Hej jag är intresserad av att lära mig mer om ventilation och därefter eventuellt planera och bygga ett bättre system till mitt s-hus
Jag har en inredd källare och ett våningsplan antagligen lite dålig fuktspärr då det är från 1950 talet med sågspånsisolering. Varje plan är ca 80m2. Är lite inne på ftx då jag inte vill ha kallras och jag bor i norrland.
Jag är ute efter 2 böcker eller om det finns i en.
bok1 tar upp det praktiska hur man gör genomförningar i bjälklag och genom tak osv och hur man sätter ihop rören och om don.
bok 2 kan handla om dimensionering och teori hur man bygger ett ventilationssystem så bra som möjligt.
Jag har läst värmelära på högskola (ingenjörsutbildning) och har byggt lite. Jag brukar inte ha svårt att ta till mig teoretiska begrepp men vill gärna ha en bok som förklarar dem innan de använder dem.


Varför jag är ute efter böcker är att jag känner att jag borde börja från början då jag inte kan så mycket. En bra bok brukar presentera ämnet så man kan lära sig från grunden och man lär sig saker som man inte ens vet att man ska fråga efter.

Någon som har något tips?:rolleyes:
 
Redigerat:
Finns inga böcker vad jag vet men det är inte så svårt. Börja alltid med en bra ventilationsritning så vet du hur du ska dra rören och dimensionera flödena.

Du behöver följande verktyg, En elektrisk plåtsax, borrmaskin, en lätt skruvdragare med magnethysla 1/4 tum, plåtsax

Att sätta ihop rören är ganska enkelt och sen skruvade jag fast dom med drillskruv och tejpade över med PVC tejp i skarvarna. Rören satte jag fast i reglarna med hjälp av plåtband som jag skruvade fast.
 
Titta på www.byggtjanst.se. Sen måste det finnas som kurslitteratur för byggingenjörer, kolla på nån högskola, dom brukar ju ha beskrivningar av kurser. Har du någon högskola i närheten kan du knalla in på deras bibliotek och kolla runt lite och kopiera sånt som är intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.