Jag har en uthyrningslägenhet där vi när vi renoverade byggde kök där eldstaden var tidigare och använde skorstenen som utluftskanal för köksfläkten. Skorstenen är en enda stor kanal och väldigt hög så draget är lite för bra, blåser det lite hör man hur det hela tiden klappar i det vanliga kallrasskyddet vi satte ovanför köksfläkten. Blåser det lite mer är det mest tyst för då stormar det troligen upp där och håller det öppet hela tiden... I badrummen har jag sett till att installera fuktstyrda fläktar med automatiska kallrasskydd som stänger när fläkten inte längre går, men finns det köksfläktar med samma typ av elektriskt styrda kallrasskydd? Har sökt en del men det brukar bara stå "kallrasskydd" under specifikationerna, inte hur de fungerar.

Nu kanske folk tycker jag riskerar att få för lite ventilation när jag försöker täta på det här viset men just där har jag verkligen ordentlig ventilation ändå, det blåser ut lite för mycket från köket när det inte behövs.

Kan man inte göra något med utformningen av skorstensöppningen?

Jodå, den går ju att strypa förstås men det känns som fel väg att gå. Jag vill ju ha fullt drag utan hinder när köksfläkten går och tätt när den inte går. Generellt tycker jag att de kallrasskydd man köper är för veka, de lyfter sig för minsta vindpust och står och slår.

gaffa skrev:
Jodå, den går ju att strypa förstås men det känns som fel väg att gå. Jag vill ju ha fullt drag utan hinder när köksfläkten går och tätt när den inte går. Generellt tycker jag att de kallrasskydd man köper är för veka, de lyfter sig för minsta vindpust och står och slår.
Jag har vid något tillfälle monterat nån liten dämpning på klaffen, så att den blir tystare. Typ möbeltass eller liknande

torbeno skrev:
Jag har vid något tillfälle monterat nån liten dämpning på klaffen, så att den blir tystare. Typ möbeltass eller liknande
Det är ett bra tips för att slippa ljudet lite grand så det kanske jag börjar med. Men främst vill jag spara lite på värmeförlusterna, finns det ingen som har/har sett en sån fläkt som jag beskriver?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.