2 175 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kanalfläkt till eternitkanal
Mitt hus är byggt 1966. I källaren har jag ventiler i bl.a. toaletten och i duschutrymmet. De är anslutna till samma kanal som mynnar genom källarväggen. Kanalen är en kvadratisk eternitkanal. Jag behöver få bättre flöde i duschens ventil när någon duschar. Därför vill jag ansluta en fläkt. Eftersom kanalen är delad kan jag inte sätta en fläkt direkt i duschen. Då skulle jag bara blåsa in luften i övriga anslutna utrymmen. Min tanke är att montera en kanalfläkt strax innan kanalen mynnar genom källarväggen. Problemet är, törs jag kapa eternitkanalen? Dessutom, finns det kanalfläktar för kanaler med kvadratiskt tvärsnitt? Finns det en bättre lösning på mitt problem?
Produkter som diskuteras: "Kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Fläkt på taket är inte ett alternativ. Kanalen mynnar i källarytterväggen. Ovanför finns två våningar varav en har betongbjälklag.
Jag vill ha kanalfläkt just för att inte skapa övertryck. Tanken är att sätta den strax innan kanalen mynnar genom ytterväggen. Det blir alltså bara några decimeter med övertryck. Alternativet vore att montera en sugande fläkt på utsidan av husväggen, men det skulle bli väldigt fult.
Jag vill ha kanalfläkt just för att inte skapa övertryck. Tanken är att sätta den strax innan kanalen mynnar genom ytterväggen. Det blir alltså bara några decimeter med övertryck. Alternativet vore att montera en sugande fläkt på utsidan av husväggen, men det skulle bli väldigt fult.
Klicka här för att svara