Jag har en sommarstuga som är ett parhus i två våningar. Solen ligger på våran gavel hela dagen vilket gör våran del väldigt varm på sommaren. Sovrummet ligger på övre plan och är utan ventilation. Luften står alltså stilla och det är varmt som f. Kåken ligger i Dalarna och är flyttad till sin nuvarande plats på 1960 - talet. . Den står på plintar och jag gissar att det är en timmerstomme. Ytterpanelen är klassisk liggande fjällpanel. Ventilation saknas som sagt helt. Det är öppet mellan planen.
Varje plan ligger på 20 m2. Vad finns det för olika lösningar på stillastående luft samt värmen?
Tilläggsisolera är inget alternativ just nu....
 
Finns det WC/badrum kan ni sätta en elektrisk fläkt som suger ut där,PAX-fläkt eller liknande. Borra hål och installera väggventiler, typ Fresh vid fönster i de andra rummen, se till att luften kan leta sig in via dörren till badrummet genom att ha den lit på glänt eller fräs upp en skåra i dörrkarmen. Fläkten bör gå dygnet runt för bra effekt. Kanske även en portabel AC om det vlir stekhett eller extra bärbär fläkt i sovrummen på nätterna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.