frånluftsdonet någorlunda och att även stänga av FTX:en medan slipningen pågår. Beräknas ta ungefär en timme.

Det är ganska kallt ute nu och jag funderar på om det är dumt att stänga av FTX:en vid den här tiden på året, även om det bara gäller en timme? Tänker på kondensbildning i rör etc.

Huset och ventilationen är byggd 1981, medan aggregatet är ett Heru 100 (monterat på vinden) installerat 2012.

Vad tror ni?

En timme är ingen fara. Det kan ju vara strömavbrott i många timmar... Ev kondens ventileras ut snabbt när du startar igen.

Som sagt, kondensen kommer ventileras ut igen.

Stort tack! Dags att slipa väggar! :)

Edit: Det jag märkligt nog kallar "frånluftsaggregat" är förstås ett frånluftsdon, inget annat. Svårt med orden tidigt på morgonen!

EndZone skrev:
Stort tack! Dags att slipa väggar! :)

Edit: Det jag märkligt nog kallar "frånluftsaggregat" är förstås ett frånluftsdon, inget annat. Svårt med orden tidigt på morgonen!
Kan vara ännu svårare sent på kvällen :)

Vad man brukar kalla a slip of the tongue :rolleyes:

Ja, jag är från Göteborg.

Haha, ni är för roliga där borta! ;)

Faktum est att jag stängde av FTX-en vissa dagar/kvällar förra sommaren.

Jag var lite för snål, och lade inte till tusenlapparna (tror det var tre) som behövdes för att få sommar-bypass.

Så när det var "tropiska nätter" var det omöjligt att få ner temperatuern inomhus, det blev bara varmare och varmare.Då var det bättre att stänga av aggregatet.
Men det märktes rätt sanrt att inneklimatet ändrades, blev kvalmigare helt enkelt.

Nu har jag en luft/luft-värmepump, som kan fungera som AC, men det har inte varit lika varma nätter i år, fastän det varit en underbar sommar.

Att stänga ner ventilationen en dag då och då kan inte vara negativt.
Låter klokt att inte dra in allt damm i ventilationssystemet.
Om inte annat sätter det nog igen frånluftsfiltret snabbt.

Jag vet inget som korkar igen en damsugare effektivare än gips/sandspackelslipdamm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.