Behöver en luftavfuktare till källaren (80m2) och tittar på följande:

Mitsubishi MJE 16 VX
Woods DS28
KCC-820EA

Alla tre verkar onekligen lösa uppgiften väldigt bra men det skiljer lite i pris och funktion. MB. är lite dyrare men har fler funktioner som värme. Woods verkar stora och många nämner dessa. Bra garanti oxå. MB har display där man både tydligt kan ställa in önskade värde men även se aktuella värde. KCC har display men vad denna visar vet jag inte då deras manual är ganska dålig.

Jag antar att jag vill ha hjälp att välja ut ifrån era upplevelser av följande. Vill inte betala för alla MB funktioner om man inte använder dem och t.ex KCC löser uppgiften lika bra. Frun brys sig bara om ljudet då hon är ljudkänslig.

Vad har ni och är ni nöjda?

Valde själv mellan dessa 3 för 3-4 år sedan.
Uppfattade dom som likvärdiga och köpte KCC som var på kampanj och är nöjd vilket jag säkert skulle varit med dom andra åxå.

Några övriga kriterier att fundera på:
- tankstorlek om du inte har möjlighet att koppla slang till avloppet.
- In o utblås på samma sida om du vill ställa den mot en vägg.

Jag har en Mitsubishi och är väldigt nöjd. Den är effektiv och värmer samtidigt som den avfuktar.
Enda nackdelen är att den låter en del. Dock inga problem att sova i rummet bredvid tvättstugan!

Nimajneb skrev:
Valde själv mellan dessa 3 för 3-4 år sedan.
Uppfattade dom som likvärdiga och köpte KCC som var på kampanj och är nöjd vilket jag säkert skulle varit med dom andra åxå.

Några övriga kriterier att fundera på:
- tankstorlek om du inte har möjlighet att koppla slang till avloppet.
- In o utblås på samma sida om du vill ställa den mot en vägg.
Jag kommer placera den i tvättstugan nere i källaren. Här är öppet avlopp så därför spelar inte storleken på tank någon roll. Tvättstugan är inte jättestor så den kan inte stå fritt på golvet så intag och utblås på samma sida är att föredra.

Menar du att KCC har in/ut på samma sida eller saknar den detta?

Och hur är det med displayen. Vad kan man göra. Förstår att MB har lite mer läge som tvätt, bara luftrening. Men vad kan KCC. Kan jag se aktuell luftfuktighet? Eller måste jag ha en egen mätare?

MTech skrev:
Jag har en Mitsubishi och är väldigt nöjd. Den är effektiv och värmer samtidigt som den avfuktar.
Enda nackdelen är att den låter en del. Dock inga problem att sova i rummet bredvid tvättstugan!
MB ser bäst ut med det kan nog kvitta när den skall stå i en tvättstuga i källaren. Ljudet är dock det frun tycker är viktigast. Och vad jag läst i energimyndighetens tester så är MB tystast. Sovrummet är ju inte direkt ovanför tvättstugan. Å andra sidan bor vi ganska centralt, rätt nära järnvägsspåret, så ljud finns det runt oss.

Värme läste jag att den har men när behöver man detta? Ser inte direkt vilken funktion den skulle ge mig. Men jag kanske inte har upptäckt det behovet ännu ;)

På sommaren blir det kallt i tvättstugan när ingen värme är på och den värmen som den ger gör rätt gott!

Hej
kastar mig in här lite då vi står i samma funderingar, men vi skulle helst vilja slippa tank då den kommer stå vid avloppet. Finns det ens modeller utan tank?

Bra åsikt det där med värme på sommaren, särskilt med källare är det ju verkligen en 2 i 1 funktion..

Läste att att MB har flera olika läge som tvätt, bara luftrening mfl. Hur mycket använder man dessa olika? Eller är maskinen mest inställt på ett värde och så går den igång när luftfuktigheten blir över detta värde.

Mr Lorentz skrev:
Jag kommer placera den i tvättstugan nere i källaren. Här är öppet avlopp så därför spelar inte storleken på tank någon roll. Tvättstugan är inte jättestor så den kan inte stå fritt på golvet så intag och utblås på samma sida är att föredra.

Menar du att KCC har in/ut på samma sida eller saknar den detta?

Och hur är det med displayen. Vad kan man göra. Förstår att MB har lite mer läge som tvätt, bara luftrening. Men vad kan KCC. Kan jag se aktuell luftfuktighet? Eller måste jag ha en egen mätare?
KCCn har två hastigheter (tvätt resp normal)
Timer
Man styr den genom antingen temperatur (är resp bör på displayen) eller luftfuktigheten (är-bör)

Vi kör bara med luftfuktighetsinställning, då LF ligger under börvärdet så går bara fläkten.

KCC tar in luft bakifrån och blåser ut snett uppåt (vinkel justerbar)
Antingen kör man med behållare eller så kopplar man in en slang till avloppet vilket vi kör med.

Mr Lorentz skrev:
Läste att att MB har flera olika läge som tvätt, bara luftrening mfl. Hur mycket använder man dessa olika? Eller är maskinen mest inställt på ett värde och så går den igång när luftfuktigheten blir över detta värde.
Kör nästan alltid tvättläget för att torka tvätt.... det går snabbt i tvättstugan i källaren på 14m2.
Normalläget körs när luftfuktigheten blir hög på sommaren.
Fläktläget går att köra även med KCC men verkar meningslöst.

Nimajneb skrev:
Kör nästan alltid tvättläget för att torka tvätt.... det går snabbt i tvättstugan i källaren på 14m2.
Normalläget körs när luftfuktigheten blir hög på sommaren.
Fläktläget går att köra även med KCC men verkar meningslöst.
Verka som KCC löser uppgiften bra. Har dessutom fått ett bra pris på den vilket gör att jag har nog svårt att motivera att lägga massa pengar i mellan för en MB.

Sorry om jag är trög men står det i displayen vilken fuktighet det är i rummet eller står det bara önskar värde som jag ställer in?

Vi har en KCC 820 sedan några månader tillbaka. Jag hade först spanat in Mitsubishin eftersom den verkade fått bäst i test på några ställen. Jag var sedan på en mässa och där fick jag se KCCn. Den verkade ha liknande kapacitet som Mitsubishin och hade fått ok på tester samt kostade bara hälften så mycket (2500kr), så jag slog till. Vi är väldigt nöjda med den.

Vi har nu haft den i tvättstugan som ligger i källaren. Den gör sitt jobb bra. Tvätten torkar på nolltid, den tillför värme och källaren känns allmänt trevligare. Nu när sommaren är över kör vi inte den så ofta eftersom vi har satt på värmen.

Man kan ställa in luftfuktigheten (5% intervall) samt sätta på timer. Fläkthastigheten har två lägen. I displayen kan man avläsa aktuell luftfuktighet och temp. (Mitsubishin tror jag har fler finesser. Tex så går fläkten hela tiden på KCCn (två lägen att välja på). Det är bara kompressorn som slår av och på. Mitsubishin tror jag man kan välja att fläkten också ska stoppa när luftfuktigheten är uppnådd.)

Den låter en del men om man ställer den på något mjukt så blir ljudet och vibrationerna mindre. Om man har den vägg i vägg med tex sovrummet och kör den på natten tror jag man blir störd. Jag har dock inget att jämföra med.

/Johan

Tack för alla svar.

Att det står i displayen underlättar helt klart. Och timer och att man lätt kan ställa in luftfuktighet är så klart en fördel. Att ställa den på gummitfötter (sådana man har under tvättmaskinen) eller en gummimatta ser jag inte som ett problem.

Nu när det börjar bli kallare så märker man att det tar väldigt lång tid innan tvätten torkar och tvätten luktar inte gått när den väl är torr. Så jag misstänker att vi kommer köra den en hel del under vintern oxå. Då kan ju timern underlätta om man ställer denna vid start av tvätt och så kan de gå x antal timmar.

Är det ett problem att fläkten går även om kompressorn slår av eller sätter ni på och stänger av den när ni tvättar eller när den behövs?

Lutar helt klart åt KCC främst för prisskillnaden.

Mr Lorentz skrev:
Tack för alla svar.

Att det står i displayen underlättar helt klart. Och timer och att man lätt kan ställa in luftfuktighet är så klart en fördel. Att ställa den på gummitfötter (sådana man har under tvättmaskinen) eller en gummimatta ser jag inte som ett problem.

Nu när det börjar bli kallare så märker man att det tar väldigt lång tid innan tvätten torkar och tvätten luktar inte gått när den väl är torr. Så jag misstänker att vi kommer köra den en hel del under vintern oxå. Då kan ju timern underlätta om man ställer denna vid start av tvätt och så kan de gå x antal timmar.

Är det ett problem att fläkten går även om kompressorn slår av eller sätter ni på och stänger av den när ni tvättar eller när den behövs?

Lutar helt klart åt KCC främst för prisskillnaden.
Nej. Det är ju inget problem att fläkten går hela tiden annat än att den låter lite. Vi brukar inte köra den hela tiden utan stänger av den mellan tvättar. I sommar har vi dock kört den någon timme per dag för att hålla ned luftfuktigheten.

Vi har även använt den som svamptork. Vi la ut svampen på ett nät i en liten toalett och körde den en natt. Svampen var torr på morgonen. Man kan ha mycket nytta av en luftavfuktare:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.