Någon som har erfarenhet av Flexit Uni 3? Drift? Ljudnivå? Reglage?
Är det god idé att köpa till spiskåpa och köra i bypass + någon slags grej som skickar signal till aggregatet och ökar tilluften när man lagar mat?
Filterkostnader?
Manöverpanel?
Håller på att ta in FTX-offerter och den mest aktuella firman verkar gilla Flexit. Själv har jag mest satt mig in i Östbergs aggregat.
Mvh
Ulff
Är det god idé att köpa till spiskåpa och köra i bypass + någon slags grej som skickar signal till aggregatet och ökar tilluften när man lagar mat?
Filterkostnader?
Manöverpanel?
Håller på att ta in FTX-offerter och den mest aktuella firman verkar gilla Flexit. Själv har jag mest satt mig in i Östbergs aggregat.
Mvh
Ulff
jag föredrar påsfilter framför dom "små" pappersfiltren typ modell Pleat som sitter i många väggaggregat (finns väggaggregat som har påsfilter oxå), då jag får för mig att dom kan samla mera partiklar innan tryckfallet över filtret drar iväg. Men det är ju jag det. Har i arbetet bytt en del fläktar i flexit-aggregat pga lagerhaveri & missljud som bara haft några års drifttid, om det är slumpen eller inte vet jag ej...
Att dom oxå har en massa dipswitchar direkt på kretskortet gör ju inte heller injusteringar helt lätt i jämförelse med andra tillverkare. Fördelen är att man slipper pill och konstiga justeringar av "slutanvändare". Aggregaten går ju som bäst med minimalt med "pill" ifrån slutanvändare
Att dom oxå har en massa dipswitchar direkt på kretskortet gör ju inte heller injusteringar helt lätt i jämförelse med andra tillverkare. Fördelen är att man slipper pill och konstiga justeringar av "slutanvändare". Aggregaten går ju som bäst med minimalt med "pill" ifrån slutanvändare
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är Uni 3 tillräckligt? Litar på firman men vill fippla på egen hand också.
Husets volym är på 321m3 - 1 oms/h = 90 l/s? Sen försvinner väl delar av volymen pga möbler, garderober skåp etc - vet inte om man brukar korrigera för det.
Markradon, blåbetong - 400Bq - ska ut från vån 1 och 2. Lägger man 0,8 oms/h så tror jag att det blir ca 70-75% av aggregatets kapacitet vid 100-150Pa. Med risk för att lekmannen räknat fel. Det beror kanske på hur kanalsystemet utformas också.
Husets volym är på 321m3 - 1 oms/h = 90 l/s? Sen försvinner väl delar av volymen pga möbler, garderober skåp etc - vet inte om man brukar korrigera för det.
Markradon, blåbetong - 400Bq - ska ut från vån 1 och 2. Lägger man 0,8 oms/h så tror jag att det blir ca 70-75% av aggregatets kapacitet vid 100-150Pa. Med risk för att lekmannen räknat fel. Det beror kanske på hur kanalsystemet utformas också.
Jag hade hellre sett att aggregatet kunde leverera projekterat flöde vid 50% kapacitet, för att spara på både ljudnivå och livslängd på komponenter. Titta på ett aggregat med större kapacitet är mitt råd! Större aggregat som går på en lägre kapacitet kommer att gå tystare och lugnare.
Angående Uni 3 så hittar jag denna information: Luftmängd +/- 95l/s vid 200Pa (max 200m² rekommenderas) Det verkar vara för litet för ditt behov. Titta på T.ex. T.ex. https://www.soliduct.se/ostberg-heru-160-t-ec/p-2623.htm istället som har ett större luftflöde (Luftmängd +/- 148l/s vid 200Pa (max 300m² rekommenderas)) Eller kanske något ännu större?
Är det väggmonterat aggregat du letar efter? Du har inte möjlighet att installera på kallvind eller liknande? då hade ett https://www.soliduct.se/ostberg-heru-130-s-ec-2a/p-1919.htm eller https://www.soliduct.se/ostberg-heru-180-s-ec-2a/p-1920.htm kunna vara en möjlighet.
Angående Uni 3 så hittar jag denna information: Luftmängd +/- 95l/s vid 200Pa (max 200m² rekommenderas) Det verkar vara för litet för ditt behov. Titta på T.ex. T.ex. https://www.soliduct.se/ostberg-heru-160-t-ec/p-2623.htm istället som har ett större luftflöde (Luftmängd +/- 148l/s vid 200Pa (max 300m² rekommenderas)) Eller kanske något ännu större?
Är det väggmonterat aggregat du letar efter? Du har inte möjlighet att installera på kallvind eller liknande? då hade ett https://www.soliduct.se/ostberg-heru-130-s-ec-2a/p-1919.htm eller https://www.soliduct.se/ostberg-heru-180-s-ec-2a/p-1920.htm kunna vara en möjlighet.
Det ska stå på kallvind - Uni 3 fixar det. Jag är inne på samma tankar som du, men har ingen praktisk erfarenhet. Den firma vi fastnat för ger bra intryck i övrigt, men vill ha mer betalt om de gör jobbet med Heru 130s. Jag vet inte riktigt varför. Vill inte tjafsa för mycket heller... Kanske betalar en slant extra för Heru 130s. Uni 3 kan ju monteras på flera olika sätt, måste inte vara vägg, det spelar kanske roll.
Kanaltryck spelar roll också - det är ju skillnad mellan 100Pa och 200Pa. Vid 200Pa ligger vi på 76% av maxkapacitet, vid 100Pa på 60% (max 120l/s). Men som sagt, jag är bara okunnig lekman och kanske ska ligga lite lågt. Det är många andra faktorer som påverkar också. Men man skulle kanske kosta på sig några frågor.
Mvh
Håkan
Mvh
Håkan
låter som att firman har ett parti uni 3 liggande, alternativt får jäkligt bra avans på dessa. Om man tittar på de "vägghängda" aggregaten så verkar de vara byggda med mycket "trängre" volymer för att få ett litet aggregat som tar liten plats i tvättstugan t.ex. Oftast mindre filter, knixiga vägar för luftflöden och betydligt kompaktare. Skall man ändå ställa aggregatet på kallvind så skulle jag helt klart titta på aggregat med större volym och spikraka luftflöden och stora påsfilter i stil med Heru 130 s.
Jämför dessa bilder:
Jämför dessa bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för respons. De kan shoppa hos luftbutiken också. Uni 3 kan både monteras på vägg och sida, det kan stå på golv, kanalanslutningar kan flyttas till botten - så det är listigt tror jag. Om läget blir att köra heruaggregat på 30% - finns ingen baksida med överdimensionera? Firman känns bra ändå. Vi har tackat ja till offert med aggregat och bokat installation sent i höst, men aggregat borde kunna ändras på vägen om behövs hoppas jag. Jag gillar nog heru mer, men har svårt att avgöra.
Redigerat:
Fick aggregaten utbytta i vårt tidigare BR radhus, från Husqvarna från 1985 till Flexit, minns inte exakt modell, men såg ut som på bilden ovan
Det utlovades marknadens lägsta ljudnivå, men själva aggregatet lät betydligt mera än den gamla Husqvarnan som i det närmaste var ljudlös.
Filterna är svindyra, 400:- st för ett simpelt pappfilter.
Spiskåpan är tung och knölig att plocka ner.
Jag har ingen som helst erfarenhet av andra aggregat, men blev inte imponerad av Flexit.
Det utlovades marknadens lägsta ljudnivå, men själva aggregatet lät betydligt mera än den gamla Husqvarnan som i det närmaste var ljudlös.
Filterna är svindyra, 400:- st för ett simpelt pappfilter.
Spiskåpan är tung och knölig att plocka ner.
Jag har ingen som helst erfarenhet av andra aggregat, men blev inte imponerad av Flexit.
Det är såklart du som i slutändan som skall bli nöjd och leva med eventuella vibrationer och ljudnivå.
jag hade personligen valt ett aggregat som går runt 50% av kapacitet vid projekterat flöde. Det blir dyrt att "göra om göra rätt" när aggregatet väl sitter på plats.
Vad hamnar du vid forcering på uni? 95% kapacitet? 100? Räcker det för att nå forceringsflödet?
Vad hamnar du vid forcering på uni? 95% kapacitet? 100? Räcker det för att nå forceringsflödet?
Jag fattar det som att man kör 100% vid forcering och att normaldrift är 75% tror jag .
Tack för alla svar Ropia. Jag är egentligen på din linje. Jag vill inte vara obekväm med fackmannen jag anlitat - jag vet ju inget om detta område och han har installerat en massa anläggningar och ger bra intryck, firman är etablerad etc... Men det är klart man ska fråga egentligen.
Tack för alla svar Ropia. Jag är egentligen på din linje. Jag vill inte vara obekväm med fackmannen jag anlitat - jag vet ju inget om detta område och han har installerat en massa anläggningar och ger bra intryck, firman är etablerad etc... Men det är klart man ska fråga egentligen.
Det är alltså inte för lågt om man kör aggregatet på ca 30%?
Det kan ju räcka köra 0,6 oms/h också.
Den verkliga volymen är ju också något lägre än den teoretiska - luften i skåp och möbler ska ju inte bytas.
Det kan ju räcka köra 0,6 oms/h också.
Den verkliga volymen är ju också något lägre än den teoretiska - luften i skåp och möbler ska ju inte bytas.
Det är ju lite av en avvägning kostnad kontra ljudnivå. ett större dyrare på lägre varvtal eller ett mindre billigare på högre varvtal. Om du har tvivel tycker jag du skall lyssna på din fackman.
Fast du skriver samtidigt att du har höga radonvärden, och då får man ibland öka omsättningen för att få godkända värden, och att då har ett för snålt aggregat känns olyckligt tycker jag. Har man ett större finns ju alltid möjligheten att prova med ett större flöde om inte radonvärdet blir som man tänkt. Den dörren är ju stängd med ett aggregat som ligger redan på gränsen vid normalt flöde.
Fast du skriver samtidigt att du har höga radonvärden, och då får man ibland öka omsättningen för att få godkända värden, och att då har ett för snålt aggregat känns olyckligt tycker jag. Har man ett större finns ju alltid möjligheten att prova med ett större flöde om inte radonvärdet blir som man tänkt. Den dörren är ju stängd med ett aggregat som ligger redan på gränsen vid normalt flöde.
Redigerat: