F
Fredrik_N: Hur har det gått med din takmonterade köksfläkt. Har du några bilder. Funderar själv på att bygga något liknande.
8 svar · 5,0k läst
·
L
Hej
LAnsgar: Hej och välkommen till forumet! Först så tror jag att du blandat ihop lite. Netflix streamar film, medans flexit gör ftx-aggregat. :) Så kallade kryddhylleaggregat är tyvärr sällan speciellt snygga, även om det har börjat komma varianter i rostfritt osv. Problemet är att för att få plats med en värmeväxlare så måste man ha en stor låda. (Såå du kan aldrig få in ett aggregat i
1 svar · 974 läst
W
Wallawhoa: Har nu hört efter, och enligt dom så kan jag i princip ha vad som helst så länge luftflödet är okej, samt att rensning är genomförbart. Kommer att försöka använda det gamla gallret och göra detta löstagbart med 1 skruv. Hålet blir ungefär ~70x250, vilket jag hoppas bör räcka för rengöring. Tack allesammans för kanonbra svar!
13 svar · 5,3k läst
·
U
Ulff: [bild] Välj ftx om du har sniglar :-)
9 svar · 5,1k läst
·
S
sblixten: [citat] I så fall hade jag inte isolerat runt om utan bara tätat insida och utsida och hade jag tittat ordentligt så hade jag sett detta i din första post:o
7 svar · 3,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Finns det WC/badrum kan ni sätta en elektrisk fläkt som suger ut där,PAX-fläkt eller liknande. Borra hål och installera väggventiler, typ Fresh vid fönster i de andra rummen, se till att luften kan leta sig in via dörren till badrummet genom att ha den lit på glänt eller fräs upp en skåra i dörrkarmen. Fläkten bör gå dygnet runt för bra effekt. Kanske även en portabel AC om det
1 svar · 1,2k läst
E
ensamresande: Maskinen kom igår; än så länge har jag bara packat upp den konstaterat att den verkar göra sitt jobb, men den är faktiskt tystare än jag väntat mig. Inte tyst på en absolut skala, men definitivt tystare än många andra portabla luftkonditioneringar jag hört. Det är nästan uteslutande varmluftsfläkten som låter; dessa maskiner brukar tyvärr ha ganska små konvektorer så det
2 svar · 7,0k läst
Ropia
Ropia: [citat] Njaa... när det blir rejäla värmetoppar, som t.ex. förra veckan när det hoppade upp till 32C utomhus, spå hade jag en frånlufttemperatur på 24C, då var det kylåtervinning på aggregatet som fick ner tilluften ett par grader från 32 till 27-28. Kanske inte så mycket i sammanhanget, men när det blir sådär läskigt varmt så gör varenda grad en hel del, kanske för placebon
9 svar · 4,9k läst
F
fredand44: Hej! Tackar för svaret! Då menar du att det kan vara bra att sätt ventilen på hörnsidan dvs alt2? Och ja det sitter ett element under fönstret. Jag ska även byta fönster så mm det går att ha ventiler i fönsterkarmen blir det nog det också. Mvh Fredrik
2 svar · 2,1k läst
Patrick E
Patrick E: Funktionen sommarkyla måste aktiveras under servicemenyn. Där kan man också ställa temperaturgränser för funktionen. Prova först med fabriksinställningarna innan du ändrar dessa.
4 svar · 5,4k läst
Ropia
Ropia: [citat] Ja titta det stog kubikmeter... missade det :-)
22 svar · 8,2k läst
·
Ropia
Ropia: Hej, jag skrev en tråd om min FTXkonvertering, finns lite tips och tricks och fallgropar som skall undvikas i den: https://www.byggahus.se/forum/ventilation/249826-konvertering-f-till-ftx-klar-tankar-radon-erfarenheter-och-tips.html Jag valde ett Heru100 och är väldigt nöjd med presetandan av den. Kanske titta på Heru100 istället då de är nära i pengarna... Du får ett aggregat som går
1 svar · 1,3k läst
H
HSP: Köpte filter på löpmeter hos lokala ventilationsfirman kostade inte många kronor för 1x1meter. Klippte till filtren med sax,
3 svar · 2,3k läst
·
A
Atom: Dä det det dämpfötter som gäller. På Biltema kan du köpa dämpande mattor som du kan limma runt denna. De till bilar.
10 svar · 1,4k läst
Ropia
Ropia: Helt klart har installatören valt ett för litet aggregat om injusterat värde nås vid 95%! Har man ett projekterat luftflöde på t.ex. 150l/s så köper man ett aggregat som kan leverera ~250l/s och kör aggregatet på 50% av kapacitet för dels livslängd på anläggningen och ljudnivån. Helt klart en grov miss av installatören. Om aggregatet går på 95% i normaldrift, hur skall du då
17 svar · 7,8k läst
P
pepo: Jag tackar för alla svar. Skall beställa en mätning i steg 1.
9 svar · 2,1k läst
J
Josth: Precis, nyare luftluftvärmepumpar har ett COP på drygt 2 även vid minus 15 grader.
6 svar · 2,3k läst
Dalbotant
Dalbotant: [citat] Jag föreslog det för ett par år sedan men det föll inte i god jord. "Det är elakt att hänga ut medlemmar med märkliga hus". Kan ju förvisso ligga något i det men det finns ju ruskigt många hus där man undrar hur i hela friden de tänkt. :)
12 svar · 5,9k läst
·
ogrens
ogrens: Nu lever mitt FTX-aggregat igen ilf och det låter inte som en trumset uppe på vinden heller, jag ska kolla upp det där med imkanal och köksfläkt.
17 svar · 4,5k läst
E
Ernfrid: Ja det är där jag ligger utan avfuktare, ca 60-70 varma dagar, krympte ner till ca 58 ibland, men jag tyckte det var så rått när man satt vid datorn i källaren. Känns behagligare nu när det är ca 45%. På vintern är det snustorrt.
8 svar · 4,7k läst
·
H
HenkeH2: Ok. Tills vidare kör jag en rätt fancy mobil ac i tvättstugan. Avfuktningsmode, med kall luft ut och varm spilluft också ut i rummet. Ingen höjdare energimässigt men ac:n spyr ut rätt mycket vatten så nån nytta gör den.
3 svar · 4,7k läst
H
HenkeH2: Tack för det.
2 svar · 2,5k läst
H
HSP: Nu vet vi inte hur gamalt huset är. eller exakt vilket ventilationssystem du har. Det är viktigt att ta reda på hur ventilationen är tänkt att fungera i huset innan man ändrar något, detta för att resultatet ska bli bra. Ett exempel en trea i ett -50-talshus. Med ett självdragssystem. Frånluft i kök, + badrum + sovrum 1 Tilluft via spaltventiler över eller under fönstren i
2 svar · 2,0k läst
M
Macarus: @abel48 Personligen tycker jag spaltventiler i fönster är en nödlösning. Man sabbar fönstren och skapar risk för kondens mellan dem. Dessutom fult. Jag körde med en julamaskin så några otroliga grejer behövs inte. Lägg pengarna på hålsågen först och främst. Tänk på att du vill ha en som inte har någon utkragande kant upptill eftersom den då inte går att köra djupare ner i
10 svar · 17,7k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Okej jag får försöka kolla upp det! Men jag tror ändå jag vill byta till en modern ventil, något förslag på likvärdigt?
12 svar · 8,8k läst
·
J
Josth: http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=d7bd2e88233090236cbe5bbe0a8e668f
7 svar · 9,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Sätt en pax-fläkt eller liknande i badrummet som går på lågvarv dygnet runt samt freshventiler vid eller ovan fönster i sovrum å v-rum så får du bättre flöde och bör inte påverka vid eldning märkbart.
1 svar · 3,8k läst
V
Vent_montör: Man sätter ventilerna efter anvisningar. Högt upp vid fönster då element brukar sitta nedanför och värme stiger ju. Det finns nya ventiler som skall "undvika" kallras, om det funkar vet jag ej. Dina befintliga frånluftsventiler skruvar du säkert dit. Dom tar man bort och sätter dit passplåt som finns på bevego och då passar nyare ventiler. Om du kör fläktar som du tänker vet du ej
9 svar · 17,2k läst
·
yonna
yonna: Du har nog rätt ... det finns somrar då jag glömt ställa om och jag har inte märkt någon större förbrukningskostnad. Kom på det då vi fick en extremt varm sommar ... och efter omställningen blev det behagligare inomhus ;)
6 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.