Hej alla

Har precis renoverat köket och dum som man är hade jag ingen koll på köksfläkten. Köpte en vanlig fläkt på Ikea men har nu fått lära mig att det tydligen är mekanisk frånluft i mitt nyköpta hus. Min fråga är då, måste jag köpa en ny fläkt för min ventilation eller kan jag köra den jag köpt med kolfilter, men få snurr på ventilationen på nått sätt. Just nu verkar det inte suga ut nått i frånluftsdonen. Hoppas ni förstår vad jag menar, har nollkoll på ventilation.

Mvh Henrik

I
Tror det blir enklast att dra ett eget rör till köksfläkten. Plugga anslutningen på ventilationsröret eller sätt en extra dysa i köket från det påsticket. Att ha båda på samma rör skulle kräva att v-fläkten varvade upp och gav det dubbla flödet gentemot spisfläkten för att inte v-flödet skulle avstanna när man använder spisfläkten.
Må påpeka att ventillationen och köksfläktens verkan minskar även om man har två separata rör, det blir ju två system som jobbar mot varandra, men det brukar hjälpa om man öppna ett fönster lite.
Jo, jag har det så, en frånluftvp och en sep köksfläkt. När köksfläkten går förlorar jag energi till vp, om jag inte gläntar lite på köksfönstret.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.