Jag är inte nöjd med med frihängande fläkt från Bosch som jag har över min köksö och tänkte därför ta ta i det och bygga mig en egen fläkt. Anledningen till detta är för att jag är för snål för att köpa en färdig takmonterad fläkt som kostade från 18 000:- (fjärås som dessutom ser väldigt billig ut).
Jag har kontakter på plåtsidan så där bör det inte vara några problem och jag massvis med nya ventilationsdetaljer liggandes så där är det heller inga problem.
Problemen dyker dock upp när det gäller styrningen av ventilationen som kommer ligga på vinden.
Tanken är alltså att det kommer bli en fläkt som är ca 700x1300mm samt 100mm bygghöjd, med andra ord så kan jag inte ha styrningen på själva kåpan.
Och även om jag har förbindelse med vinden från köksön så blir det alldeles för mycket kabeldragning så jag vill styra allt trådlöst.
Jag har en M-spot 1-10VDC mottagare från Nexa som alltså skickar ut 1-10V och då behöver jag en varvtalsstyrning som styr via 1-10V men det hittar jag inget vettigt.
Belysningen kör jag via vanliga Nexa LWR-252 eller vad de nu heter, de kör jag på all annan belysning.
Sen ska belysning i fläkten samt fläktmotorns hastighet styras via 7"-skärm i köksön som fungerar som styrenhet för hela kökets belysning mm.
Någon som har tips på styrningen på detta, tänker jag fel och finns det någon annan väg att gå? Trådlöst är kravet, ingen montering av Östberg Tyristor eller liknande med andra ord...
Jag har kontakter på plåtsidan så där bör det inte vara några problem och jag massvis med nya ventilationsdetaljer liggandes så där är det heller inga problem.
Problemen dyker dock upp när det gäller styrningen av ventilationen som kommer ligga på vinden.
Tanken är alltså att det kommer bli en fläkt som är ca 700x1300mm samt 100mm bygghöjd, med andra ord så kan jag inte ha styrningen på själva kåpan.
Och även om jag har förbindelse med vinden från köksön så blir det alldeles för mycket kabeldragning så jag vill styra allt trådlöst.
Jag har en M-spot 1-10VDC mottagare från Nexa som alltså skickar ut 1-10V och då behöver jag en varvtalsstyrning som styr via 1-10V men det hittar jag inget vettigt.
Belysningen kör jag via vanliga Nexa LWR-252 eller vad de nu heter, de kör jag på all annan belysning.
Sen ska belysning i fläkten samt fläktmotorns hastighet styras via 7"-skärm i köksön som fungerar som styrenhet för hela kökets belysning mm.
Någon som har tips på styrningen på detta, tänker jag fel och finns det någon annan väg att gå? Trådlöst är kravet, ingen montering av Östberg Tyristor eller liknande med andra ord...
Du kan välja en EC-fläkt som går att hastighetsreglera direkt med 0-10V se t.ex. http://products.ostberg.com/Category/Family/197
Östbergs isolerad fläkt med EC-motor, andra tillverkare har liknande modeller.
Östbergs isolerad fläkt med EC-motor, andra tillverkare har liknande modeller.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tänk på att du måste ha in lika mycket luft som du ska blåsa ut. Så köper du jättefläkten Allan kommer du få ha ytterdörren öppen om inte väggarna ska bågna innåt.
(Kanske inte riktigt men du fattar poängen här va
)
(Kanske inte riktigt men du fattar poängen här va
Ja, tilluft ska ordnas överlag i huset och någon form av värmeåtervinning kommer installeras men då får jag bara dra om köksfläkten på något vis eventuellt. All ventilation finns för det för tillfället men det finns många andra saker som ska fixas innan detta så det får vänta.
I badrummet har jag en Östberg 160 kanalfläkt som för tillfället styrs via av/på-knapp utan varvtalsstyrning så dörren suger igen ganska friskt när man slår på den vid duschtillfället. Men det blir ingen imma på spegeln
Nu har jag dock tagit mig i kragen och ska montera dit både ny hygrostat (den gamla fallerade) samt varvtalsstyrning uppe på vinden och ställa den på ett lagomläge.
Gammalt hus med självdrag som tidigare ägare har byggt igen samt nya fönster= väldigt tätt så det måste fixas. Har microventilation i de nya fönstrena jag monterade men det räcker inte till utan ny tilluft måste fram.
I badrummet har jag en Östberg 160 kanalfläkt som för tillfället styrs via av/på-knapp utan varvtalsstyrning så dörren suger igen ganska friskt när man slår på den vid duschtillfället. Men det blir ingen imma på spegeln
Nu har jag dock tagit mig i kragen och ska montera dit både ny hygrostat (den gamla fallerade) samt varvtalsstyrning uppe på vinden och ställa den på ett lagomläge.
Gammalt hus med självdrag som tidigare ägare har byggt igen samt nya fönster= väldigt tätt så det måste fixas. Har microventilation i de nya fönstrena jag monterade men det räcker inte till utan ny tilluft måste fram.
Det verkar som att dessa ec-fläktar måste kopplas in med 230V~ och eftersom M-spoten fjärrströmbrytare ger 1-10V på utgången så går det inte att använda dessa ihop.
Finns det någon annan lösning?
Finns det någon annan lösning?
Tankevurpa från min sida, tänkte inte på att den ska matas med BÅDE 230 och styrsignalen utan bara styrsignal.Tjoa skrev:
Jag får skylla på att det var många år sedan jag höll på med likspänning och dylikt...
Ok, jag har monterat min fjärrstyrning, Nexa M-spot, på min EC-fläkt från Östberg nu. Jag tog bort potentiometern som satt där efter att först ha mätt över den med multimetern för att se vad som skedde vid varvtalsförändring. Spänningen ändrades över PWM och Ground och det var där jag kopplade in min styrning som endast har + och - ut.
Det fungerade klockrent, jag kan starta och stoppa via mobiltelefonen (nexa gateway) och även ändra varvtalet från 0 till 100%.
Nu är frågan, behöver jag fundera på att tredje ingången, UN(+), är tom?
Ljuddämpare, böjar, muffar, skarvar, rör osv är uppburet på vinden och nu ska jag bara såga av gamla utblåset från där köket satt tidigare och sen koppla på mig på det (125 ut genom tak, 160 från köksfläkten, kan det bli mycket ljud från det?) och dra några meter 160-rör.
Ska man ha ljuddämparen så nära fläkten som möjligt eller så nära uppgången som möjligt? Och spelar det stor roll om jag sätter fläkten nära kökstaket eller så nära utblåset via taket?
Nu letar jag efter en smed eller liknande som kan tillverka de synliga delarna som ska vara snygga, resterande plåtdetaljer ska jag ner och bocka/klippa i veckan.
Edit/ Glömde bilden som kan vara till hjälp...
Det fungerade klockrent, jag kan starta och stoppa via mobiltelefonen (nexa gateway) och även ändra varvtalet från 0 till 100%.
Nu är frågan, behöver jag fundera på att tredje ingången, UN(+), är tom?
Ljuddämpare, böjar, muffar, skarvar, rör osv är uppburet på vinden och nu ska jag bara såga av gamla utblåset från där köket satt tidigare och sen koppla på mig på det (125 ut genom tak, 160 från köksfläkten, kan det bli mycket ljud från det?) och dra några meter 160-rör.
Ska man ha ljuddämparen så nära fläkten som möjligt eller så nära uppgången som möjligt? Och spelar det stor roll om jag sätter fläkten nära kökstaket eller så nära utblåset via taket?
Nu letar jag efter en smed eller liknande som kan tillverka de synliga delarna som ska vara snygga, resterande plåtdetaljer ska jag ner och bocka/klippa i veckan.
Edit/ Glömde bilden som kan vara till hjälp...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden