http://www.24volt.eu/solfangare2.php

Jag har blivit lite sugen på att mecka ihop en luftsolfångare, dels då det ger billig värmen men sen har vi ju både byggradon och markradon (tot ca 400 Bq före markradonsugen, så det är väl OK) så allt som bidrar till ökat luftbyte är ju bra.

Men; om jag förstår det rätt så blåser fläkten i de här byggena IN den solvärmda luften i huset dvs det kan bidra till övertryck? Eller brukar man matcha dem med en ny utsugsfläkt nån annanstans på huset?

Förra ägarna har isolerat golvet på vinden (plastat under isolering), med oisolerat yttertak så där uppe är skitkallt vintertid och skitvarmt sommartid, och luktar rätt fuktigt. Det finns både fönster och ventiler på både norr- och södergavel så en liten idé är att använda luftsolfångare på södergaveln och ta in varmluften på vinden för att hålla vinden både över nollan och väl ventilerad, så vi inte får kondensproblematik. Då kan man ju lätt sätta en utsugsfläkt på norrgaveln för att matcha.

Tar vi däremot den här nyvärmda luften in i själva huset så blir det lite mer komplicerat. Vi vill inte öka undertrycket för då kan vi ju ta in mera markradonluft. Och vi vill inte skapa övertryck och få kondens/ångspärrsproblematik.

Jag hör på mig själv att det låter som att vi borde låta bli luftsolfångare... :)

t_solfangare1.jpg

En luftsolfångare är inte någon ventilationsapparat även fast många felaktigt använder den till att blåsa in fuktig luft i en sval källare.
Luftsolfångaren är en uppvärmningsapparat genom vilken man cirkulerar den luft som ska värmas upp.

Aha, jag tycker det verkar som att många tar ny uteluft och värmer för att sedan blåsa in. En del skriver även om att ha dubbla insug; ett med återförd inomhusluft och en med ny utomhusluft som man ställer mot mycket inomhusluft på vintern för att det inte ska gå back, men som man kör 100% utomhusluft sommartid för att få bra omsättning.

Är det bara cirkulation av samma luft så blir ju frågeställningen en annan! Så skulle jag ju också kunna göra förstås. Även på vinden. Och sen kan jag ju ändå sätta dit en mekanisk frånluft just på vinden för att hålla fukthalten i skick. Den borde väl suga åt sig en blandning av ventilen på andra gaveln, och läckage från våningen under. Jag tror att dagens fuktnivå där uppe är en risk på sikt även om besiktningen gav med beröm godkänt.

Eller så bara låter jag det vara och tar dit en FTX-firma nästa år efter vinterns radonmätningar. Tror ändå vi vill göra nåt sånt inom några få år, om det inte kostar alltför gräsligt och inte kräver alltför stora ingrepp i det lilla huset.

Redigerat:
Ytterligare ett bekymmer som skulle kunna uppkomma med en luftsolfångare på vinden är att den kanske bara kommer att höja temperaturen så pass mycket att det blir en perfekt klimat för mögelsporer att växa. Så om man har otur så förvärras bekymret istället för att förbättras.

Annars är luftsolfångare toppen, med rätt placering och konstruktion så ger de ju ett fin fint värmetillskott. Men det är nog så de ska ses också, som att värmetillskott till en annan värmekälla.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.