6 327 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Sommarkörning av FTX
I mitt FTX-aggregat (står på kallvind) finns det en plåt som är märkt "denna ersätter värmeväxlare vid sommarkörning". Vad ger det för funktion att sätta i denna plåt? Jag har ett separat elreglage där man kan stänga av värmetillskott från värmeväxlaren. Borde väl därmed inte ge någon extra värmepåverkan att sätta i plåten? Är det bara för att skydda värmeväxlaren mot smuts eller finns det någon annan funktion med plåten?
Tack
Tack
Låter som en lösning med plåten för att slippa förvärmd (värmeväxlad) tilluft på sommaren. Har man 27 grader inne så vill man väl helst ha in uteluften utan att den är extra uppvärmd av utgående frånluft. El-reglaget måste vara för extra värmebatteri om det är väldigt kallt om vintern(?)
Uteluften ska inte blandas med inneluften utan bara värma upp den genom att passera var sin sida av ett aluminiumskikt.
Oftast som korsflödes eller roterande VVX.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Värmeväxlare#Korsfl.C3.B6des
Oftast som korsflödes eller roterande VVX.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Värmeväxlare#Korsfl.C3.B6des
Man lär sig alltid en massa på byggahus
Hittade en beskrivning och det verkar som jag har en roterande VVX; "Heat exchanger Rotating heat exchanger of aluminium sheets. Drive: Voltage 230 V, 1-phase 50 Hz, rated output 0,006 kW, rated current at max output 0,15 A, condensator 0,8 μF".
Borde inte värmeväxlingseffekten minska drastiskt om man stänger av "snurrningen"? Då borde effekten av att byta ut den mot en plåt på sommaren vara väldigt låg?
Hittade en beskrivning och det verkar som jag har en roterande VVX; "Heat exchanger Rotating heat exchanger of aluminium sheets. Drive: Voltage 230 V, 1-phase 50 Hz, rated output 0,006 kW, rated current at max output 0,15 A, condensator 0,8 μF".
Borde inte värmeväxlingseffekten minska drastiskt om man stänger av "snurrningen"? Då borde effekten av att byta ut den mot en plåt på sommaren vara väldigt låg?
Du har nog rätt ... det finns somrar då jag glömt ställa om och jag har inte märkt någon större förbrukningskostnad. Kom på det då vi fick en extremt varm sommar ... och efter omställningen blev det behagligare inomhus 
Klicka här för att svara